تشخیص آلزایمر با آزمایش خون به واقعیت نزدیکتر شد

1402/11/03 - 18:11 - کد خبر: 107399 نسخه چاپی

نصر: یک مطالعه جدید نشان داده است آزمایش یک پروتئین خاص در خون می تواند برای غربالگری بیماری آلزایمر «با دقت بالا» حتی پیش از بروز نشانه‌های این بیماری به کار رود.

به گزارش نصر، این مطالعه در بردارنده آزمایش یک نشانگر زیستی کلیدی آلزایمر موسوم به p-tau۲۱۷ در خون انجام شده است. این نشانگر زیستی که یک نوع پروتئین است همزمان با ایجاد پروتئین‌های مخرب دیگر – بتا آمیلوئید و تائو – در مغز بیماران افزایش می‌یابد.
در حال حاضر به منظور شناسایی ایجاد و تجمیع پروتئین‌های بتا آمیلوئید و تائو در مغز، اسکن مغزی از بیماران انجام می شود که اغلب می تواند غیرقابل‌دسترس یا پرهزینه باشد، اما براساس نتایج تحقیقات جدید که در نشریه «جاما نورولوژی» انتشار یافته، مشخص شد این آزمایش خون ساده تا ۹۶ درصد برای شناسایی افزایش سطح بتاآمیلوئید و تا ۹۷ درصد برای شناسایی تائو دقت دارد.
«نیکلاس اشتون» استاد شیمی‌عصبی (neurochemistry ) در دانشگاه گوتنبرگ سوئد و یکی از مولفان ارشد این مطالعه اظهار داشت: مساله جالب درباره نتایج تحقیق ما این است که این آزمایش خون در نشان دادن پاتولوژی بیماری آلزایمر در مغز، دقتی به اندازه آزمایش های پیشرفته مانند آزمایش مایع نخاعی و اسکن مغزی دارد.
اشتون البته از این یافته‌ها شگفت‌زده نشده است؛ زیرا به گفته او، جامعه علمی از سال ها پیش می‌دانست که استفاده از آزمایش خون برای اندازه‌گیری تائو یا سایر نشانگرهای زیستی توان بالقوه ارزیابی خطر بروز بیماری آلزایمر را دارد.
سال گذشته اولین آزمایش خون برای ارزیابی پروتئین بتا آمیلوئید موسوم به آزمایش «ای دی دیتکت» در آمریکا در دسترس قرار گرفت، اما برخی محققان درباره جنبه علمی این آزمایش ابراز تردید کردند. هر چند شرکت ابداع کننده آن با نام شرکت «کوئست دیاگنوستیک» تاکید کرده است که منظور از این آزمایش تشخیص آلزایمر نیست، بلکه به شناسایی خطر ابتلای فرد به آلزایمر کمک می کند.
آزمایش مورد استفاده در مطالعه جدید «آلزپات پی تائو ۲۱۷» نام دارد که توسط شرکت «آلزپات» ابداع شده و در حال حاضر تنها برای کاربردهای تحقیقی در دسترس قرار دارد.
اشتون تاکید کرد: این آزمایش به زودی برای کاربرد بالینی در دسترس خواهد بود.
انتهای پیام/
تشخیص آلزایمر با آزمایش خون به واقعیت نزدیکتر شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار