گزارش «نصر» از مشکلات فرهنگی ترافیک تبریز/

ضعف مدیریتی در حمل و نقل عمومی تبریز/ لزوم مدیریت یکپارچه ترافیک تبریز

1402/10/26 - 16:12 - کد خبر: 106733 نسخه چاپی

نصر: امروزه شهر تبریز، شاهد شیوه‌های رانندگی به دور از تاریخ و فرهنگ این شهر است. 

به گزارش نصر، در خیابان‌های تبریز، گاها نبود احترام متقابل و عدم صبر در رانندگی به وضوح دیده می‌شود، رانندگانی که به نشانه‌ها و قوانین راهنمایی توجه نمی‌کنند و عابران پیاده‌ای که با ترس و اضطراب در حال عبور از خیابان‌ها هستند، هر دو این موارد بیانگر نیاز عمیق به بازاندیشی در فرهنگ رانندگی این شهر کلان می‌باشند.
انبوهی از مهاجران روزانه که برای امور درمانی، کاری و تحصیلی از شمالغرب کشور وارد شهر تبریز می شوند و تا ساعات پایانی روز میهمان ناخوانده این شهر و معابر آن هستند. البته معضل فرهنگ رانندگی در تبریز تنها مختص میهمانان نیست، بلکه از تاکسی هایی که در وسط خیابان، مسافر سوار و پیاده می کنند بگیرید تا خودروهایی که وارد خطوط ویژه، خیابان های یکطرفه و گاها پارک دوبل و سبل هایی که تا لاین وسط می رسد را هم به آن اضافه کنید! 

ضعف مدیریتی حمل و نقل عمومی تبریز 
سیستم حمل و نقل عمومی ناکافی، مردم را به استفاده از وسایل نقلیه شخصی سوق می‌دهد، البته کم کاری شهرداری و سایر دستگاه های مرتبط در حوزه آموزش های فرهنگی و افزایش آگاهی نیز در این قضیه بی اثر نیست. 
کمبود تعداد دوربین‌های کنترل سرعت، عدم وجود چراغ‌های راهنمایی هوشمند و نبود برنامه‌ریزی برای آموزش و پرورش اخلاق رانندگی از سنین پایین نیز از عوامل وضعیت ترافیکی و تنش های رانندگی امروز تبریز است. 
در خیابان گلباد قدم زنان به مرد جوانی می رسیم و نظر وی را در مورد فرهنگ رانندگی جویا می شویم، حسین نجف زاده ۳۲ ساله و پژوهشگر حوزه مهندسی پزشکی است، وی می گوید: نگاه کنید وضعیتی که مردم خود در آن دخیل هستند، هر کسی از راه می رسد سریع خودرو اش را دوبله پارک می کند و می رود دنبال کارش غافل از اینکه کمی جلوتر در حاشیه خیابان شاید جای پارکی پیدا کند، ولی توجهی به این موضوع ندارد. در حال گفتگو بودیم که توجهمان به صدای اعتراض راننده اتوبوس جلب شد، دو خودرو با گذر از لاین وسط راه، لاین مقابل و اتوبوس شرکت واحد را مسدود کرده اند تا خود را زودتر از ترافیک رها کنند، این خود یک نمونه بارز عدم رعایت فرهنگ رانندگی بود.
سه راهی گلگشت که همیشه پذیرای انبوهی از خودروهای مسافران درمانی است، حوالی ساعت چهار عصر ترافیک سنگینی را تجربه می کند، یکی از عابران پیاده در مقابل ساختمان بهاران بنام مهناز رحیمی ۵۵ ساله و خانه دار است در مورد فرهنگ رانندگی می گوید: ما عملا دچار فقر فرهنگی در حوزه رانندگی شده ایم، حقوق دیگر همشهریان پیاده و سواره را رعایت نمی کنیم که خودمان سریع تر به مقصد برسیم.
وی اضافه می کند: بارها اتفاق افتاده از روی خط عابر پیاده در حال عبور از عرض خیابان هستم، با وجود دوربین کنترل سرعتی که همه می دانند کار نمی کند، خودروی سواری سریع پا روی پدال گاز می گذارد تا قبل از من عبور کند و این ضعف فرهنگ رانندگی یک فرد را نشان می دهد.
در ادامه مسیر به یکی از گاراژ های صافکاری تبریز می رویم، محلی که رضا حسنی ۳۹ ساله، بیست و پنج سال است به حرفه صافکاری خودرو مشغول است، وی می گوید: مشتریانی که به ما مراجعه می کنند، بیشتر قشر جوان هستند و اکثرا از ناحیه عقب و جلو و گاها از درب های خودرو دچار مشکل هستند، این یعنی همشهریان در موقع رانندگی به جلو و آینه عقب توجهی ندارند و یا حواسشان به گوشی موبایل است، ترمز بی محابا می زنند و در نتیجه تصادف با خودروی جلویی و عقبی رخ می دهد. عامل تصادف های مجاوری هم انحراف به چپ های بی مورد، عدم رعایت حق تقدم در گردش به چپ و راست، چرا که فرهنگ رانندگی ما دچار ضعف است و گذشت و احترام متقابل در رانندگی اولویت اول نیست. 

باید یک متولی واحد برای ترافیک داشته باشیم
در ادامه تکمیل گزارش با «خلیل پورابراهیم»، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفتگو می کنیم. وی معتقد است: ما در استان باید یک متولی واحد در حوزه فرهنگ ترافیک داشته باشیم تا من پلیس یا دستگاه های مرتبط و دخیل در حوزه رانندگی و ترافیکی، را به چالش بکشاند. آیا ما در استان خودمان شورای ترافیکی فعال داریم؟ تمامی دستگاه ها در بحث ترافیکی به نوعی دخیل هستند، از جمله شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد و استانداری، امروز این دستگاه ها در مورد فرهنگ ترافیکی چه کارهایی انجام داده اند؟ البته شهرداری در زمینه آموزش در پارک ترافیک که در دهه هشتاد افتتاح شد و پلیس راهور آذربایجان شرقی ماهانه یک هزار و ۳٠٠ دانش آموز و جمعا سالانه ۱٠ الی ۱۵ هزار نفر از دانش آموزان با همکاری آموزش و پرورش استان، در حوزه فرهنگ ترافیکی آموزش می بینند. 
سرهنگ پور ابراهیم اضافه می کند: در شش ماهه نخست سال جاری، بیشترین مقصرین در تصادفات واژگونی را افراد زیر هجده سال تشکیل می دهند و ۲۳٪ رانندگان مقصر، فاقد گواهینامه رانندگی بودند. والدین بیشتر از پلیس می توانند در رفتارهای اجتماعی فرزندان خود تاثیر و کنترل داشته باشند، از جمله جلوگیری از رانندگی فرزندان بدون گواهینامه یکی از اصلی ترین راهکارهای پیشگیری از سوانح رانندگی منجر به فوت است. نقش اصلی آموزش های فرهنگی در داخل خانواده و توسط والدین انجام می شود. 
وی در ادامه می گوید: تا زمانی که جرایم رانندگی بسیار ناچیز است، قطعا قوانین عبور و مرور رعایت نخواهد شد. دو سال است که طرح افزایش جرایم رانندگی در صحن مجلس راکد مانده است، مبالغ ناچیز جرایم تخلفات در مقابل ضعف حمل و نقل عمومی و نبود ظرفیت کافی پارکینگ های عمومی، فرد را تشویق و ترغیب به اقدام تخلف رانندگی می کند.

فرهنگ رانندگی تابعی از مشکلات معابر شهری است
در ادامه با روح الله رشیدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تبریز هم گفتگو می کنیم. وی در مورد واژه فرهنگ رانندگی می گوید: مفهومی که به عنوان فرهنگ رانندگی مشهور است، مجموعه ای از رفتارها و شیوهٔ مواجههٔ رانندگان با یکدیگر و با محیط است. بنده پیش‌فرض‌ها در مورد پایین بودن فرهنگ رانندگی در تبریز را قبول ندارم، البته این به این معنی نیست که ما مشکلی در زمینهٔ رانندگی شهرمان نداریم؛ معتقدم که باید بیش از این منضبط‌تر و قانونمندتر رانندگی کنیم.
وی افزود: آنچه مهم است این است که بدانیم منشاء مشکلات رانندگی چیست؟ عواملی مانند، ساختارها و سیاست گذاری ترافیک شهر و حوزه شهرسازی، مهندسی معابر و طراحی مبلمان شهری منجر به شکل گیری رفتار رانندگی می‌شود. اگر ضعفی در این رفتار می‌بینیم باید به این عوامل هم توجه کنیم. اینکه یک راننده به چه شکل رانندگی می کند در واقع تابعی از ساختار مسلط و فضایی است که در آن زندگی می‌کند. در واقع، معابر و فضای شهری، بخش مهمی از رفتار رانندگی ما را شکل می‌دهد. 
رشیدی در ادامه با ذکر مثال می گوید: ماهیت بزرگراه‌ها، حرکت با سرعت بالا را اقتضا می‌کند و قرار گرفتن در این معابر، راننده را ترغیب به حرکت با سرعت بیشتر می کند، اما اگر می بینیم که اتوبان های ما سانحه خیز هستند و آمار تصادفات در آنها بالاست، قطعا آنها از نظر مهندسی و ایمنی ایراداتی دارند.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز معتقد است: زمانی که در معابر داخل شهر، شاهد یک ترافیک فشرده هستیم، به طور قطع، شکل هندسی خیابان های ما مشکل دارد و کاربری ها در مکان های مناسب جاگذاری نشده اند، در این شرایط طبیعتاً رفتار مردم و عادات رانندگی متاثر از نوع چینش و مهندسی است. اگر مردم هنگام رانندگی عصبانی می شوند بخاطر ترافیک است نه ضعف شخصیتی آن شهروند؛ البته از این غافل نباشیم، هر فردی که با خودرو در معابر تردد می کند باید به حقوق خود و دیگران آگاه باشد، اخذ گواهینامه رانندگی صرفاً برای پشت فرمان نشستن نیست، یعنی ما پذیرفته ایم که قواعد و ضوابط رانندگی چگونه است و باید به قوانین راهنمایی و اجتماعی احترام بگذاریم.
رشیدی در پایان گفت: عامل اصلی اغتشاش در رانندگی قبل از رفتارهای فردی، زمینه های ساختاری و سیاستی است، و ما باید  بعد از اینکه شهر را از نظر مهندسی معابر و سیاست گذاری شهرسازی اصلاح کردیم، از مردم توقع رفتار مناسب داشته باشیم.

گزارش از آرش شهبازی
انتهای پیام/
ضعف مدیریتی در حمل و نقل عمومی تبریز/ لزوم مدیریت یکپارچه ترافیک تبریز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار