حاشیه نگاری خبرنگار نصر از جلسه شورای شهر تبریز/

چالش اعضای شورا در جلسه علنی/ ایمنی کارگران باید تامین شود

1402/11/04 - 19:22 - کد خبر: 107433 نسخه چاپی

نصر: صد و شصت و نهمین جلسه فوق العاده علنی شورای شهر تبریز عصر امروز سه شنبه 3 بهمن با حضور 12 عضو شورا برگزار شد. 

به گزارش نصر، دستور جلسه اول بررسی دفترچه عوارض محلی بود که مقرر گردید از شنبه هفته آینده، شنبه تا سه شنبه موضوع دفترچه عوارض محلی در صحن شورا بررسی شود. 
در ادامه صد و شصت و نهمین جلسه علنی دستور جلسه دوم بررسی آمار عملکرد منابع و مصارف نه ماهه برنامه و بودجه مصوب سال جاری بود که پس از توضیحات شهردار، "فریدون بابائی اقدم" گفت: ظرفیت مناطق در نظر گرفته شود، متاسفانه طبق آمار ارائه شده در 9 ماه اول چنین نیست؛ برخی از سوگل ها در شهرداری هستند که آن ها اختیارات بیشتری نسبت به دیگر مدیران یا شهرداران مناطق دارند.
وی در ادامه در واکنش به قوت کارگر شهرداری که هفته گذشته به دلیل تصادف جان خود را از دست داد، خطاب به شهردار گفت: یکی از تقابل های شما باعث شد یک خانواده از هم بپاشد، چه اشکالی داشت که شما در رابطه با بحث کارگران که آقای اسوتچی در هفته گذشته مطرح کردند و کارگری که در صحن شورا صحبت کرد، تقابل نمی‌کردید و پیشنهاد عضو شورا را بررسی می کردید؟
در ادامه "پرویز هادی" دیگر عضو شورای شهر تبریز خطاب به سخنان بابائی اقدم گفت: مدیری که به فشار افتاده و راضی نیست برود! بعنوان مثال منطقه 6 در 9 ماه 71 درصد تحقق بودجه دارد.
وی ادامه داد: این که می‌گویید ظرفیت وجود دارد، در سال های گذشته مدیران از این ظرفیت استفاده نکرده‌اند.
هادی گفت: بعنوان فردی که موضوعات ورزشی در شورا برایم اولویت دارند باید بگویم که متاسفانه در سال های گذشته زیرساخت های ورزشی بصورت اساسی کار نشده است.
عضو شورای شهر افزود: اگر زمان شهرداری آقای رنجبر ادامه دار می شد، من یک سال بعد استعفا می‌دادم، وقتی اهدافی که میخواستم در شورا به آن نرسیدم میرفتم، این چنین نیستم که هر از گاهی میکروفن را باز کنم و بگویم که من عضو شورا می‌خواهم که فلان مسئله حل شود اما نمی شود...!
هادی ادامه داد: به عنوان عضو شورا می‌بینم که تمام مسائل در شهر حل می شود و این در سایه تلاش شهردار و مجموعه شهری است. جمع کنیم این وضعیت را که موضوعی را سوژه کرده و در صحن آن را مطرح کنیم.
وی خاطرنشان کرد: حقیقت هر چه باشد آن را خواهم گفت، من در چنین مکتبی بزرگ شده ام و از اعضای شورا خواهش می‌کنم مسائل را با سعه صدر به آقای شهردار انتقال دهیم، وقتی موضوعی با یک تلفن به آقای شهردار حل می شود نیازی به طرح آن در صحن وجود ندارد.
سپس "فریدون بابائی اقدم" در پاسخ به اظهارات هادی گفت: شورا یک نهاد مدنی است، 
عضو شورا قرار نیست به عضو دیگر جواب بدهد، این که از طرف شهردار صحبت می‌کنیم شهردار خودش زبان دارد و بلد است از خود دفاع کند! کسی را متهم نکنیم. 
بابائی اقدم گفت: آن روزی که ما در شورا بودیم خیلی ها در این مجموعه ها حضور نداشتند؛ انتظار من از آقای دبیری است که بعنوان رئیس جلسه مسائل را شنیده و سکوت کرده اند، قرار نیست شورا به شورا تذکر دهد، دفاع از شهردار خوب نیست. 
وی ادامه داد: مگر ما با آقای شهردار دشمنی داریم؟ انصاف نصف دین است، در بسیاری از موارد طی تماس تلفنی به آقای شهردار از ایشان تشکر کرده ایم.
سپس "شهرام دبیری" رئیس شورای شهر از اعضای شورای شهر خواست بحث ها را کارشناسی شده جلو برده شود و با کسی تقابل نشود، سعی شود جلسه با آرامش و تعامل جلو برود.
بعد از آن "یعقوب هوشیار" شهردار کلانشهر تبریز در واکنش به اظهارات اعضای شورا، گفت: این که آقای بابائی می‌گویند" تقابل" اصلا تقابل معنی ندارد، شورا هر چه را تصمیم بگیرد ما اجرا می کنیم. 
وی خطاب به بابائی اقدم گفت: باتوجه به این که استاد دانشگاه هستید باید بر اساس آمار صحبت کنیم و کلی گویی نکنیم، هیچ گونه تکلیفی به مناطق و سازمان ها نداده ایم، 10 سال است که شما در شورا هستید و جهش بودجه در مناطق را می‌دانید و به استعداد مناطق را می‌دانید؛ اگر با آمار ها صحبت کنیم به هیچ وجه چنین بحث هایی پیش نمی آید، من با آمار حرف میزنم. 
وی در ادامه در واکنش به فوت یک کارگر شهرداری در هفته اخیر گفت: در شورای چهارم 20 فوتی داریم؛ آن روزی که کارگر فوت شد، فشارم 17 بود و چند روز بخاطر ایشان مریض شدم.
هوشیار گفت: شما اعضای شورا تایید می‌کنید که 5 دستگاه مکانیزه را اورهال کردیم و خرید 5 دستگاه برای سال آینده در برنامه داریم، برای اولین بار تبدیل وضعیت کارگران را انجام دادیم. 
وی با بیان این که اگر من را با شهردار ایده آل برای تبریز مقایسه می‌کنید ضعف زیادی داشته و این را قبول دارم، گفت‌: وقتی آقای رشیدی عملکرد پایش 5 ساله را ارائه می‌کند و با یک سال اخیر مقایسه نمی کنند این بی انصافی است، بودجه شورای ششم تا این لحظه 400 درصد افزایش داشته است، این حاصل تلاش شورا و شهرداری است، یک هزار و 400 ایثارگر در این دوره تبدیل وضعیت شده است، این ها بخشی از افتخار این دوره است.
شهردار تبریز با اشاره به فوت کارگر خدمات شهرداری گفت: چه کسی در این شهر از فوت یک کارگر خوشحال می شود؟ همه ما ناراحتیم؛ 70 نفر به خاطر سرعت غیرمجاز در شش ماهه اول سال فوت شده اند، چرا آقای رشیدی بعنوان رئیس کمیسیون این مسئله را مطرح نمی‌کند ولی فوت یک نفر را همه مطرح کرده اند؟ آیا آن 70 نفر اهمیت ندارد؟
هوشیار افزود: از تک تک کارگران تعهد گرفته ایم که هیچ کس به منطقه پرخطر نرود و به مدیران گفتیم که کارگران را در منطقه پرخطر به کار نبدند.
وی سپس با اشاره به رئیس جلسه گفت: آقای دبیری از شما گلایه دارم، 6 بار گفتیم تا اجازه دهید برای ما صحبت کنیم، بیش از 5 هزار برنامه فرهنگی اجرا کردیم. عملکرد فرهنگی 4 ساله شورای قبلی شما را در 9 ماهه اول سال اجرا کرده ایم، من احساس می کنم در این میدان تنها هستم.
هوشیار خاطر نشان کرد: در بحث شفافیت برای اولین بار است که می‌توان آمار پروانه ها را از سایت درآورد، برای بودجه سال بعد برای نواحی پیوست آورده ایم؛ برای این مسائل که تصویب شده است در تهران چانه زده ایم. 
در ادامه "شهرام دبیری" خطاب به شهردار گفت: حساسیت هایتان را زیاد نکنید، در هر زمان از شورا که شاهد فوت کارگری شده ایم بلافاصله تذکر دادیم، اما متاسفانه تاکنون اصلاح نشده است، چند وقت قبل گفتم در چنین محل هایی از علائم هشدار دهنده استفاده کنید اما هم اکنون نیز ایمنی کار وجود ندارد و فرهنگ آن، جا نیفتاده است.
سپس "محمد حسن اسوتچی" با انتقاد از شهردار در رابطه با این که خودرو با سرعت 140 کیلومتر در ساعت با کارگر برخورد و تصادف کرده است، گفت: این که آقای شهردار می‌گویند راننده با 140 سرعت کارگر را زده است، سوالم این است که آیا در باند کندرو با سرعت 140 کیلومتر در ساعت تصادف صورت گرفته است؟ ابتدا بروید آن چه را روابط عمومیتان در سایت شهرداری نوشته را بخوانید بعد! 
"روح اله رشیدی" نیز در پاسخ به اظهارات هوشیار گفت: آقای شهردار پایش برنامه 5 ساله برنامه من نیست، اگر دلتان می‌خواهد مرا نقد کنید هر کجا بگویید حاضرم بیایم. 
وی ادامه داد: پایش برنامه 5 ساله مصوبه شورا است و نگفته اند دوران شهرداری بکدام شهردار. اتفاقا روابط عمومی شما که از ما خوششان نمی آید آن پایش را در تلوزیون پخش کرده است! در حالی که بقیه مسائل را پوشش نمی دهد؛ اگر موضوعی را می گوییم آن را عاطفی نکنید!
در پایان این جلسه "احد صادقی" تذکر کتبی خود را که از قبل رسانه ای کرده بود به هیئت رئیسه شورا تقدیم کرد.
صادقی ضمن قرائت تذکر خود گفت: آقای شهردار در خصوص ايمني کارگران که اشاره کردید تمهیداتی را داریم، با چند نفر از اعضای شورا تذکر کتبی خود را به هیئت رئیسه تقدیم می کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ایمنی در کار لازم است پیش‌بینی هایی در خصوص تنظیف بکار گرفته شود، شرکت های پیمانکار موظف به خرید دستگاه ها مکانیزه هستند، این قصور توسط شهرداری بعنوان ناظر صورت نمی پذیرد و بر اثر آن هر ساله آسیب جدی و شاهد فوت کارگران می شویم.
صادقی افزود: با توجه به تذکرات شفاهی متعدد اعضای شورا به شهردار، تذکر کتبی داده می شود تا اقدامات خود را جهت ایمنی بیشتر ظرف ده روز آینده به شورا اعلام نمایند.
امضا کنندگان این تذکر؛ صادقی، دهقان‌نژاد، دبیری، رشیدی و اسوتچی بودند. 
انتهای پیام/
چالش اعضای شورا در جلسه علنی/ ایمنی کارگران باید تامین شود محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار