رییس مرکز بهداشت استان:

۷۳ درصد از جمعیت آذربایجان شرقی غربالگری فشار خون و دیابت شدند

1402/10/25 - 14:27 - کد خبر: 106832 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با اعلام اینکه تاکنون ۷۳ درصد از مجموع افراد مشمول طرح غربالگری فشار خون و دیابت در استان در این طرح شرکت کرده اند، افزود: میانگین این آمار در سطح کشور معادل ۶۴ درصد است .

به گزارش نصر، حسین حقائی با اشاره به اینکه از این نظر دانشگاه علوم پزشکی تبریز بالاتر از تهران، شیراز، اصفهان و مشهد در رتبه اول قرار دارد، گفت: این دانشگاه در اجرای طرح غربالگری فشار خون و دیابت در قالب پویش ملی سلامت تاکنون در بین دانشگاه های کشور رتبه نخست را کسب کرده است.
وی مجموع افراد بالای ۱۸ سال غربال شده در آذربایجان شرقی را ۲ میلیون و ۱۰۹ هزار و ۸۶۳ نفر اعلام کرد و گفت: یک میلیون و ۳۷۹ هزار و ۴۴۷ نفر آنها در مراکز شهری و ۷۰۳ هزار و ۷۳۵ نفر ساکن مناطق روستایی هستند.
حقائی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت مشمول این طرح در روستاهای استان آذربایجان شرقی غربالگری شده اند، اظهار کرد: پویش ملی سلامت در مناطق روستایی استان به پایان رسیده است.
وی با اعلام اینکه شهرستان تبریز با حدود ۶۰ درصد پایین ترین آمار افراد غربال شده دیابت و فشار خون در آذربایجان شرقی را دارد، افزود: در شهرستان های ملکان، میانه، ورزقان، چارایماق، عجب شیر، اسکو، هریس، شبستر، آذرشهر و بستان آباد طرح فوق به پایان رسیده است.
حقائی گفت: اطلاعات به دست آمده از غربالگری دیابت و فشار خون نشان می دهد که بیش از ۱۷ درصد از مجموع افراد غربال شده آذربایجان شرقی مشکل فشار خون و دیابت دارند، به طوری که ۲۶.۸ درصد افراد دارای فشار خون بالا و ۷.۸ درصد نیز دارای دیابت هستند.
به گفته وی از مجموع غربال شده های پایش ملی سلامت در آذربایجان شرقی، تعداد ۵۶۴ هزار و ۵۰۸ نفر با فشار خون بالا و ۱۶۳ هزار و ۲۳۸ نفر هم دیابتی تشخیص داده شدند.
حقائی ادامه داد: از مجموع افراد شناسایی شده دارای دیابت و فشار خون بالا، تعداد ۲۲ هزار و ۷۴۶ نفر از فشار خون بالای خود و تعداد ۱۱ هزار و ۶۵۶ نفر هم از دیابتی بودن خود بی خبر بودند که لازم است درمان خود را با مراجعه با مراکز درمانی و بهداشتی محل زندگی خود شروع کنند.
 "حسین حقائی" رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی
رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی هدف اصلی از اجرای پویش ملی افراد بالای ۱۸ سال کشور را تلاش همگانی و گسترده برای جلوگیری از عوارض و خطرهای بیماری‌های پرفشاری خون و دیابت عنوان و اظهار کرد: در این پویش ۱۰۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال به بالا در تمام روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و ۹۳ شهر کشور که در سال جاری برنامه سلامت خانواده در آنها آغاز شده است، غربالگری می شوند که در آذربایجان شرقی شهرستان آذرشهر در این جمع قرار دارد.
حقائی افزود: در سایر مناطق استان و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت، ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال از نظر فشار خون و دیابت بررسی خواهند شد.
وی اعمال پیشگیری های لازم در مورد دیابت و فشار خون بالا و شناسایی بیماران دیابتی و فشار خون بالا جهت افزایش پوشش مراقبت و کنترل بیماری ها و نیز افزایش سواد سلامت مردم را از دیگر اهداف پویش ملی سلامت اعلام و اضافه کرد: افراد باید با حضور به موقع در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت گام مهمی در ارتقای سلامت خود، خانواده و شهروندان بردارند.
حقائی غربالگری زنان باردار را از اهداف دیگر پویش ملی سلامت بیان کرد و گفت: تاکنون در آذربایجان شرقی تعداد ۱۶ هزار و ۳۰۳ نفر در این پویش مشارکت کرده اند که طبق نتایج به دست آمده از میان آنها ۲ هزار و ۵۱ نفر دارای فشار خون بالا و دیابتی تشخیص داده شدند.
رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی با بیان اینکه پویش ملی سلامت تا پایان دی ماه جاری ادامه دارد، از مردم ساکن در شهرهای استان به خصوص تبریز درخواست کرد با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی نسبت به تشخیص فشار خون و دیابت خود اقدام کنند.
از مجموع جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی ۲ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۰۲ نفر مشمول اجرای طرح ملی پویش سلامت هستند.
انتهای پیام/
۷۳ درصد از جمعیت آذربایجان شرقی غربالگری فشار خون و دیابت شدند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار