وزیر آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان عامل ارزیابی معلمان می‌شوند

1402/11/03 - 14:08 - کد خبر: 107377 نسخه چاپی

نصر: وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان از سال آینده یکی از عوامل ارزشیابی معلمان خواهند بود و استقرار سامانه ارزشیابی معلم توسط خانواده را خواهیم داشت.

به گزارش نصر، رضا مراد صحرایی روز سه شنبه در نخستین همایش بین‌المللی تعالی تعاملات خانواده و مدرسه، چالش‌ها، الگوها و راهبردها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: در مدیریت امروز رابطه سن و بودجه یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی است یعنی هر چه در سنین پایین برای افراد هزینه شود، توسعه‌یافتگی بیشتر صورت می‌گیرد.
وی افزود: وقتی کیک بودجه کشور را می‌بینیم، کشور ما سهم خوبی را به آموزش و پرورش می‌دهد اما تفاوت ما با کشورهای توسعه‌یافته در این است که ما بیشتر برای افراد در سنین بالا هزینه می‌کنیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از افتخارات دولت مردمی، تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است که باید بتوان به اهداف آن دست یافت؛ کودکستان‌ها به نظام رسمی تعلیم و تربیت کودک رسیدند و الگوی تربیت خوبی بر آن حاکم شده است. هرچه در سن پایین‌تر برنامه‌ریزی کنیم، در سنین بالاتر آسوده‌تر خواهیم بود.
صحرایی یادآور شد: خانواده‌ها شریک راهبردی ما در تعلیم و تربیت هستند و حساس‌ترین مراحل جامعه‌پذیری فرزندان را در خود دارند.
وی افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با افتخار مفهوم انسانی خانواده را در دست گرفته و آن را در کنار فروپاشی خانواده قرار داده اند به طوری که شخص رئیس جمهور در مجمع عمومی ملل از خانواده و بازگشت به خانواده سخن می‌گوید. 
وزیر آموزش و پرورش با نقد تفکرات غربی در حوزه خانواده و زنان اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران تحقق سلامت جامعه از سلامت خانواده حاصل می شود و باید دانست تعاریف جدیدی که برخی ارائه می کنند با فطرت خانواده و انسان در تناقض است.
صحرایی با بیان اینکه خانواده ارتباط مستقیمی با پرورش انسان دارد، بر ارتقای جایگاه خانواده ها برای تربیت نسل جدید تاکید کرد و افزود: در گذشته انجمن‌های اولیا و مربیان نقش به مراتب بهتر از شرایط کنونی در مدارس داشتند چرا ساختارهای جدید به خانواده نقش اثرگذار  نداد و شریک واقعی نظام آموزشی در تعلیم و تربیت نشد بلکه نقش او به عامل کمک مالی و اداری کاهش یافت.
به گفته وی، خانواده‌ای که بیشتر با مدرسه در ارتباط باشد، وضعیت علمی فرزندان بهتر است. در واقع بین آسیب‌های اجتماعی و مشارکت خانواده با مدرسه رابطه وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش خواستار رفع موانعی شد که اجازه نمی دهد خانواده با مدرسه بیشتر ارتباط برقرار کند و در این رابطه گفت: باید بهترین مدارس را با الگویی ایرانی اسلامی به بخش دولتی تخصیص دهیم و در این رابطه در ۲ سال اخیر ۶ هزار مدرسه دولتی با الگوی معماری اسلامی و ایرانی تحویل مردم داده شده است.
صحرایی با بیان اینکه بهترین معلمان از طریق آزمون‌های سخت استخدامی به مدارس دولتی اعزام می شوند و در مدیریت نیز بهترین‌ها به عنوان مدیر مدرسه دولتی انتخاب می شوند، اظهار داشت: اینکه چرا گاهی عملکرد مدارس غیردولتی از دولتی بهتر است، به احتمال زیاد به اختیارات مدرسه و ایجاد نظام انگیزشی و مشارکت خانواده ها مربوط می‌شود؛ بنابراین باید بررسی کنیم که چطور می توان نظام انگیزشی برای معلمان و مدیران و کادر اداری ایجاد کرد.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از عبارت‌های کلیدی در برنامه‌ها، تضمین کیفیت است از این رو دانش آموزان از جمله عوامل ارزشیابی نظامات خواهند بود. امکان ارزشیابی معلمان توسط خانواده و دانش آموزان فراهم می شود.
صحرایی خاطر نشان کرد: ائتلاف برای ارتقای آموزش و پرورش ضرورت دارد. این ائتلاف باید ابتدا از ذهن شروع و بعد بر ذهن جاری شود و در این راستا ائتلاف خانواده و مسجد و مدرسه اهمیت بسیاری دارد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون خانواده و دیگر عوامل تأثیرگذار بر تربیت آنگونه که سند تحول می‌گوید به کار گرفته نشده اند، وجه مشترک همه ما اعتلای ایران عزیز است. ما هم اکنون ۳ هزار معلم داریم که با عشایر کوچ می کنند و به نقاطی می روند که برق هم نرفته است و از این رو باید از همه امکانات برای رسیدن به هدف استفاده کنیم.
انتهای پیام/
دانش‌آموزان عامل ارزیابی معلمان می‌شوند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار