خبر/

معرفی ۵ رقم جدید گندم دوروم در کشور

1402/11/01 - 15:14 - کد خبر: 107225 نسخه چاپی

نصر: با تلاش محققان موسسه تحقیقات کشاورزی، پنج رقم گندم دوروم، برای کاشت در دیمزار‌ها معرفی شد.

به گزارش نصر، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی کشور در شهرستان مراغه گفت: محققان این موسسه، پنج رقم گندم دوروم در بخش غلات شامل آیسان، نقشین، دامون، بارین و آروین برای کاشت در دیمزار‌های مناطق معتدل، معتدل گرم و گرمسیر دیم معرفی کردند.
مظفر روستایی افزود: سازگاری با شرایط تغییر اقلیم در دیمزار‌های مناطق معتدل و گرم، پایداری عملکرد، پروتئین بالا، کیفیت خوب سـمولینا و مقاوم به ورس و مقاومت به بیماری زنگ‌ها از ویژگی‌های بارز این ارقام است.
وی اضافه کرد: این ارقام، قابلیت کشت در شرایط آبیاری تکمیلی را نیز دارند و در مناطقی که دارای محدودیت آب برای آبیاری هستند، با کاشت این ارقام امکان تولید بیشتر برای بهره برداران فراهم می‌شود.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، تاکنون ۱۳ رقم گندم دوروم در این موسسه معرفی شده و پیش بینی می‌شود با توجه به پتاسیل ارقام جدید، مقدار تولید گندم دوروم در کشور افزایش یابد.
وی در ادامه با اشاره به تولید هسته‌های بذری و تقویت مشارکت بخش خصوصی در این خصوص متذکر شد: تاکنون تولید بذر ۵۰ رقم از ارقام معرفی شده در این موسسه با انعقاد ۸۸ قرارداد به بخش خصوصی واگذار شده است.
روستایی افزود: با پشتیبانی فنی، علمی و همچنین تامین بذر مورد نیاز از محصولات زراعی در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ میانگین محصول زراعی گندم دیم در پروژه جهش تولید یک هزار و ۴۵۲ کیلوگرم در هکتار بوده است که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش عملکرد داشته است.
رئیس موسسه همچنین بیان کرد: تعداد دو رقم نخود و دو رقم جو نیردر سالجاری توسط موسسه دیم معرفی شده است و تا آخر سال تعداد ارقام معرفی شده این موسسه به ۱۵ رقم می‌رسد.
روستایی در خصوص توسعه گیاهان جایگزین شامل حبوبات، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و محصولات جدید عنوان کرد: گیاهان تناوبی لازمه توسعه کشاورزی حفاظتی، بهبود سیستم زراعی دیم و پایداری تولید در دیمزار‌ها می‌باشد.
انتهای پیام/
معرفی ۵ رقم جدید گندم دوروم در کشور نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار