نشست علمی بررسی تاریخی محله ائل گلی تبریز برگزار شد/

نفس تبریز به نفس ائل‌گلی وابسته است

1402/11/02 - 18:11 - کد خبر: 107329 نسخه چاپی

نصر: نشست علمی بررسی تاریخی محلات تبریز با حضور دو تن از پژوهشگران تاریخی و کارشناسان شهری به همت مدیریت فرهنگی، اجتماعی شهرداری منطقه دو تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر به نقل از آذرقلم، در این نشست علمی که عصر روز شنبه با محوریت بررسی تاریخی «محله ائل گلی» در محل تالار اندیشه تبریز برگزار شد، عبداله فتحی از مدیران ارشد شهری در دهه پنجاه و کریم میمنت نژاد، پژوهشگر تاریخی محلات تبریز به بررسی سیر تاریخی تشکیل ائل گلی و مقایسه وضعیت گذشته و حال آن پرداختند.
در این نشست علمی که با استقبال بیش از 300 نفر از شهروندان و کارشناسان مسائل شهر و شهرداری برگزار شد، عبداله فتحی با اشاره به سیر تاریخی وضعیت املاک این منطقه از شهر و پیدایش تفرجگاه معروف عمارت «ائل گلی» گفت: همه مدیران شهری و شهروندان و سازمان های دست اندرکار باید دست به دست هم داده و هویت این منطقه را حفظ کنند چرا که نفس تبریز به نفس ائل گلی وابسته است. به ویژه آنکه جاری بودن چندین رشته قنات در این محدوده، تبدیل آن به یک منطقه خوش آب و هوا و وجود اثر دیدنی و تاریخی، ایجاب می کند تا با بازنگری در برنامه ها و رویکردهای خود، نفس ائل گلی را باز کنیم و همه در جهت حفظ این منطقه گام برداریم.
کریم میمنت نژاد نویسنده و کارشناس ارشد شهری هم به سیر تاریخی تشکیل محلات در تبریز و نقش آن در صیانت از هویت این شهر اشاره کرد و گفت: بر اساس نقشه های تاریخی به جا مانده از گذشته، تبریز با 20 محله معروف خود شناخته می شد که هرکدام در معادلات اجتماعی و سیاسی نقش خاص و برجسته ای را ایفا می کردند. اما متاسفانه رشد شهرسازی در طی یکصد سال گذشته، بافت و هویت فرهنگی و تاریخی شهر را به هم زد.
وی با اشاره به وضعیت فعلی ائل گلی تبریز، به برخی دست اندازی ها و تجاوز به حریم تاریخی عمارت ائل گلی در طی دهه های گذشته هم اشاره کرد و گفت: ثبت جهانی این عمارت در سازمان جهانی یونسکو منوط به رعایت همه ضوابط شهرسازی و میراث فرهنگی در حریم این اثر تاریخی ملی است و این امر همکاری، جدیت و هماهنگی همه دستگاهها را طلب می کند.
انتهای پیام/
نفس تبریز به نفس ائل‌گلی وابسته است نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار