بررسی علت های افزایش حوادث کوهستان در روزهای اخیر

1402/10/25 - 10:37 - کد خبر: 106812 نسخه چاپی

نصر: رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان در خصوص حوادث اخیر که موجب از دست رفتن جان چند نفر از کوهنوردان شده است، بیان داشت: متاسفانه در حوادث اخیر کوهنوردان به هشدارها توجه نکردند و با غروری کاذب به کوه رفتند درحالی که این کوهنوردان وقتی مشاهده کردند که هفته گذشته چند نفر جانشان را از دست دادند ولی بازهم اعتنا نکرده و آنها هم راهی کوهستان شدند که تا این لحظه جستجو ادامه داشته و اثری یافت نشده است.

به گزارش نصر، باتوجه به فرا ر سیدن فصل زمستان و افزایش تعداد کوهنوردان  گرفتار شده در حوادث کوهستان، میرعلی آقا سیدی رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان با حضور در تحریریه نصر در این زمینه اظهار داشت؛ حوادث یکی از نتایج اشتباهات است و برخی سلسله اشتباهات پیوسته موجب حادثه می شود. بخصوص در فصل زمستان مواردی همچون سرما، مه، بهمن و .... می تواند موجب بروز خطرات جبران ناپذیر در کوهستان شود. 
وی در ادامه افزود: بسیاری از افرادی که زیاد به کوه می روند فکر می کنند کاملا حرفه ای شده اند و نیازی به آموزش های تخصصی ندارند. عدم شناخت حوادث کوهستان یکی از مهم ترین علت های بروز حادثه در کوهستان است لذا سهل انگاری، عدم آموزش درست و عدم بهره مندی از تجارب دیگران باعث می شود تا سالانه شاهد بروز حوادث فراوان در کوهستان باشیم.
آقاسیدی با اشاره به اهمیت باشگاه های استاندارد گفت: کسانی که به عضویت باشگاه در می آیند، آموزش های لازم را دریافت می کنند. پس از آن کوهنوردان زیر نطر مربیان مجرب به کوهستان می روند و بصورت تجربی نیز نحوه صعود را یاد می گیرند. بزرگی یا کوچکی کوهستان مهم نیست و حوادث می تواند در هر کوهی رخ دهد. هرجایی کوه را دست کم گرفتیم آنجا حادثه بیشتری مشاهده شده است و شاید این موضوع را در کوه عینالی بارها مشاهده کردیم که بسیاری از افراد به دلیل عدم رعایت اصول فنی گرفتار حوادث شدند بطوریکه تعداد حوادث این کوه با دماوند برابری می کند.
 

وی با بیان اینکه در حین صعود به کوهستان باید با مخاطرات کوهستان آشنا شد، تصریح کرد: اگر اطلاعات کافی در اختیار کوهنوردان باشد شاید کمتر شاهد اتفاقات کوهستان باشیم. حوادث می تواند برای هر کوهنوردی رخ دهد و در همین زمینه بایستی کوهنوردان توجه کنند که نباید هیچ صعودی دست کم گرفته شود.
در هفته های اخیر هم چنرین نفر در سبلان، مشکین شهر، اشنویه و نقاط دیگر دچار حادثه شدند و بارها به افراد هشدار های لازم ارائه می شود ولی متاسفانه بازهم به این موضوع توجهی نمی کنند.
در حال حاضر در عصر تکنولوزی زندگی می کنیم و وضعیت آب و هوا از چندین ساعت قبل پیش بینی می شود لذا کسی نمی تواند بگوید که غافلگیر شده است. هر کوهنوردی باید تجهیزات مکان یابی داشته باشد تا در زمان گم شدن نجات یابد بنابراین وقتی بدون تجهیزات به کوه می روند قطعا دچار مشکل خواهند شد.
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان در خصوص حوادث اخیر که موجب از دست رفتن جان چند نفر از کوهنوردان شده است، بیان داشت: متاسفانه در حوادث اخیر کوهنوردان به هشدارها توجه نکردند و با غروری کاذب به کوه رفتند. این کوهنوردان وقتی مشاهده کردند که هفته گذشته چند نفر جانشان را از دست دادند ولی بازهم اعتنا نکرده و آنها هم راهی کوهستان شدند که تا این لحظه جستجو ادامه داشته و اثری یافت نشده است.
 

برخی کوهنوردان به حوادث اهمیت قائل نیستند و همان افراد هم دچار حادثه می شوند. معمولا بیشتر در افرادی که به صورت انفرادی یا گروه های کوچک به قله ها صعود می کنند بیشتر حادثه مشاهده می شوند اما کوهنوردانی که در قالب باشگاه صعود می کنند کمتر این موضوع دیده می شود.
آقا سیدی در پایان با اشاره به نحوه عضویت در این باشگاه ها گفت: علاقه مندان می توانند با مراجعه به دفتر هیات به عضویت باشگاه درآیند و بصورت آکادمیک وارد این رشته شوند تا مرحله به مرحله پیشرفت کنند و به قله های بلندتر بروند. این آموزش ها برای حفظ جان بوده و هزینه هایی که دریافت می شود در حد ناچیز خواهد بود.
انتهای پیام/
بررسی علت های افزایش حوادث کوهستان در روزهای اخیر حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار