سازمان ثبت احوال اعلام کرد:

۵۲ درصد از متولدین امسال پسر هستند

1402/11/02 - 15:45 - کد خبر: 107315 نسخه چاپی

نصر: سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: در ۹ ماهه امسال از کل نوزادان متولد شده، ۵۱.۸ درصد نوزادان پسر و ۴۸.۲ درصد آنها دختر بودند.

به گزارش نصر، در ۹ ماهه سال جاری نسبت متولدین پسر و دختر به ترتیب ۵۱.۸ درصد و ۴۸.۲ درصد بوده است.
بر اساس این گزارش، نسبت تولد پسران به دختران در ۹ماهه سال جاری ۱۰۷.۶ بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۶ بیشتر بوده است.
ثبت احوال در این گزارش تاکید کرده است در دنیا در بدو تولد تعداد موالید پسر از تعداد موالید دختر بیشتر است. این نسبت در سال‌های بعد به علت مرگ زیاد جنس مذکر، به تدریج کاهش می‌یابد تا اینکه در حدود ۲۵-۲۰ سالگی متعادل می‌شود و به یکصد می‌رسد.
همچنین در جمعیت‌شناسی رقم ۱۰۳ تا ۱۰۷ را رقم طبیعی قابل قبول نسبت ‌جنسی در بدو تولد می‌دانند. نسبت‌جنسی بدو تولد در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۰۷.۶ و در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۰۷ بوده است.
پیش از این سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده بود: براساس آمار مرکز رصد جمعیت کشور در این سازمان از ابتدای فروردین تا پایان آذر امسال ۷۹۸ هزار و ۵۵۰ ولادت در کشور به ثبت رسیده است که استان تهران رکوردار میزان ولادت‌ها بود و میزان نرخ خام ولادت در کشور برای ۹ ماهه امسال برابر با ۸.۱۲ در هزار نفر جمعیت بوده است همچنین استان سیستان و بلوچستان با ۹.۲۷ در هزار نفر جمعیت بیشترین و استان گیلان با ۷.۷ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ خام ولادت را در بین استان‌ها به خود اختصاص داده اند.
در این گزارش تصریح شده است: در ۹ ماهه امسال ۷۹۸ هزار و ۵۵۰ ولادت در کشور به ثبت رسیده که امسال استان تهران رکوردار میزان ولادت‌ها بوده است همچنین بیشترین میزان ولادت‌ها مربوط به استان تهران با ۹۹ هزار و ۶۳۳ نوزاد و کمترین آن مربوط به استان سمنان با تعداد پنج هزار و ۲۰۱ نوزاد بود.
بر اساس گزارش مرکز رصد جمعیت کشور در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ بیشترین تعداد ولادت‌ها با ۲۹۶ هزار و ۸۸۶ نوزاد مربوط به فرزند دوم بود که سهم تعداد ولادت‌ها بر حسب مرتبه تولد ۳۶.۴ درصد مربوط به فرزند اول، ۳۸.۹ درصد مربوط به فرزند دوم، ۱۷.۶ درصد مربوط به فرزند سوم، ۵.۱ درصد مربوط به فرزند چهارم و دو درصد مربوط به فرزند پنجم است.
بر اساس قانون، خانواده‌ها فرصت دارند تا ۱۵ روز بعد از تولد فرزندان خود ولادت آنها را در ثبت احوال ثبت کنند و ملاک ثبت و تاریخ ولادت بر اساس گواهینامه ولادت است که از سوی بیمارستان به خانواده‌ها داده می‌شود و اکنون بیش از ۹۹ درصد از ولادت‌ها در کشور در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می‌شوند.
انتهای پیام/
۵۲ درصد از متولدین امسال پسر هستند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار