معاون امور استانداری آذربایجان شرقی؛

بافت‌های تاریخی استان به کمک دانشگاه هنر اسلامی تبریز احیا شود

1402/10/27 - 14:19 - کد خبر: 106981 نسخه چاپی

نصر: معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی اظهار کرد: با ایجاد تعامل بین دانشگاه هنر اسلامی و شهرداری های استان، باید از ظرفیت این دانشگاه برای احیای بافت تاریخی و فرسوده شهرها استفاده کرد.

به گزارش نصر، «جبارعلی ذاکری» روز چهارشنبه در نشست مشترک استادان دانشگاه هنر اسلامی با شهرداران شهرهای آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در طراحی شهری باید به موضوع هویت بخشی متناسب با اقلیم شهرها توجه شود، یادآور شد: بر این اساس باید ایده هایی برای شهرها تعریف و طرح های توسعه شهری بر مبنای این ایده ها ارائه شود.
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه دانشگاه هنر اسلامی تبریز از جمله دانشگاه هایی است که برای یک هدف مشخص شکل گرفته است، گفت: این دانشگاه متمایز با سایر دانشگاه هاست و می تواند در این خصوص نقش مهمی ایفا کند.
ذاکری، با بیان اینکه از ظرفیت این دانشگاه باید برای اجرای طرح های توسعه شهری در شهرهای استان استفاده شود، افزود: در طرح جامع و تفصیلی شهرها موضوعات مرتبط با شهرسازی لحاظ می شود ولی مباحث مربوط به طراحی شهری مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه الزاماتی برای حفظ بافت‌های تاریخی شهرها تدوین شده است، گفت: این الزامات نباید به مخروبه شدن این بافت‌ها منجر شود.
ذاکری افزود: بر اساس الزامات حفظ و احیای بافت های تاریخی، محدودیت هایی برای توسعه شهری ایجاد شده ولی انگیزه ای برای صاحبان املاک موجود در این بافت ها برای حفظ و احیای املاک ایجاد نشده است.
وی با تاکید بر اینکه اجرای این الزامات بدون ایجاد انگیزه و ارایه مشوق های لازم برای صاحبان املاک موجود در این بافت ها به مخروبه شدن بافت های تاریخی منجر می شود، اظهار کرد: این اقدامات موجب شده تا کوچه پس کوچه های شهرها به ویژه تبریز به نوعی به مخروبه تبدیل شود.
معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه باید ارایه کننده راهکارهای علمی و فنی و بسته های تشویقی برای احیای بافت های تاریخی باشد و مشاهده نماهای رومی غیربومی در بافت های تاریخی نمایانگر وجود مشکل در قوانین، طراحی و اجرای طرح ها در این بافت هاست.
ذاکری، ادامه داد: تبدیل کوچه های چهار متری به هشت متری در بافت های تاریخی از طرفی موجب احیا و از طرفی تخریب بافت تاریخی می شود و برای این موارد باید الگوهایی از سوی دانشگاه ارایه شود.

روح زندگی و هنر باید در شهرها جریان داشته باشد
رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه رسالت دانشگاه های قدیمی بر اساس حکمت بنیان بود، گفت: در دانشگاه حکمت بنیان، علم و دانش باید نافع و خیر کثیر داشته باشد و یکی از مظاهر آن این است که دانشگاه بتواند نیازهای جامعه را شناسایی، راه حل ارایه و بر اساس تجربه و تخصص خود آن را رفع کند.
«سجاد پاکزاد»، با تاکید بر اینکه این دانشگاه در این مسیر گام برمی دارد، افزود: دانشگاه هنر اسلامی در سطح کشور منحصربه فرد است و فقط چهار دانشگاه تخصصی هنر در کل ایران وجود دارد.
وی اظهار کرد: منحصربه فرد بودن این دانشگاه باید موجب شود تا تاثیرات آن در شهر اولین ها(تبریز) و سایر شهرهای استان نمایان شود .
رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز با تاکید بر اینکه نگاه به شهرها به عنوان یک پیکر زنده است، گفت: پیکر زنده روح دارد و هنر نیز از این جنس است و شهرداران باید در آبادسازی شهرها و اجرای طرح های عمرانی به صورت صرف موضوع کالبدی و فیزیکی را در نظر نگیرند بلکه باید روح زندگی و هنر در آن ها جریان داشته باشد.
پاکزاد، با بیان اینکه دانشگاه تخصصی هنری می تواند در این زمینه به شهرداری های شهرها کمک کند، ادامه داد: دانشگاه هنر اسلامی تبریز با داشتن ۱۰۰ عضو هیات علمی و سه هزار دانشجوی هنری، آماده ارایه تخصص و تجربه خود در این زمینه به شهرداری های استان است.
وی یادآور شد: رسالت اصلی این دانشگاه تربیت هنرمند متخصص متعهد است و مشارکت اساتید و دانشجویان این دانشگاه در طرح های توسعه شهری امیدآفرینی و احساس مفید بودن در دانشجویان را ایجاد می کند.
پاکزاد، افزود: دانشگاه هنر اسلامی با برخورداری از هفت دانشکده در حوزه های تخصصی مختلف می تواند توانمندی های خود را برای رفع نیازها و اجرای برنامه های شهرداری ها در اختیار آن ها قرار دهد.
در این مراسم تفاهم نامه همکاری بین معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی و رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز به امضا رسید.
انتهای پیام/
بافت‌های تاریخی استان به کمک دانشگاه هنر اسلامی تبریز احیا شود خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار