به میزبانی سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی؛

اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس نور در تبریز برگزار می‌شود

1398/10/09 - 11:55 - کد خبر: 10724 نسخه چاپی

نصر: چهارمین دو سالانه عکس نور ۹۸ به میزبانی سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان شرقی ۱۰ دی ماه سال جاری در تبریز به کار خود پایان می‌دهد.

به گزارش نصر به نقل از مهر، چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور با هدف معرفی ظرفیت‌ها، محرومیت زدایی، شبکه‌سازی و کشف استعدادهای جوان در حالی برگزار می‌شود که سه دوره قبلی را از سال ۹۰ شروع کرده است.
کمال الدین شاهرخ، مسئول انجمن عکس بسیج هنرمندان کشور و دبیر کل جشنواره ملی عکس نور در خصوص این جشنواره اظهار کرد: این رویداد امسال در دو بخش آزاد و ویژه برگزار شد، موضوعات بخش نخست با توجه به ظرفیت‌های هر استان از سوی انجمن‌های عکس استانی اعلام شده اما بخش دوم آزاد بوده و محدودیتی نداشت.
وی ادامه داد: این دوره نسبت به دوره قبل متفاوت بوده و شرکت کنندگان می‌توانستند آثار خود را به صورت مجموعه برای دبیرخانه ارسال کنند.
شاهرخ در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پروژه محور بودن و توجه ویژه به مجموعه عکس یکی از ویژگی‌های این دوره به شمار می‌رفت، توضیح داد: پروژه محوری در این دوره و تاکید بر تهیه و تولید مجموعه عکس سبب شد که از میزان تب و تابی که ما به طور معمول در تک عکس‌ها در جشنواره‌های مختلف می‌بینیم کاسته شده و عکاسان توجه بیشتری بر بحث مجموعه عکس داشته باشند.
مسئول انجمن عکس بسیج هنرمندان کشور و دبیر کل جشنواره ملی عکس نور گفت: چهارمین دوسالانه عکس با عنوان نور نام گذاری شد.
شاهرخ در ادامه ابراز کرد: ما در این دوره و در بخش ویژه این جشنواره برای هر یک از استان‌ها با توجه به اعلام نظر دبیران استانی، اساتیدی را به عنوان راهنما در کنار عکاسان منتخب در نظر گرفتیم که با مشورت‌ها و کمک‌های این اساتید عکاسان بتوانند مجموعه‌های تولیدی را به شکل کامل‌تری به انجام برسانند.
وی با بیان اینکه بخش ویژه این جشنواره مختص عکاسان شبکه بسیج بود، ادامه داد: هر یک از عکاسان مشخص شده با ایده‌ها و موضوعاتی که از سوی استان‌ها تعریف شده در قالب تهیه پروژه اقدام کرده و در نهایت مجاز به ارسال یک مجموعه عکس به دبیرخانه بودند و افرادی که در این بخش شرکت کرده بودند طبق قوانین جشنواره مجاز به حضور در بخش آزاد نبودند.
دبیر کل جشنواره ملی عکس نور اظهار کرد: در بخش آزاد استاد راهنما نداشتیم و تمامی آثار در حول محورهای فراخوان ارسال شده بود.
شاهرخ در این خصوص توضیح داد: از زمان ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره، تعداد ۴۲۸ عکاس در سایت مربوط به جشنواره با عنوان طرفه هنر ثبت نام کردند که تعداد ۳۵۴ مجموعه به دبیرخانه ارسال شد و با اعلام نظر هیئات داوران آثار ۳۱۴ عکاس در بخش ویژه و آزاد شرایط‌های مورد نظر با قوانین جشنواره را دارا شده و آثارشان به مرحله داوری راه یافتند.
دبیر چهارمین دوسالانه عکس نور گفت: سه  هزار و ۶۹۸ قطعه عکس به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در نهایت ۳۴ مجموعه عکس به بخش اختتامیه راه یافته و از این تعداد ۱۸ مجموعه مربوط به بخش ویژه و ۱۶ مجموعه در بخش آزاد است.
شاهرخ ابراز کرد: با اعلام نظر هیئات داوران تعداد ۳۴ مجموعه به بخش نمایشگاهی راه یافته که از این تعداد ۱۸ مجموعه در بخش ویژه و ۱۶ مجموعه مربوط به بخش آزاد است که در مراسم اختتامیه این دوره ۳۵۰ قطعه عکس در قالب افتتاح نمایشگاه در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت.
مسئول انجمن عکس بسیج هنرمندان کشور با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه گفت: سه شنبه دهم دی ماه شهر تبریز میزبان برگزاری مراسم اختتامیه چهارمین دوسالانه سراسری عکس نور خواهد شد و در پایان این مراسم سه نفر در بخش ویژه و سه نفر در بخش آزاد به عنوان برگزیدگان نهایی معرفی و با اهدای لوح و جوایز نقدی و تندیس جشنواره تقدیر می‌شوند.
شاهرخ با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده و راه یافته به بخش نهایی این دوسالانه عنوان کرد: دوشنبه نهم دی ماه همزمان با بزرگداشت سالروز حماسه نهم دی ماه آثار راه یافته به بخش نهایی این جشنواره در قالب نمایشگاه افتتاح در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت.
دبیر کل جشنواره ملی عکس نور بیان کرد: ۳۵۰ قطعه عکس از ۳۴ مجموعه عکس راه یافته به بخش نهایی این جشنواره در قالب تابلوهای فاخر در ابعاد ۶۰ در ۹۰ و ۳۰ در ۴۵ به نمایش در می‌آید.
شاهرخ خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این نمایشگاه به مدت ده روز از روز اختتامیه دایر و پس از آن نیز در شهر اصفهان به مدت یک هفته در معرض دید قرار می‌گیرد.
امیر نصیر بیگی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور نیز در خصوص چهارمین دوسالانه عکس نور عنوان کرد: در این دوره از جشنواره تهدیدات، چالش‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های هر استانی مد نظر قرار گرفته شده بود تا عکاسان بتوانند در همه حوزه‌ها عکس‌های خود را به صورت مجموعه برای دبیرخانه ارسال کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقاط قوت این دوره از دوسالانه عکس نور اظهار کرد: با اینکه هر جشنواره‌ای نقاط قوت و ضعف‌هایی دارد ولی این رویداد یک نقطه قوت مهمی با خود به همراه دارد که بسیار تحسین برانگیز است، آثار راه یافته و برگزیده به شکل یک مجموعه در قالب نمایشگاه در معرض دید همگان قرار گیرد.
این مقام مسئول در خصوص مزیت‌های این جشنواره توضیح داد: پیش بینی می‌شود آثاری که به این رویداد راه یافته به صورت بسته‌ای در اختیار مسئولان قرار داده می‌شود تا روی فرصت‌ها و تهدیدهای هر منطقه‌ای اقداماتی ترتیب داده شود.
نصیربیگی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در تلاشیم مشکلات و کاستی‌هایی جامعه را به زبان هنر به مسئولان بازگو کنیم تا برای رفع آنها چاره اندیشی شود.
رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در ادامه ابراز کرد: مطمئناً جشنواره دو سالانه عکس نور منجر به سرمایه گذاری، فرصت شغلی، توسعه و افزایش رونق اقتصادی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره تلاش شده تا مشاغلی که در انزوای فراموشی قرار گرفته است را عکاسان به تصویر بکشند، ادامه داد: اینک در برخی رشته‌ها رکود و سقوط را مشاهده می‌کنیم که با برگزاری این رویداد و به تصویر کشیدن آنها شاهد جان بخشی دوباره شأن خواهیم شد.
این مقام مسئول بیان کرد: در این شرایط اقتصادی نا به سامان می‌توانیم از طریق صنایع دستی و سنت‌های آئینی درآمد زایی داشته باشیم.
نصیر بیگی در پایان خاطر نشان کرد: با برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌توان صنایع دستی و آئین‌های سنتی هراستانی را به همگان معرفی کرده تا فرصت‌های شغلی و سرمایه گذاری بیشتری را شاهد باشیم.
گفتنی است صبح روز سه شنبه دهم دی ماه نیز، نشست عکاسی با حضور تمامی عکاسان مدعو به این اختتامیه در شهر تبریز و با محوریت مجموعه عکس برگزار می‌شود.
شایان ذکر است چهارمین دو سالانه عکس نور ۹۸ به میزبانی سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی ۱۰ دی ماه سال جاری ساعت ۱۵ در تالار اندیشه تبریز به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام/
اختتامیه چهارمین دوسالانه عکس نور در تبریز برگزار می‌شود خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار