مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های آذربایجان شرقی مطرح کرد:

واگذاری شهرک طلائیه روال قانونی را طی کرده است / پروژه آبدار کردن میدان چایی معطل آب منطقه ای است

1402/11/04 - 09:48 - کد خبر: 107212 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های آذربایجان شرقی گفت: درآمد حاصل از فروش اراضی تاکنون به آماده سازی شهرک و توسعه عمران روستایی هزینه شده است. 

به گزارش نصر، "مرتضی عبدل زاده" در نشست اختصاصی در واکنش به خبر "شهرک طلائیه" به سوالات خبرنگاران نصر پاسخ داد. 
وی در ابتدای این نشست به چارت سازمانی سازمان همیاری شهرداری‌های استان پرداخت و گفت: رئیس هیئت مدیره سازمان همیاری ها معاون عمرانی استاندار و رئیس شورای سازمان شخص آقای استاندار است، هر واگذاری و اقدامی که در این سازمان انجام می شود با تایید هیئت مدیره و با تصویب شورای سازمان و با نظارت آقای استاندار صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در رابطه با شهرک طلائیه، طلائیه یک پروژه دولتی است و فلسفه وجودی این ‌پروژه این است که دولت این شهرک را از طریق سازمان ملی زمین و راه و شهرسازی از طریق استانداری به سازمان همیاری شهرداری ها واگذار کرده است تا متولی شده و آماده سازی کرده و به فروش برساند و از عایدی فروش این شهرک به آماده سازی شهرک، آبدار کردن میدان چایی و توسعه عمران روستایی هزینه کند.
عبدل زاده با تاکید بر این که فروش این شهرک جزو وظیفه اصلی سازمان همیاری بوده است، گفت: فروش شهرک طلائیه جزو وظایف سازمان بود تا بتواند تامین منابع مالی کرده و گام به گام به سمت آبدار کردن مهرانه رود و توسعه روستایی حرکت کند.
وی ادامه داد: مساحت کل این شهرک 132 هکتار است، مدیران قبلی نیز بر حسب مستندات روال قانونی را در موضوع طلائیه جلو برده اند، در گام اول باید با هزینه فروش، شهرک طلائیه را آماده سازی می کردیم. 

اراضی شهرک خیرات نشده است!
وی در واکنش به اظهارات برخی از مسئولین شهری در رابطه با طلائیه، گفت: این که برخی از عزیزان از روی دلسوزی و خیر خواهی می‌گویند اراضی این شهرک مانند گوشت قربانی خیرات شده و یا هر موضوع دیگری در رابطه با نحوه واگذاری ها مطرح می شود، باید توجه داشت که تمامی کار هایی که در این شهرک انجام شده بر حسب روال قانونی و مستندات ابلاغی صورت گرفته است. 
وی افزود: این که عضو شورای شهر انتظار داشته باشد که مزایده عمومی را به اطلاعشان برسانیم عملا به هیچ کس چنین اطلاعی را نداده ایم، مزایده ها روال عادی و قانونی خود را طی کرده و در سامانه و روزنامه منتشر شده است.
عبدل زاده توضیح داد: روال فروش در طلائیه به این صورت بوده است که روسای ادارات مختلف از استانداران وقت درخواست زمین کرده و استاندار به معاون عمرانی ارجاع داده و موضوع پس از دستور آقای استاندار در هیئت مدیره سازمان همیاری ها مسئله را طرح و با قیمت گذاری به روز کارشناس رسمی دادگستری، موضوع تصویب شده است.

عبدل زاده اضافه کرد: فروش اراضی طلائیه در قالب تعاونی مسکن ادارات صورت گرفته و غیر از این روند هیچ گونه فروش در قالب مسئولین خاص یا رده بالای ادارات صورت نگرفته است. 
وی با اشاره به نحوه واگذاری ها گفت: مدیران عامل وقت سازمان همیاری ها نیز بر حسب دستوری که صادر شده است در گام اول لایحه را به هیئت مدیره جهت مصوبه برده و در گام دوم به شورای سازمان در استان ارجاع داده شده است که متشکل از 72 شهرداری می باشد، یعنی سهام داران اصلی سازمان همیاری ها شهرداری ها هستند که 72 شهردار نیز واگذاری شهرک طلائیه را مصوب کرده اند.
مدیر عامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان گفت: از زمانی که ما سازمان را تحویل گرفتیم روال متفاوت تر از قبل شد، آقای خرم گفتند نحوه واگذاری ها را بصورت فراخوان عمومی و با قیمت گذاری کارشناس رسمی دادگستری انجام دهید و نهایتا پس از این دستور اراضی طلائیه از سامانه ستاد بصورت عمومی مزایده شد و هم اکنون در سامانه 15 قطعه موجود داریم.
وی افزود: یکی دیگر از کار هایی که انجام دادیم این است که بر اساس نیاز فروش کرده و فروش متناسب با پیشرفت پروژه انجام دادیم.
وی تاکید کرد: هیچ کار غیر قانونی در گذشته و حال صورت نگرفته اما روش دور قبل و بعد تفاوت داشته است. 
وی سپس به نحوه هزینه های پرداختی در آماده سازی طلائیه اشاره کرد و افزود: درآمدي که از فروش طلائیه حاصل شده برای آماده سازی شهرک هزینه شده است، صرف آماده سازی آن شده؛ شهرک طلائیه 20 میلیون متر مکعب خاک برداری دارد که به لحاظ حجمی و ریالی عدد بزرگی است، آماده سازی شهرک در گام اول نیازمند خاک برداری بود، سعی کردیم سرعت خاک برداری را افزایش دهیم تا به تورم نخوریم، ماشین آلات خود سازمان را اورهال کرده و با کمک سه پیمانکار دیگر خاک برداری را انجام دادیم.
وی خاطرنشان کرد: جزئیات و مشخصات این پیمانکاران در سامانه و روزنامه رسمی بصورت قانونی روال خود را طی کرده است. 
عبدل زاده گفت: درآمد حاصل از فروش اراضی تاکنون به آماده سازی شهرک و توسعه عمران روستایی هزینه شده است.
وی در پاسخ به این که چند درصد هزینه ها برای توسعه روستایی صرف شده است گفت: کارگروهی در استانداری شکل گرفت تا در سطح استان روستاهایی که اعلام می شود بصورت ریالی یا غیر ریالی کمک شود و تاکنون به چندین روستا کمک شده است. 
مدیر عامل سازمان همیاری های استان در واکنش به خبر شهرک طلائیه و موضوع آبدار کردن مهرانه رود (میدان چایی) گفت: در رابطه با آبدار کردن مهرانه رود، در تیم قبلی مشاوره ای جهت این موضوع گرفته شده تا موارد را مطالعه و مسائل فنی را در میان بگذارد.

وی ادامه داد: اول باید مسائل فنی آبدار کردن مهرانه رود حل شود، بعد از حل مسائل فنی موضوعات اجتماعی دخیل در این پروژه نیز حل می شود.
عبدل زاده گفت: مجموعه "فراز آب" مشاور این طرح است که مسائل فنی طرح را جلو برده، مشاور در ابتدا امکان سنجی کرده است که این آب را باید از کجا تامین کرد؛ شهرداری در این پروژه نقش بهره برداری را دارد و سازمان آب تامین کننده آب و نقش محوری و متولی این امر سازمان همیاری است. 
وی اضافه کرد: امکان سنجی تامین آب این پروژه منجر به 11 آلترناتيو شده که از میان 11 آلترناتيو تنها یک مورد از تمام جنبه ها گزینه برتر شده است، آن یک گزینه این بود که آب از سد شهید مدنی تامین شده و به باغمیشه و به سمت شرق رفته تبریز انتقال و از آن جا به مهرانه رود واریز شود، اما چه مقدار آب؟ آیا 2 متر مکعب باید آب برداشت می شد؟ تعیین دو متر مکعب چگونه باید انجام شود؟ در طول این سال ها چندین سناریو برای آبدار کردن این پروژه صورت گرفته است، اما آن چیزی که مهم است این است که باید طراحی شهری در این پروژه اتفاق بیفتد و بعد از آن می‌توانیم بگوییم که چه مقدار آب در مهرانه رود واریز شود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از پیش نیاز های اصلی این پروژه طراحی شهری است که مشاور نیز به این نتیجه رسیده است و مسئولیت و ماموریت سازمان همیاری ها تنها تحویل آب در آن نقطه است که بعد از آن در مسئولیت ما نیز و به عهده شهرداری است.
وی ادامه داد: در این رابطه جلسات مختلف برگزار شده است تا طراحی شهری چگونه صورت بگیرد؟ سازمان همیاری ها با در نظر گرفتن همان 2 متر مکعب مسئله را پیش برده است.

عبدل زاده گفت: در اولین فرصتی که به سازمان آمدیم یکی از بحث های داغ و مطالبه عمومی موضوع آبدار کردن مهرانه رود بود که ورود کردیم و اولین جلسه را در این رابطه برگزار کردیم در آن جلسه 11 آلترناتيو مورد بحث قرار گرفت، بعد از آن نهایتا مقرر شد که پروژه عملیاتی شود و برای اجرای این پروژه 30 میلیارد تومان سالانه بودجه در نظر گرفته بودیم که در بودجه آمده است.
مدیر عامل سازمان همیاری های استان اضافه کرد: با همکاران فنی به انجمن لوله سازان تهران رفته و طی جلساتی آمادگی خود را برای خرید لوله اعلام کردیم که منابع مالی را نیز تامین کردیم.
وی افزود: بعد از این که به تبریز آمدیم در جلسه ای رسمی، سازمان آب اعلام کرد که امکان برداشت آب در سد شهید مدنی وجود نخواهد داشت! ما 11 آلترناتیو دیگر داشتیم، اما مشاور آب (فراز آب) گزینه های بعدی را تایید نمی‌کرد؛ نهایتا با توجه به این که سازمان همیاری ها تیم فنی تشکیل را و جهت خرید لوله انتقال آب به تهران رفته و با لوله سازان مذاکراتی انجام داده و کار های لازم در کمیته های فنی و تخصصی صورت گرفته بود جهت اطمینان کاری نامه ای مکتوب به سازمان آب نوشته و از آن ها کسب تکلیف کردیم و آن ها نیز بصورت مکتوب نامه نوشتند که به فکر منابع آب دیگری باشید. 
وی تاکید کرد: پیگیری قانونی پروژه آبدار کردن مهرانه رود به عهده دیوان محاسبات است که به شدت پیگیر و جلسات را برگزار می کنند.
وی گفت: در مصوبه دولتی آمده است که آبدار کردن مهرانه رود از عایدات طلائیه صورت بگیرد اما در این مصوبه نیامده است از کدام منبع آب؛ علی رغم آن، پروژه آبدار کردن مهرانه رود منتفی نیست و نیت استان آبدار کردن آن است.
مدیر عامل سازمان همیاری های استان گفت: در یک وقفه اراضی مسکونی با سرعت به فروش رسیده و قطعات ویلایی مانده است، بر حسب مصوبه هیئت دولت که به امضای معاون اول آقای احمدی نژاد آمده است، نصف شهرک 132 هکتاری طلائیه؛ جنگل‌کاری و فضای سبز و نصف دیگر آن کاربری مسکونی است که سهم سازمان همیاری ها 66 هکتار است، از این 66 هکتار 50 هکتار سهم مسکونی سازمان همیاری و 16 هکتار سهم راه و شهرسازی است، سازمان همیاری از منابع خود، شهرک طلائیه را خریداری نموده و این منابع همان برج های آفتاب ولیعصر بود که از فروش آن ها طلائیه را خریداری کرده است.
وی ادامه داد: این که قرار بود 50 هکتار سهم سازمان همیاری ها باشد، بحث گسل و محدودیت دکل های فشار قوی، توپوگرافی سخت منطقه و... وجود دارد که با تفریق این موارد از 50 هکتار، 32 هکتار سهم سازمان همیاری شده است، در حالی که سازمان همیاری طبق فیش پرداختی پول 60 هکتار را پرداخت کرده است که نصف آن را (32 هکتار) صاحب شده ایم! البته به همان مقدار نیز از سهم راه و شهرسازی کمتر شده است و از 16 هکتار به 10 هکتار رسیده است و با توجه به اینکه سهم سازمان همیاری کمتر شده است، منابع درآمدی آن نیز به همین خاطر پایین می رسد. 
عبدل زاده سپس به عبور اتوبان ولایت از طلائیه و تعامل با شهرداری پرداخت و گفت: اتوبان ولایت نیز از داخل 132 هکتاری طلائیه رد می‌شود که سهم اشغال آن 19 هکتار از طلائیه است و یعنی 20 هکتار از اراضی ما با تعامل بین شهرداری برای اتوبان ولایت صرف شده است.
وی در پایان به موضوع قانون تفکیک شهرداری ها و ماده 101 پرداخت و گفت: ماده 101 هیچ موضوعیتی در طلائیه ندارد چرا که این اراضی، اراضی ملی است اما دیگر حق و حقوق شهرداری که قانونی است را متعهد بوده و قانون گریز نیستیم.
انتهای پیام/
واگذاری شهرک طلائیه روال قانونی را طی کرده است / پروژه آبدار کردن میدان چایی معطل آب منطقه ای است محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   همشهری تبریزی   3 ماه پیش  

میشه قیمت گذاری کارشناسی رو هم شفاف سازی کنید ؟ مثلا سال 1400 قیمت هر متر زمین مسکونی رو چند قیمت گذاری کردین ؟ کمتر از زمین کشاورزی ؟ با گفتن اینکه هیچ خلافی نشده که نمیشه گفت همه چی درست بوده. یک نمونه از قرارداد واگذاری رو منتشر کنید ببینیم به چه قیمتی چند متر زمین به کی واگذاری کردین
پژوهشیار