شایعه آلودگی آب رودخانه ارس حقیقت دارد؟

1402/10/28 - 11:03 - کد خبر: 107016 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این سازمان به صورت مرتب کیفیت آب رودخانه ارس را پایش می‌کند، گفت: نگرانی درباره آلودگی آب این رودخانه وجود ندارد.

به گزارش نصر، آلودگی آب رودخانه ارس به مواد رادیواکتیو موضوعی است که مدت‌هاست از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود. این نگرانی اخیرا نیز از سوی، ولی اسماعیلی، نماینده گرمی و انکوت مبنی بر پیگیری آلودگی رودخانه ارس از طریق پساب نیروگاه متسامور ارمنستان در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور وزیر خارجه مطرح شد؛ نگرانی‌ای که البته از سوی حسین امیرعبداللهیان رد و اعلام شد که بر مبنای گزارش فنی و راستی‌آزمایی سازمان انرژی اتمی ایران هرگونه وجود آلودگی ناشی از نیروگاه اتمی برق متسامور ارمنستان منتفی است.
«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی درباره شایعه آلودگی آب رودخانه ارس به وسیله پسماند نیروگاه اتمی ارمنستان، اظهار کرد: ما مرتب کیفیت آب این رودخانه را پایش می‌کنیم و آلودگی وجود ندارد.
 وی افزود: سازمان انرژی اتمی به صورت مستقل و مستمر پایش می‌کند. این پایش برخط و مرتب است. 
اسلامی در پاسخ به این پرسش که جای نگرانی وجود ندارد؟ گفت: هیچ نگرانی وجود ندارد. 
مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور نیز پیش از این با تاکید بر پایش پرتوی مستمر و دوره‌ای رودخانه «ارس» اعلام کرد: در آخرین پایش پرتوی صورت گرفته، آلودگی به مواد پرتوزا در این رودخانه رویت نشده است و رودخانه ارس به‌صورت مستمر در حال پایش پرتوی و رصد مواد پرتوزا است و علاوه بر این پایش‌ها، به‌زودی سیستم‌های پایش آنلاین آب نیز در آن منطقه نصب خواهد شد. 
در توضیحات مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور آمده بود: با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده در بین هموطنان ساکن اطراف رود ارس، مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور تاکید می‌کند که رود ارس به صورت دوره‌ای پایش پرتوی می‌شود.
 مطابق نظر مسئولان و کارشناسان مرکز نظام ایمنی هسته‌ای، نیروگاه اتمی «متسامور ارمنستان» تا رودخانه ارس و محدوده مورد اشاره فاصله قابل توجهی داشته و امکان رهاسازی مستقیم پسماند مایع این نیروگاه به رودخانه و آلوده شدن آن به مواد پرتوزا وجود ندارد.
انتهای پیام/
شایعه آلودگی آب رودخانه ارس حقیقت دارد؟ خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار