رییس سازمان ملی بهره وری اعلام کرد؛

تکلیف رییس جمهور به دانشگاهها در زمینه بهره وری/آخرین آمار بیکاری

1402/10/23 - 16:48 - کد خبر: 106727 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان ملی بهره وری گفت: رییس جمهور تکلیف کردند دانشگاه ها هم نسبت یا بهره وری خود و هم نسبت به سایر حوزه ها دغدغه داشته باشند.

به گزارش نصر، میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره وری ایران صبح امروز در نشست خبری اولین اجلاس بهره وری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد، گفت: در بند اول سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه، هدف اصلی این برنامه تحقق رشد اقتصادی مبتنی بر افزایش بهره وری کل عوامل تولید عنوان شده است، ارتقای بهره وری در کشور در پنج سال آینده اولویت است و همه نهادهای دولتی و خصوصی باید برای تحقق این هدف تلاش کنند.
پیشوایی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی باید در چهار مولفه شامل منابع انسانی، سرمایه، علم فناوری و مدیدیت به موضوع بهره وری بپردازند و آن را در نظر بگیرند. بنابراین انتظار می‌رود که در این چهار عنصر در دستگاه های‌اجرایی تحولی را در پنج سال آینده شاهد باشیم تا یک سوم از رشد افتصادی را از محل بهره روری کسب کنیم.
وی همچنین اظهار داشت: یکی از حوزه‌هایی که نقش کلیدی محوری و زیرساختی برای بهره وری دارد، حوزه علوم، تحقیقات و فناوری است که هم یک نقش درونی و هم یک نقش فرابخشی ناظر به سایر دستگاه‌ها دارد، زیرا اگر درست کار کند بقیه حوزه‌ها هم ارتقا می‌یابند. بر همین اساس هم رییس جمهور تکلیف کردند دانشگاه‌ها هم نسبت یا بهره وری خود و هم نسبت به سایر حوزه‌ها دغدغه داشته باشند.
پیشوایی درادامه در پاسخ به سوالی درباره اشتغال ادامه داد: آمار کلی بیکاری در کشور ما هفت ممیز هشت درصد است که عدد بالایی نیست ولی موضوعی که باید به آن توجه شود بهره وری است.
وی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱ درصد است، افزود: اخیراً آماری درخصوص بهره‌وری نیروی کار توسط سازمان ملی بهره‌وری منتشر شد که نشان می‌دهد با افزایش سطح تحصیلات و تجربه نیروی کار، خروجی ما افزایش را پیدا نمی‌کند، یا به عبارتی متناسب با افزایش تحصیلات بهره‌وری نیروی کار افزایش پیدا نمی‌کند و این به‌خاطر این است که یا افراد تحصیل‌کرده در مشاغلی هستند که به آن میزان مهارت نیازی نیست، یا این‌که کیفیت آموزش ما خوب نیست یا این‌که کیفیت خوب است اما متناسب با نیاز بازار نیست.
رییس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: از این رو مهم‌ترین چیزی که نیاز است در حوزه عطف پیگیری شود آمایش است اگر آمایش در حوزه‌های مختلف صورت نگیرد این مشکلات در آینده ادامه‌دار خواهد بود.
انتهای پیام/
تکلیف رییس جمهور به دانشگاهها در زمینه بهره وری/آخرین آمار بیکاری خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار