خبر/

بازگشت آلودگی به تبریز در هفته هوای پاک

1402/11/01 - 09:57 - کد خبر: 107191 نسخه چاپی

نصر: در روزهایی که با عنوان هفته هوای پاک در کشورمان نام گذاری شده است، شاهد افزایش شاخص آلودگی هوای تبریز هستیم و در زمان حاضر هم هوای این شهر در شرایط ناسالم قرار دارد.

به گزارش نصر، کارشناسان علل افزایش آلاینده های هوا را در کنار وارونگی دما، سوخت نامناسب خودروها، افزایش مصرف دستگاه های گرمایشی در فصل زمستان و البته مازوت سوزی نیروگاه ها عنوان می کنند، موضوعی که بیش از سایر مولفه ها مورد توجه و انتقاد عامه است و انتظار دارند لاقل در روزهای پایداری و سکون هوا از مصرف مازوت خودداری و سوخت مورد نیاز نیروگاه ها از انرژی گاز تامین شود.
اما به گفته رئیس دیسپاچنیگ شرکت گاز آذربایجان شرقی تکلیف این شرکت در خصوص تامین گاز نیروگاه ها از ابتدای فروردین تا ابتدای آذر به مدت هشت ماه است هر چند شرکت گاز استان به طور معمول بیش از مدت تعیین شده از نیمه دوم اسفند تا نیمه دوم آذر نسبت به تامین گاز نیروگاه های استان اقدام می کند .
کاظم طلوعی با اشاره به افزایش قابل توجه مصرف گاز در بخش خانگی در فصل زمستان خاطرنشان کرد: در روزهای جاری سهم مصرف بخش خانگی به ۶۴ درصد رسیده است و با توجه به اینکه تامین نیاز این بخش در اولویت شرکت گاز است چاره ای جز اعمال محدودیت مصرف در بخش صنعتی و نیروگاهی وجود ندارد.
وی میزان کل مصرف گاز آذربایجان شرقی در ۹ ماهه امسال را در حدود هشت میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: در حدود ۲۱ درصد گاز استان در بخش نیروگاهی مصرف می شود.
هر چند عده ای سهم کمی برای مازوت سوزی نیروگاه ها در آلودگی هوا قائل هستند اما مدیر کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی تاثیر مازوت سوزی نیروگاه تبریز در کاهش کیفیت هوای این کلانشهر را قابل ملاحظه می داند .
به گفته شهنام اشتری پایش ایستگاه های سنجش کیفی هوای تبریز این موضوع را اثبات می کند.
وی معتقد است مدیران نیروگاه با اتخاذ تمهیدات لازم و کافی می توانند نسبت به تغییر سوخت اقدام کرده و به جای مازوت از نفت گاز استفاده کنند که البته تغییر سوخت هزینه بر خواهد بود اما آلودگی کمتری خواهد داشت.
به گزارش ایرنا ، طرح توسعه نیروگاه تبریز که تفاهم نامه آن دی ماه بین مجری طرح احداث نیروگاه های صنایع کشور با عابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی امضا شد، امکان تغییر سوخت را فراهم می کند اما این طرح هنوز عملیاتی نشده است و حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز هم در نماز جمعه ۲ هفته قبل خود بر ضرورت تسریع در اجرای این طرح تاکید کرد.
سید محسن موسوی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه در فصل زمستان محدودیت در تامین گاز نیروگاه حرارتی تبریز به وجود می آید و سوخت مازوت جایگزین می شود، خاطرنشان کرد: تصمیمات روزانه برای مصرف را هیئت سوخت کشور تعیین می کند که چه نوع سوختی استفاده شود بر این اساس اختیارات استانی وجود ندارد.
وی با اعلام اینکه از ۲۳ آبان ماه امسال تغییر سوخت از گاز به مازوت را در نیروگاه حرارتی تبریز داشتیم و تا قبل از آن از سوخت گاز استفاده می شد، ادامه داد: استفاده از گاز در سال جاری در نیروگاه حرارتی تبریز نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، چون سال گذشته استفاده از مازوت از شهریور ماه آغاز شد.
موسوی با اعلام اینکه طرح بازتوانی نیروگاه تبریز با ۱۸۰ هزار میلیارد ریال اجرا می شود، اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح، تولید این نیروگاه یک هزار و ۲۰۰ مگاوات افزایش یافته و از ۷۰۰ مگاوات به یک هزار و ۹۵۰ مگاوات می رسد.
حذف پایه مازوت از نیروگاه تبریز چهار سال طول می کشد
وی با بیان اینکه در این طرح واحدهای جدید در این نیروگاه نصب و فعالیت آن به سیکل ترکیبی تغییر یافته، واحدهای بخار موجود به توربین های بخار تبدیل و بهره وری تولید افزایش می یابد و مصرف مازوت این نیروگاه در فصل زمستان حذف می شود؛ خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این طرح حدود چهار سال طول می کشد.
به نظر می رسد با توجه به اینکه طرح توسعه نیروگاه تبریز و حذف مازوت به عنوان سوخت پایه نیروگاه زمان بر خواهد بود، باید منتظر برف و باران باشیم تا آلودگی های ناشی از سوخت مازوت را بشوید و دود سیاهی بر شهر سایه نیفکند.
شاخص کیفی هوای تبریز در زمان حاضر ۱۲۲ و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد و بر اساس اعلام هواشناسی استان با ورود سامانه بارشی از روز دوشنبه انتظار می رود شاهد کاهش آلاینده ها باشیم.
انتهای پیام/
بازگشت آلودگی به تبریز در هفته هوای پاک خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار