معاون استاندار آذربایجان شرقی:

هویت بخشی متناسب با اقلیم شهری باید مورد توجه قرار گیرد

1402/10/27 - 21:26 - کد خبر: 106999 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید الگویی از سوی دانشگاهیان برای احیای بافت تاریخی شهرهای استان ارائه شود، گفت: در طراحی شهری مشکلی که با آن مواجه هستیم شباهت همه شهرهای بزرگ و کوچک به یکدیگر است، باید هویت بخشی متناسب با اقلیم شهری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش نصر، جبارعلی ذاکری روز چهارشنبه، ۲۷ دی در اولین نشست مشترک دانشگاه هنر اسلامی تبریز با شهرداران استان، افزود: دانشگاه هنر اسلامی تبریز یکی از دانشگاه‌هایی است که برای یک هدف مشخص شکل گرفته و متمایز از دانشگاه‌های دیگر است.
وی با اشاره به اینکه در طرح جامع شهرها و طرح جامع تفضیلی تمام نکات مربوط به شهرسازی مورد توجه قرار می ‌یرد، ادامه داد: ولی آنچه که شاید مغفول مانده و نیاز به توجه بیشتر دارد مباحث مربوط به طراحی شهری است.
ذاکری گفت: قیود و محدودیت‌هایی که در توسعه شهری برای بافت تاریخی تعیین می‌شود نشان دهنده این است که همه می‌خواهند بافت تاریخی حفظ شود ولی نگاهی مغفول مانده که باعث می‌شود بافت تاریخی احیا و حفظ نشود.
وی با بیان اینکه برای صاحبان املاک در بافت تاریخی هیچ انگیزه‌ای برای حفظ و احیا یجاد نشده است، اظهار کرد: الزاماتی تعیین شده که معتقدم اجرای آن الزامات به جای احیای بافت تاریخی موجب مخروبه شدن بافت می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید ارائه کننده راهکارهای علمی و فنی برای احیای بافت تاریخی باشند، افزود: اگر در این بافت‌ها نمای رومی مصطلح غلط را  می‌بینیم به معنای این است که در قوانین، طراحی‌ها و اجرا مشکل وجود دارد.
وی اضافه کرد: کوچه‌های قدیمی چهار متری را عقب روی می‌دهیم و به هشت متری تبدیل می‌کنیم در واقع بافت موجود را تغییر می‌دهیم از یک سمت بر احیای بافت تاکید می‌شود از سمت دیگر تخریب بافت رخ می‌دهد.
انتهای پیام/
هویت بخشی متناسب با اقلیم شهری باید مورد توجه قرار گیرد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار