رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان؛

بیشترین جمعیت چاق آذربایجان‌شرقی در کدام شهرها هستند؟

1402/11/02 - 10:59 - کد خبر: 107274 نسخه چاپی

نصر: رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: این استان جزو استان هایی است که شیوع معضل چاقی در آن روند رو به افزایش به خود گرفته طوری که این مساله در برخی از شهرها سرعت بیشتری دارد و نیازمند توجه خاص خانواده ها و البته رعایت مسایل تغذیه ای است.

به گزارش نصر، چاقی از مشکلات اصلی عصر حاضر ناشی از تغییر و تحولات سبک زندگی است که یکی از علل‌ قابل پیشگیری مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می‌رود؛ شهرنشینی، زندگی مدرن، بی تحرکی‌ و بی رغبتی به ورزش، تغذیه نامناسب و در دسترس بودن غذاهای پرانرژی موجب ایجاد عدم تعادل بین انرژی دریافتی و انرژی مصرفی و در نتیجه اضافه وزن و چاقی شده است.
پدیده چاقی زنگ هشدار سلامت افراد جامعه به ویژه در بین کودکان را به صدا درآورده است که می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت و تندرستی افراد جامعه وارد کند و سبب موجب مرگ زودرس آنها شود.
متاسفانه بسیاری از مردم به دلیل عدم آگاهی از مضرات چاقی، اضافه وزن را به عنوان یک عامل خطر آفرین نمی‌شناسند و همین امر موجب ساده انگاری خانواده ها شده است و به مروز زمان و سپری شدن زمان رفع چاقی، علاوه بر تحمیل هزینه های هنگفت به سبد اقتصادی خانواده ها، منشاء بسیاری از بیماری ها می شود.
رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان شرقی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، چاقی را انباشته شدن غیرعادی چربی در بدن تعریف کرد و گفت: وقتی انرژی دریافتی فرد بیشتر از کالری مصرف شده باشد، انرژی اضافی به چربی تبدیل و در بدن ذخیره می‌ شود، تکرار این وضعیت به دفعات زیاد و در طولانی مدت به چاقی منجر خواهد شد.
فتح‌الله پورعلی با اعلام اینکه زنگ هشدار چاقی در آذربایجان شرقی و به خصوص در بین کودکان و نوجوانان به صدا درآمده است، افزود: طبق آمارهای رسمی موجود هم اکنون ۵۰ درصد از جمعیت چهار میلون و ۲۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی با معضل چاقی مواجه هستند.
وی با بیان اینکه آمارهای فوق تمام گروه های سنی را شامل می شود، اعلام کرد: شهرستان‌های آذرشهر، تبریز، اسکو، بناب و ملکان به ترتیب بیشترین میزان اضافه وزن و چاقی جمعیت را دارند و آمارهای آنها بالاتر از ۵۰ درصد است.
پورعلی ادامه داد: چاقی مشکل سلامت همه گروه‌های سنی است، اما در افراد میانسال در رده گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ ساله بیشتر از سایر گروه‌ها نمود و بروز دارد که یکی از راهکارهای پیشگیری از آن توجه در سنین نوجوانی و کودکی به مساله چاقی است.
وی از ابتلای حدود ۶۷ درصد افراد میانسال آذربایجان شرقی به چاقی خبر داد و اظهار کرد: این آمار در رده سنی جوانان معادل ۳۸ درصد و برای رده سنی نوجوانان نیز ۲۱ درصد است که طبق معیارهای جهانی آمارهای بالایی به شمار می رود.
پورعلی چاقی را معضلی چند علتی برشمرد و گفت: چاقی با شیوه زندگی، محیط و ژن‌ها ارتباط دارد و علت اصلی و عمده بروز اضافه وزن و چاقی عدم تعادل بین انرژی و کالری ورودی و خروجی بدن است.
وی پرخوری را مهم ترین علت چاقی بیان کرد و ادامه داد: زیاده‌روی در مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده مانند فست‌فودها، مصرف زیاد تنقلات کم ارزش، شیرینی و شکلات، سس‌های چرب، نوشابه‌های گازدار، آب میوه‌های صنعتی که حاوی قند زیادی هستند، مصرف کم میوه، سبزی، لبنیات، بی‌تحرکی و کم تحرکی، استفاده زیاد از کامپیوتر، تلفن همراه و تماشای تلویزیون، زندگی ماشینی، شهرنشینی و استرس از عوامل مهم بروز و شیوع چاقی است.
پورعلی چاقی را شکلی از سوء‌تغذیه ناشی از پرخوری دانست که نه تنها نشانه سلامتی نیست بلکه نشان دهنده تغذیه نامناسب است.
وی گفت: امروزه چاقی به یکی از جدی‌ترین چالش‌های سلامت عمومی همه جوامع با درآمد بالا، متوسط، کم و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در رده‌های سنی مختلف حتی کودکان تبدیل شده است.
این کارشناس تغذیه رواج تشریفات در سفره‌های ایرانی را بلای سلامتی دانست و افزود: رواج تشریفات بی جهت غذایی در مهمانی‌ها و ترویج پذیرایی با چندین نوع غذا در مناسبت‌ها و مراسم از عوامل مهم در بروز و شیوع چاقی است که به سلامتی افراد لطمه می‌زند.
پورعلی با بیان اینکه برای مقابله با مشکل اضافه وزن و چاقی از استراتژی‌ها و فعالیت‌های مختلفی می‌توان بهره گرفت، گفت: آموزش و اطلاع رسانی همگانی جهت ارتقاء سواد سلامت، سیاست گذاری‌ها و تغییرات محیطی جهت افزایش دسترسی به فعالیت فیزیکی و کاهش عوامل خطر تغذیه‌ای، تامین و ایجاد دسترسی به انتخاب‌های غذایی سالم و مغذی برای همه مصرف کنندگان، حمایت از فعالیت فیزیکی منظم در محل کار، تامین دسترسی و بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی، بهسازی معابر مخصوص برای پیاده روی و دوچرخه سواری و اتخاذ سیاست‌های مربوطه به بهبود فعالیت فیزیکی از اقدامات لازم برای مقابله با چاقی است.
وی برخورداری از تغذیه سالم در محیط‌های مختلف، کاهش عوامل خطر تغذیه‌ای در صنایع غذایی، برچسب گذاری ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی برای مصرف کنندگان و حقایق تغذیه‌ای، تبلیغات جهت تغییر هنجارهای اجتماعی و درک مردم از نیاز به فعالیت فیزیکی و افزایش دانش، بهبود نگرش و رفتار مردم نسبت به تغییرات رژیم غذایی، مشارکت و همکاری ذی‌نفعان، سازمان‌ها و نهادهای تأثیرگذار در پیشگیری و کنترل چاقی، خودمراقبتی افراد جامعه از طریق به کارگیری روش‌های درست کنترل وزن را از مهم‌ترین اقدامات در راستای کاهش شیوع چاقی بیان کرد.
انتهای پیام/
بیشترین جمعیت چاق آذربایجان‌شرقی در کدام شهرها هستند؟ خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار