خبر/

آیت‌الله «علی ارومیان» درگذشت

1402/11/04 - 10:34 - کد خبر: 107425 نسخه چاپی

نصر: آیت‌الله «علی ارومیان»، پدر سه شهید گلگون‌کفن و نماینده اسبق مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی که از افراد نزدیک به امام خمینی (ره) در نجف اشرف بود، دار فانی را وداع گفت.

به گزارش نصر، نوه دختری آیت‌الله ارومیان روز چهارشنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: آیت‌الله ارومیان از پنج‌شنبه گذشته در بیمارستان بستری بود و شب گذشته و در ۹۲ سالگی به علت ایست قلبی به دیار باقی شتافت.
حجت‌الاسلام محمدعلی سلیمانی افزود: آیین تشییع و وداع با آیت‌الله ارومیان امروز در قم برگزار شده و پیکر ایشان برای دفن در گلشن زهرا(س) مراغه به زادگاهش انتقال می‌یابد.
این روحانی مبارز دوران انقلاب، دو دوره نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری و همچنین ۲ دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بود و پس از آن نیز در دفتر استفتائات آیت‌الله العظما خامنه‌ای در تهران عضویت داشت.
سه فرزند شهید و یک فرزند جانباز داشت
سه فرزند آیت‌الله ارومیان در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و فرزند چهارمش نیز در جزیره مجنون و طی سال‌های پایانی جنگ به درجه رفیع جانبازی نایل شد.
آیت‌الله ارومیه همچنین مدتی هم امام جمعه میانه بود و سوابق بسیار درخشانی ایشان در مبارزه با طاغوت و هدایت مردم مراغه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، همچنان در محافل مردمی این شهرستان بازگو می‌شود.
آیت‌الله ارومیان تصویر دو فرزند شهیدش را همیشه در اتاق کارش داشت؛ خودش در مورد آنان گفته بود که «بچه‌ها در نجف اشرف متولد شدند. مهدی و رضا در سخت‌ترین شرایط که حتی دسترسی به قابله نبود، به دنیا آمدند. در واقع قابله زمانی رسید که بچه‌ها به دنیا آمده بودند. یکی در نیمه شعبان به دنیا آمد و نامش مهدی شد و دیگری در شب تولد امام رضا(ع) که نامش را رضا گذاشتیم.
اما آقا محسن، وقتی او به شهادت رسید، جز یک پلاک، نشانه‌ای دیگری از او به دستمان نرسید؛ عکسی هم از او نداشتیم که به دیوار بزنیم.
آری برای این پدر، حکایت آسمانی‌شدن سه فرزندش، حکایت «أحلی من العسل» داشت و به همین دلیل، وقتی از شهادتشان سخن می‌گفت، لبخند بر لب داشت.
«مهدی وقتی به شهادت رسید، پیکرش در خاک عراق ماند و ۱۴ سال بعد برگشت و در کنار برادرش رضا آرام گرفت اما از پیکر محسن، نشانی بر جا نماند چون هنگام شهادت در اثر انفجار شدید، پیکر پاکش از بین رفته‌ بود.»
 انتهای پیام/
آیت‌الله «علی ارومیان» درگذشت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار