مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی خبر داد:

ثبت ۱۶ روز هوای ناسالم برای تبریز در سال جاری

1402/11/02 - 12:07 - کد خبر: 107286 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: هوای تبریز در سال جاری به مدت ۱۶ روز در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه ها قرار داشت.

به گزارش نصر، شهنام اشتری تعداد روزهای هوای پاک در کلانشهر تبریز طی سالجاری را نسبت به سایر شهرهای همتراز مناسب خواند و ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون این شهر ۱۰۵ روز داری هوای پاک بوده و ۱۷۶ روز در شرایط هوای قابل قبول قرار داشته است.
وی با تاکید بر اینکه بسترسازی برای هوای پاک در کلانشهر تبریز مشارکت همگانی و مسئولیت پذیری آحاد مردم و دستگاه های اجرایی و عمومی ضروری است، تامین شرایط لازم و کافی برای هوا پاک را یکی از ماموریت ها و دغدغه های اصلی حفاظت محیط زیست برشمرد.
اشتری در تعریف هوای پاک، گفت: هوا در حالت عادی دارای ترکیباتی است که میزان استاندارد تعریف شده آن، اثرات زیان بار برای تنفس انسان ندارد و خارج از این معیارها هوای آلوده به حساب می آید.
وی با بیان اینکه مطابق قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ تعداد ۲۳ دستگاه همچون حفاظت محیط زیست، شهرداری ها، جهاد کشاورزی، صمت، نیروی انتظامی، دادگستری و سایر نهادها در خصوص آلاینده گی هوا پاسخگو و مسئول هستند، گفت: با توجه به شعار امسال هفته هوای پاک با مضمون "مسئول پاسخگو و شهروند مسئول"، اقداماتی در طول سالجاری در استان انجام گرفته است که می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.
اشتری افتتاح واحد گوگرد زدایی گازهای خروجی در پالایشگاه تبریز و استقرار تهویه هوا و غبارزدایی در واحدهای فولاد شهرستان های بناب و بستان آباد و نیز راه اندازی چند تصفیه خانه در شهرهای مختلف صنعتی را از جمله اقدامات انجام شده به منظور بازدارندگی آلودگی هوا در استان اعلام کرد.
وی ترافیک تبریز و تردد خودروهای فرسوده را عامل اصلی آلودگی هوای شهر تبریز دانست و از شهروندان درخوسات کرد دوستدار محیط زیست بوده و تا حد توان از وسائط نقلیه موتوری در سطح شهر استفاده نکنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی وجود حدود ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو در کلانشهر تبریز را یکی از عناصر اصلی تشدیدکننده آلودگی هوا به خصوص در فصل زمستان عنوان کرد.
وی با اعلام اینکه صدور هر گونه مجوز برای ایجاد و تاسیس واحدهای صنعتی تا شعاع ۳۰ کیلومتری حوزه استحفاظی کلانشهر تبریز ممنوع است، هدف از این تصمیم مدیرت ارشد آذربایجان شرقی را توجه به موضوع جلوگیری از آلودگی های هوا و تخریب محیط زیست اعلام و اضافه کرد: در این راستا حفاظت محیط زیست استان با جدیت و حساسیت کافی موضوع را دنبال و از ارایه هر گونه مجوز برای ایجاد واحدهای صنعتی در محدوده یاد شده به شدت جلوگیری می کند.
در روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ آذر ماه و ۱۳ دی ماه سال جاری مدارس تبریز و اسکو به علت شدت آلودگی به صورت غیرحضوری برگزار شد.
انتهای پیام/
ثبت ۱۶ روز هوای ناسالم برای تبریز در سال جاری خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار