نمایش آثار نقاشی در نگارخانه استاد یاسمی؛

لزوم درک درست هنر برای درک و حمایت هنرمندان 

1402/10/27 - 11:23 - کد خبر: 106961 نسخه چاپی

نصر: وقتی با نگاه «هنرفهم» به لرزش رنگ در پوسته ی سفید بوم نگاه میکنی، ساعت ها تمرکز، تلاش و صبر را در هر حرکت قلم، طیف های در هم آمیخته رنگ و رقص خط و نقطه امضای گوشه بوم در میابی و فارق از توجه به موضوع انتخابی هر نقاشی، آثارش را می‌ستایی. این است فهم درست هنر و هنرمند که در فرهنگ ما باید ترویج شود.

به گزارش نصر، زهرا فکوری متولد ۱۳۶۵ در نمایشگاه «رد پای رنگ» از سال ها غوطه ور شدن در هنر نقاشی می‌گوید: عاشق نقاشی ام.
از نوجوانی طراحی را آموزش دیده ام و از سال ۹۶ با تکنیک رنگ روغن، طراحی پیشرفته را آغاز کردم. با وجود وقفه ای که به واسطه ازدواج و بچه داری در حرفه انتخابی ام ایجاد شد ولی نزدیک ۸ سال است که دوباره با نقاشی، روحم را با آرامش همراه کرده ام. حین نقاشی تمام دغدغه‌ها ناخودآگاه کنار می روند و روح صیقل میابد.
او از شغل انتخابی اش چنین می گوید: با افتخار اهل کوجووار هستم و در آنجا آموزشگاه «بوم رنگی» را اداره می‌کنم. در زمینه مربیگری کودکان فعالیت دارم و هدفم، آشنایی کودکان آن منطقه با احساسات عمیق نهفته در این هنر است.  
فکوری ضمن اشاره به نام استادانش آقایان «عسگر تیغ زن» و «حسین حیدرزاده»، خود را علاقه مند به تمامی موضوعات بصری می خواند: در نقاشی به همه حوزه‌ها علاقمندم. ۲۵ قطعه از آثارم را از طبیعت بی جان، پرتره و منظره در این نمایشگاه به نمایش گذاشته ام. بیشتر تکنیک رنگ روغن را به سبک رئالیسم کار کرده ام چون واقع‌گرایی را دوست دارم.
 

این هنرمند نقاش، فضای هنری تبریز را این چنین تبیین می‌کند: در تبریز به هنر چنان که باید ارزش قائل نمی‌شوند و بیشتر مردم تمایل به تابلو فرش دارند تا تابلوی نقاشی! بیشتر اهل هنر به نقاشی علاقمندند چراکه به درک درستی از هنر نقاشی رسیده اند. می دانند که برای هر تابلو چقدر زحمت کشیده شده است. مثلا در تابلوی «تاراس بولبا» حدود هشت ماه زمان برده است که با توجه به مسئولیت های مادرانه، این زمان برای پیاده کردن جزئیات این اثر کاملا قابل توجیه است.به نظرم مردم هنوز به درک درستی از اصالت هنر نرسیده‌اند و بیشتر جنبه مادی تابلو برایشان مطرح است. شاید به همین دلیل به سمت تابلو فرش گرایش دارند که برمی‌گردد به تجمل گرایی که در فرهنگ تبریز است. باید مردم ابتدا به ارزش اثر هنری چون نقاشی پی ببرند که بخواهند جهت خرید آن و حمایت از آن اقدام کنند.
 

از برنامه های هنری آتی اش پرسیدم: تصمیم دارم در آینده سبک هایپرال چهره و پرتره بیشتر تمرین کنم و سطح کیفی کارهایم را ارتقا دهم. آموزشگاه را گسترش دهم تا کودکان بیشتری را به آغوش هنر دعوت بگیرم. این نمایشگاه با استقبال خوبی روبرو شد و حضور اساتید خوشنویسی و نقاشی در روز اول برای من بسیار انگیزه بخش بود.
 

نمایشگاه «رد پای رنگ» زهرا فکوری تا ۲۸ دی ماه در محل خانه فرهنگ، نگارخانه استاد یاسمی از ساعت ۱۶ الی ۱۹ میزبان هنر دوستان خواهد بود.
انتهای پیام/
لزوم درک درست هنر برای درک و حمایت هنرمندان  فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار