خبر/

بهبود کیفیت آب شرب میانه با تکمیل سد گرمی چای

1402/10/23 - 11:36 - کد خبر: 106688 نسخه چاپی

نصر: طرح آبرسانی میانه شامل سد گرمی چای، خط انتقال ۴۹ کیلومتری و تصفیه خانه است که در جریان سفر دوم رئیس جمهور به آذربایجان شرقی فاز نخست سد با حجم آبگیری پنج میلیون متر مکعب و خط انتقال و تصفیه خانه به بهره برداری رسید که علاوه بر رفع تنش آبی، موجب بهبود کیفیت و پایین آمدن سختی آب شرب این شهرستان شد.

به گزارش نصر، طرح آبرسانی میانه که به دلیل کمبود اعتبار و عدم تزریق به موقع اعتبارات بیش از ۲۰ سال به طول انجامید در دولت سیزدهم در کانون توجه قرار گرفت و در جریان سفر نخست رئیس جمهوری به استان، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای فعال شدن طرح و تسریع در بهره برداری آن تخصیص یافت و در فاصله زمانی کمتر از یکسال بین ۲ سفر رئیس جمهور به استان، فاز نخست به بهره برداری رسید و یک سوم از آب شرب مورد نیاز شهرهای میانه، ترک و ۱۷ روستای واقع در مسیر از تصفیه خانه این طرح تامین و توزیع شد.
این طرح که حدود ۱۲۰ هزار نفر را تحت پوشش آب شرب سالم، با کیفیت و پایدار قرار می دهد برای تامین ۵۰ ساله آب شرب منطقه طراحی شده است و با بهره برداری کامل از آن تمامی چاه هایی که آب شرب منطقه را تامین می کردند از مدار خارج خواهند شد و سختی آب نیز به حد استاندارد کاهش می یابد.
کار ساخت این سد در سال ۱۳۸۶ و با اعتبار ۲۷۵ میلیارد ریالی آغاز شده بود و هزینه به روز شده برای تکمیل آن حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است و طبق برنامه ریزی انجام شده، قرار است این طرح آبرسانی در شهریورماه سال آینده به بهره برداری کامل برسد و ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز شهرستان میانه که روزانه حدود ۳۵ هزار مترمکعب است را تامین کند.

سد گرمی چای شهریور ماه ۱۴۰۳ به بهره برداری کامل می رسد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به روند بهره برداری از این طرح آبرسانی و اقدامات انجام شده و در حال انجام اشاره کرد و گفت: این طرح شامل سد گرمی چای، تصفیه خانه و خط انتقال است که با تزریق اعتبارات مورد نیاز در دولت سیزدهم، هر سه پروژه به طور همزمان فعال شد و با جریان آب در لوله های خط انتقال از سد به تصفیه خانه در تابستان گذشته، مانع از بروز تنش آبی در شهرهای میانه، ترک و ۱۷ روستای واقع در مسیر شد.
یوسف غفارزاده با یادآوری اینکه خردادماه گذشته و با حضور رئیس جمهور، فاز نخست این سد و خط انتقال ۴۹ کیلومتری و تصفیه خانه با ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه به بهره برداری رسید و سد گرمی چای در تراز ۱۴۱۷ متر آبگیری اولیه شد، گفت: در تلاش هستیم تا آبگیری ثانویه را نیز با تکمیل برخی نواقص در سالجای انجام دهیم و ظرفیت آب تنظیمی سد (جریان آبی که به سد وارد و راهی تصفیه می شود) را در تراز ۱۴۲۷ متر به ۱۰ میلیون متر مکعب برسانیم که بسیاری از کارهای آن انجام شده است.

کیفیت آب شرب میانه بهتر شده است
غفارزاده با بیان اینکه در زمان حاضر روزانه ۱۲ هزار مترمکعب از طریق لوله های خط انتقال به تصفیه خانه هدایت و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب تصفیه شده به سمت میانه و روستاهای در مسیر هدایت می شود، گفت: همین اقدام موجب کاهش سختی آب و بالا رفتن کیفیت آن در میانه شده و در واقع کیفیت آب میانه یک سوم بهتر شده است.
وی افزود: ۲ سوم آب میانه همچنان از طریق چاه ها تامین و توزیع می شود از این رو به کیفیت آبی که می خواهیم دست نیافته ایم اما این کیفیت نسبت به قبل از خردادماه سال جاری به مراتب بهتر شده است و با بهره برداری کامل از سد گرمی چای، کیفیت آب میانه به حد استاندارد و سختی آن به کمتر از ۲۰۰ خواهد رسید.
وی اظهار کرد: کار بسیار بزرگی در این طرح صورت گرفته، طرحی که تا سه سال پیش در آستانه تعطیلی کامل بود، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دوباره جان گرفت و فاز نخست آن نیز بهره برداری شد.
غفارزاده افزود: این طرح مورد توجه دولت و وزارت نیرو و شخص وزیر است که همانطور که گفته شد شهریور ماه سال ۱۴۰۳ به بهره برداری کامل خواهد رسید تا ساکنان شهرهای میانه، ترک و روستاهای واقع در مسیر، تا ۵۰ سال آینده، دغدغه آب شرب را نداشته باشند.
وی گفت: در زمان حاضر، قسمت های عمده ای از بدنه سد، سرریز سد، هیدرومکانیکال و برج آبگیری سد و شیرخانه انجام شده است و با بهره برداری کامل از این قسمت ها، سد آبگیری کامل خواهد شد.

تزریق به موقع اعتبارات سرعت کار را افزایش داد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی به تزریق کافی و به موقع اعتبارات در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: همین امر موجب افزایش سرعت طرح شد و همزمان منابع مختلفی برای تامین مالی تعریف و ابلاغ شد که یکی از این منابع، تامین اعتبار از طریق ماده ۵۶ بود.
غفارزاده ادامه داد: قرارداد تامین مالی این سد به مبلغ ۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال با بانک کشاورزی بسته شده است و قسط اول هفته جاری واریز می شود که در پیشبرد برنامه های اجرایی این سد بسیار مهم است.
وی بیان کرد: تمام تلاش وزارت نیرو، مشاورین طرح، عوامل اجرایی، پیمانکاران و آب منطقه ای بر این است که این طرح در زمان تعیین شده به اتمام برسد و آبگیری نهایی در سد انجام شود.

آبگیری سد حین اجرا برای جلوگیری از قطعی آب در میانه بود
غفارزاده به آبگیری سد در حین عملیات اجرایی اشاره کرد و گفت: می توانستیم منتظر بمانیم تا سد به طور کامل تکمیل شود سپس اقدام به آبگیری بکنیم اما با توجه به جوابگو نبودن چاه های تامین آب شرب میانه و همچنین کیفیت پایین آب در این منطقه، تصمیم بر این شد تا حین اجرای سد، آبگیری را نیز آغاز کنیم.
وی افزود: با این کار، ۱۵۰ لیتر از ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز میانه و مناطق مسکونی واقع در مسیر از سد تامین شد و فشار کمتری به چاه ها و آب های زیرزمینی منطقه وارد شد که با بهره داری کامل از سد و تامین ۱۰۰ درصدی آب شرب از طریق این سد، این فشار بر چاه ها و آبهای زیرزمینی کاهش محسوسی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: تامین بخشی از آب شرب میانه از سد در تابستان گذشته، مانع از قطعی آب در این شهرستان شد، سختی آب کاهش و کیفیت آن بهبود یافت.
بیشتر بخوانید
تسهیلات ۲ هزار میلیارد ریالی بانک کشاورزی برای تکمیل سد گرمی چای میانه
۱۱ پروژه دولت سیزدهم برای رفع تنش آبی در آذربایجان شرقی
پایان انتظار ۲۰ ساله، تصفیه خانه و خط انتقال آب میانه از سد گرمی چای افتتاح شد
فیلم| افتتاح فاز نخست سد گرمی چای و بهره برداری از خط انتقال ۴۹ کیلومتری آب به میانه
همه چیز درباره رویای انتقال آب به میانه از سد گرمی چای + فیلم
مردم میانه امسال با تحقق وعده رییس جمهور تنش آبی نخواهند داشت
بهره مندی مردم میانه از آب شرب با کیفیت تا ۱۰ روز آینده + فیلم
فرماندار: ۱۰۰ میلیارد تومان برای انتقال آب میانه هزینه شد

اختصاص ۱۰ برابری اعتبار به سد گرمی چای در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
مدیر پروژه سد گرمی چای در مورد این طرح اظهار کرد: پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و دستور وی مبنی بر رفع سریع مشکل آب میانه، طی امسال و سال گذشته به اندازه ۱۰ برابر سال های ۹۷ تا ۹۹ برای تکمیل سد گرمی چای اعتبار اختصاص داده شد.
مجید امیری افزود: رئیس جمهوری در سفر سال قبل خود به استان تاکید کردند که برای رفع این بحران فکری شود از این رو تصمیم گرفتیم تا این سد را به صورت مرحله ای و فاز بندی بهره برداری کنیم.
وی گفت: در مرحله نخست، پنج میلیون متر مکعب در پشت این سد آبگیری شد و توانایی تحویل تا ۱۵۰ لیتر بر ثانیه به تصفیه خانه وجود دارد.
وی به اعتبارات تخصیص یافته برای این طرح اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۰ حدود یکهزار و ۶۰ میلیارد ریال و سال قبل یکهزار و ۵۸۰ میلیارد ریال به پروژه تزریق شد و ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال به صورت فاینانس و یکهزار میلیارد ریال نیز از محل تبصره ۱۳ تخصیص یافت و کمبودی از نظر اعتبار برای تکمیل سد وجود ندارد.
امیری افزود: هزینه به روز صرف شده برای این سد ۱۰ هزار میلیارد ریال است .

سد گرمی چای ۸۵ درصد پیشرفت دارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: سد گرمی چای به عنوان منبع اصلی تامین کننده آب شرب میانه، ترک و روستاهای واقع در مسیر، بیش از ۸۵ درصد پیشرفت دارد و طبق برنامه ریزی های انجام شده، تا ۹ ماه آینده به بهره برداری کامل خواهد رسید.
جبارعلی ذاکری ادامه داد: تامین اعتبار این سد به موقع انجام شده و به تازگی بانک کشاورزی از محل ماده ۵۶، ۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد تسهیلات منظور کرده که قرار داد آن بسته شده است.
وی پایداری آب شرب میانه و بهبود کیفیت را از جمله مزایای این طرح آبرسانی عنوان کرد و گفت: آب پشت مخزن سدها، تابعی از بارش هاست اگر بارندگی خوب باشد مخزن سدها نیز پر می شود اما آورده رودخانه گرمی چای ۴۰ تا ۴۵ میلیون متر مکعب است و با توجه به اینکه ظرفیت این سد ۲۰ میلیون متر است، مشکلی در آبگیری و پرشدن این سد وجود نخواهد داشت.
ذاکری اعلام کرد: پنج شهر استان با مشکل کم آبی و قطعی آب مواجهند که باید با مدیریت مصرف آب و تفکیک آب شرب از صنعتی و کشاورزی، این مشکلات را رفع کنیم.
سد گرمی چای با ظرفیت ۲۰ میلیون متر مکعب در ۵۳ کیلومتری شمال میانه و بر روی رودخانه ای به همین نام زده شده و اولویت این سد، تامین آب شرب میانه، ترک و روستاهای واقع در مسیر است.
انتهای پیام/
بهبود کیفیت آب شرب میانه با تکمیل سد گرمی چای خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار