خبر/

رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی: هوش مصنوعی اصلا هوش نیست

1402/11/03 - 13:37 - کد خبر: 107374 نسخه چاپی

نصر: حجت الاسلام امیر سخاوتیان رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی با اشاره به معنای خاص هوش در ادبیات ما گفت: «اگر با همین معنا دقت کنیم، هوش مصنوعی اصلا هوش نیست.»

به گزارش نصر، پیش نشست همایش بین المللی هوش مصنوعی و علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان «الزامات مطالعات بنیادین حوزه هوش مصنوعی» دوشنبه دوم بهمن‌ماه در تالار اندیشه اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی رسانه در قم برگزار شد.
بر اساس گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید امیر سخاوتیان رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی در این نشست اظهار کرد: هوش مصنوعی مجموعه‌ای از دیتاها را جمع‌آوری می‌کند و متناسب با آن پاسخ می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی نمی‌تواند در دیتاها تعمق داشته باشد، مطرح کرد: تحولات هوش مصنوعی یک سابقه ۵ هزار ساله دارد و همواره تحول و تکامل داشته است.
رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی با بیان اینکه هوش در ادبیات ما معنای خاصی دارد، عنوان کرد: اگر با همین معنا دقت کنیم، هوش مصنوعی اصلا هوش نیست.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی نمی‌تواند فراتر از دیتا برود، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی به وسیله سنسورها و حسگرها، اطلاعات را جمع آوری کرده و متناسب با دیتاها طبقه بندی می‌کند.
سخاوتیان با بیان اینکه تحلیل حاصل ادراک است، تصریح کرد: هوش مصنوعی صرفاً یک الگوریتم است و هیچ تحلیلی از داده‌های طبقه بندی شده خود نیز ندارد.
وی اضافه کرد: همان طور که ۱۵۰ سال قبل راه آهن لبه فناوری عالم بود، امروز نیز هوش مصنوعی لبه فناوری عالم است و اگر آن را فتح نکنیم، از آن عقب خواهیم ماند.
رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی با اشاره به اینکه فناوری نمی‌تواند از انسان پیشی بگیرد، یادآور شد: حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید در عرصه علوم پایه فعالیت کنند تا بتوانند خود را با هر تکنولوژی و فناوری‌ای همسو کنند.
وی با بیان اینکه باید سطوح فناوری‌ها را بشناسیم، ابراز کرد: حوزه و دانشگاه دو نظام آموزشی و پژوهشی متفاوت هستند و باید از ظرفیت‌های خود استفاده کنند ولی باید یک محل تلاقی داشته باشند و تبادل اطلاعات کنند.
سخاوتیان با اشاره به اینکه ترجمه برخی از مباحث به فارسی اشتباه بوده است، بیان کرد: این ترجمه اشتباه موجب شده است که به مفاهیم غلط برسیم.
وی با بیان اینکه هوش مصنوعی یک پدیده اجتماعی است که باید روی آن دقت داشته باشیم، اظهار کرد: در مباحث علمی نباید به سمت ترجمه واژگان می‌رفتیم چراکه این ترجمه اشتباه، مشکلات بسیاری به وجود آورده است.
انتهای پیام/
رئیس دانشکده مطالعات بنیادین هوش مصنوعی: هوش مصنوعی اصلا هوش نیست خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار