دادستان کل کشور :

چالش عمده در باب حقوق عامه عدم وجود قانون است

1402/10/23 - 18:16 - کد خبر: 106737 نسخه چاپی

نصر: دادستان کل کشور گفت: دادستانی در نوسازی بافت فرسوده به عنوان یکی از حقوق مهم شهری وارد عمل شده و اگر به درستی اجرا شود، در بخش‌های مختلف به دولت کمک خواهد کرد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام محمد موحدی آزاد در اولین اجلاسیه «احیای حقوق عامه و حقوق شهروندی در نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)» با بیان اینکه مردم از کمترین حقوق شهری در دوران پیش از انقلاب و در بیشتر نقاط کشور بی‌بهره بودند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی این حقوق را در بیشتر موارد ایجاد و احیا کرد و در اختیار مردم قرار داد.
وی افزود: دادستان پیشین در موضوع حقوق عامه با جدیت پیگیر بود که ما نیز این روند را ادامه دادیم؛ ما در دادستانی کل کشور به دنبال اجرای درست قوانین پدافند غیرعامل و همچنین قانون جوانی جمعیت هستیم.
موحدی آزاد با بیان اینکه معاونت ویژه ای پیگیر این امور است، یادآور شد: دادستانی در نوسازی بافت فرسوده به عنوان یکی از حقوق مهم شهری وارد عمل شده و اگر به درستی اجرا شود، در بخش های مختلف به دولت کمک خواهد کرد. اگر نوسازی بافت فرسوده شکل بگیرد امکانات آن نیز وجود خواهد داشت. زیرا همچون شهرک های اقماری نیست که نیاز به ایجاد امکاناتی همچون آب و برق و گاز داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه تعیین تکلیف اموال بلاتکلیف از جمله اقدامات دادستانی بوده است، تصریح کرد: مأمورین شهرداری به دنبال رفع سد معبر هستند و یا در تخریب ساختمان های غیرمجاز، تجهیزات را جمع آوری می کنند اما نشانه گذاری نمی شود و مجهول المالک تلقی خواهند شد. ما در این زمینه ورود کرده ایم و سند تکلیفی ما بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی و سند تحول است.
دادستان کل کشور با بیان اینکه چالش عمده در باب حقوق عامه، عدم وجود قانون است، یادآور شد: مقام معظم رهبری حقوق شهروندی را مطالبه می کنند و کارهای زیادی در این زمینه صورت گرفته و دادستانی ها در سراسر کشور به دنبال آن هستند اما اختلاف سلایق در آن وجود دارد. با توجه به مسئولیتی که قوه قضاییه به دادستانی واگذار کرد، لایحه قانون صیانت از حقوق عامه تهیه و ارسال شد و مراحل حقوقی آن در قوه قضاییه در حال پایان است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: تصرف غیرقانونی اموال عمومی، انفال و اموال مجهول المالک، نقض حقوق مصرف کنندگان، عدم رعایت استانداردهای اجباری و عدم انجام تکالیف قانونی که منجر به تصادف های هوایی، جاده ای و دریایی می شود، قاچاق انسان، هرگونه بهره کشی از کودکان و افراد دارای معلولیت، هرگونه اقدام علیه بهداشت عمومی و محیط زیست و اخلال در داده ها و زیرساخت های الکترونیکی از جمله مواردی است که در لایحه جدید به آن پرداخته شده است.
موحدی زاده با بیان اینکه جمع آوری داده ها بر خلاف قوانین، تولید و انتشار محتوای مجرمانه، نقض حریم خصوصی و انتشار اطلاعات مردم، خودداری دستگاه ها از ثبت و انتشار قوانین و مقررات خود و ترک وظایف قانونی از سوی مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی نیز در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است، گفت: انتخابات یکی از حقوقی است که بعد از انقلاب به مردم داده شده است. انتخاب کردن حق مسلم مردم کشور است.
دادستان کل کشور تأکید کرد: دشمن همواره تلاش کرده این انگیزه را از مردم بگیرد و امروز این تلاش افزایش یافته است. امیدواریم مردم با هوشیاری تمام طبق گذشته اقدام کنند. مردم زیر بمباران صدام امتحان خود را پس دادند و پای صندوق های رأی حاضر شدند و امروز که امنیت در کشور حاکم است، امیدواریم حضور پرشوری داشته باشند.

چمران: امیدواریم کمک مسئولان قوه قضاییه بتواند در ادای حقوق شهروندی گره‌گشا باشد
مهدی چمران در اولین اجلاسیه «احیای حقوق عامه و حقوق شهروندی در نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)» که امروز- شنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۲- برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم در مسیر خدمت به مردم از آنچه در مورد حقوق عامه بیان می شود استفاده کنیم، اظهار کرد: بررسی هایی در خصوص اندیشه های مقام معظم رهبری شکل گرفته و امیدواریم در بخش قضایی و حقوق عامه نیز بررسی های لازم صورت بگیرد؛ چراکه قطعا قابل استفاده و شایان توجه خواهد بود.
وی با بیان اینکه زمینه ورود ما به حقوق شهروندی بسیار مهم است، یادآور شد: در ۱۸ سال حضور در شورا چندین بار این فرصت پیش آمده تا بتوانیم از نزدیک درخصوص مسائل شهری در خدمت مقام معظم رهبری باشیم و از رهنمودهای ایشان استفاده کنیم؛ گرچه هنوز به خوبی نتوانستیم این توصیه ها را عملی کنیم اما همواره این فرصت را مغتنم شمرده و از آن بهره برده ایم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: خوشبختانه بیانات مقام معظم رهبری مدون شده و در قالب یک کتاب مورد استفاده همگان قرار خواهد گرفت. با این وجود کار اساسی روی این نگاه ها و اندیشه ها بسیار اهمیت دارد. خدمات رسانی به مردم و رهنمودها درباره مسائل تخصصی معماری و شهرسازی در سخنان مقام معظم رهبری دیده می شود و باید از آن بهره گرفت.
وی افزود: اشاره به نمای شهری در بیانات مقام معظم رهبری نشان دهنده همان حقوق شهروندی است؛ لذت بصری از معماری به نوبه خود استفاده از حقوق شهروندی است و باید از رهنمودهای مطرح شده در این خصوص استفاده کنیم.
چمران با بیان اینکه ما متأسفانه به کپی و تقلید از دیگران در حوزه نمای شهری پرداختیم که این تقلید هم درست و منطقی نبوده است، یادآور شد: ما نه به آنچه از گذشته داشتیم رسیدیم و نه به آنچه دیگران به آن دست یافته اند، رسیده ایم. به طوری که درمجموع طرح خاصی را ارائه نکردیم و این موضوع مورد انتقاد مقام معظم رهبری است. امیدواریم در چنین نشست هایی به صورت علمی و مبنایی به این موضوعات پرداخته شود و بتوانیم در زمینه های مختلف این سرمشق ها را به کار بگیریم و در سطح شهر پیاده کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه صحبت در خصوص معماری مساجد و دیگر بناها بر اساس مطالعات دقیق مقام معظم رهبری است، گفت: یکی از مباحثی که دنبال کردیم این بود که شورا در بین مردم باشد. استدلال ما در دوره های گذشته نیز این بود که روزهایی را اختصاص دهیم تا بیایند و مشکلات خود را بگویند اما حقوق شهروندی ایجاب می کند که ما به جمع مردم برویم. امروز اعضای شورا و شهردار تهران به جمع شهروندان می روند و با آنها صحبت می کنند. اگر بتوانیم این حق را به انجام برسانیم کمک بزرگی کرده ایم.
وی ادامه داد: هرچه جلوتر می رویم و از جامعه روستایی فاصله می گیریم و به جامعه شهری نزدیکتر می شویم حقوق عامه عمیق تر و پیچیده تر می شود. حقوق مردم نسبت به خود و حقوق شهروندی در این شرایط سخت تر می شود. برای مثال در مصرف آب می توان این حقوق را در نظر گرفت. ما از آب چشمه ها در منازل استفاده می کنیم و سپس دست به دعا می شویم که تشنه نمانیم.
چمران با بیان اینکه حقوق شهروندی باید هم توسط ما به عنوان خدمتگزار جدی گرفته شود و هم مردم حقوق خود را نسبت به خود و مسئولان بشناسند و ادا کنند، یادآور شد: اگر این سه جنبه در کنار یکدیگر رعایت نشود، آسیب رسان خواهد بود. امیدواریم کمک مسئولان قوه قضاییه بتواند گره گشا باشد و ما نیز بتوانیم حقوق شهروندی را به خوبی ادا کنیم.
 
توکلی‌زاده: حضور مدیران شهری در محلات و مساجد برای احیای حقوق شهروندی
محمدامین توکلی زاده در اولین اجلاسیه «احیای حقوق عامه و حقوق شهروندی در نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)» با بیان اینکه مسیر خوبی در تعامل بین مدیریت شهری و دستگاه قضایی آغاز شده است، اظهار کرد: این تعاملات منشأ خیر و برکات برای شهروندان خواهد شد و کمک خواهد کرد که حال مردم شهر بهتر شود.
وی ضمن ابراز خرسندی از توجه به نگاه مقام معظم رهبری در احیای حقوق شهروندی، یادآور شد: اگر این مسیر و اندیشه را دنبال کنیم مستغنی خواهیم شد. هرجا نگاه مقام معظم رهبری وجود داشته، راهگشا بوده و موجبات رضایتمندی مردم نیز فراهم شده است.
توکلی زاده با بیان اینکه دریایی از اندیشه و حکمت از نظریات مقام معظم رهبری قابل استخراج است، تصریح کرد: یک نظام حاکمیتی را می توان بر اساس اندیشه مقام معظم رهبری در عرصه محیط زیست دنبال کرد. در حقوق شهروندی نیز آنچه که می تواند گره از کار مردم باز کند، با حجم قابل توجهی از راهکارهای گره گشای مقام معظم رهبری روبه رو هستیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: اداره کل آموزش شهروندی شهرداری و کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر جلسات مکرری را برگزار کرده و در محلات و مساجد نیز برای احیای حقوق عامه و شهروندی حضور یافته اند.
انتهای پیام/
چالش عمده در باب حقوق عامه عدم وجود قانون است خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار