ترجمه/

کپنهاگ هوشمند

1402/10/21 - 08:54 - کد خبر: 106593 نسخه چاپی

نصر: پایتخت دانمارک به طور متوالی به عنوان یکی از زیست‌پذیرترین و هوشمندترین شهرهای جهان انتخاب می‌شود.

 این شهر با ۶۰۲۰۰۰ نفر جمعیت، پایتخت نسبتاً کوچک اما پر جنب و جوش است که کانال‌های آبی شهری، فرهنگ دوچرخه سواری، معماری مدرن و اقتصاد قوی عوامل مهمی برای کیفیت بالای زندگی در این شهر هستند.
 کپنهاگ سه هدف اصلی را به عنوان بخشی از راهبرد شهر هوشمند خود در نظر گرفته است که عبارتند از: دستیابی به کربن‌خنثی تا سال ۲۰۲۵، ایجاد پایتختی سبزتر و پایدارتر و حمایت از رشد اقتصادی.

دستیابی به کربن‌خنثی تا سال ۲۰۲۵
کپنهاگ یکی از جاه‌طلبانه‌ترین شهرها از نظر اهداف اقلیمی است. تا سال ۲۰۲۵، پایتخت دانمارک درصدد تبدیل‌شدن به شهر کربن‌خنثی است. این شهر این هدف را در سال ۲۰۰۹ زمانی که میزبان کنفرانس جهانی آب و هوا COP۱۵) ) بود تعیین کرد. این هدف در ترکیب با اقتصاد پر رونق و استانداردهای بالا برای همه بخش های شهری از کیفیت آب لوله‌کشی گرفته تا صرفه جویی در مصرف انرژی با روشنایی عمومی هوشمند کپنهاگ را برای موفقیت آماده می‌کند. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی تعیین شده خوب پیش برود، کپنهاگ اولین شهر بدون کربن در جهان خواهد بود.
در حال حاضر، کپنهاگ الگویی برای اقتصاد سبز است. این شهر در سال ۲۰۱۴ پایتخت سبز اروپا بود و شهری پیشتاز در کاهش موفقیت‌آمیز انتشار کربن است که به‌عنوان یک آزمایشگاه و مدل برای بسیاری از شهرهای دیگر عمل می‌کند. منطقه نوردهاون نمونه خوبی است: یک سیستم انرژی هوشمند، انعطاف‌پذیر و بهینه در این منطقه وجود دارد که نحوه ادغام گرمایش ناحیه‌ای را در شبکه هوشمند نشان می‌دهد. به عنوان یک آزمایشگاه انرژی شهر هوشمند، نوردهاون ساختمان‌های با انرژی کارآمد، حمل و نقل الکتریکی و بهره‌وری انرژی بالا را مورد آزمایش قرار می‌دهد.
کپنهاگ همچنین در پی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از سیستم گرمایش ناحیه‌ای خود با تولید گرما از زباله‌های شهری است. نیروگاه حرارتی و برق معروف کوپن هیل در آماگر، یک مکان دیدنی معماری با پیست اسکی، مسیر پیاده‌روی و کوهنوردی است. این نیروگاه جایگزین نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی زغال‌سوز در آماگر می‌شود. علاوه بر گرمایش، کپنهاگ به خنک‌کردن ساختمان‌های خود برای مثال از طریق خنک‌سازی از راه دور با استفاده از آب دریا نیز فکر می‌کند.
به عنوان یک شهر هوشمند، کپنهاگ به عنوان یک آزمایشگاه و مدل برای بسیاری از شهرهای دیگر عمل می کند. در حال حاضر، حدود ۲۵۰ شرکت و استارت آپ در فعالیت های شهر هوشمند در این شهر مشارکت دارند. دولت دانمارک فرصت های سرمایه گذاری و همکاری جذابی را برای جذب نوآوران بیشتر ارائه می دهد و از آنجایی که مشارکت شهروندان در دانمارک نسبتاً بالا است کار بر روی پروژه‌های مشارکتی و فراگیر آسان است.

شهر سبز و پایدار
پایتخت دانمارک توانسته ‌است به علت ویژگی‌های منحصر به فرد خود، عنوان یکی از پایدارترین شهر جهان را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص دهد. یکی از خصوصیاتی که این شهر را از سایر نقاط دنیا متمایز کرده است تبدیل تمام اتوبوس‌های گازوئیلی شهر به نوع الکتریکی آن بوده که نقش مهمی در پاکسازی هوا از آلاینده‌ها ایفا کرده است علاوه بر این، طی چند سال اخیر زیرساخت‌های شهر به طور قابل توجهی تغییر یافته‌اند. مسیرهای جدید بسیاری در اختیار حامیان تردد سبز قرار گرفته‌اند. مدیران کپنهاگ بر این باورند که از شهر آمستردام که معروفترین شهر دوستدار دوچرخه است سبقت گرفته‌اند. بطوریکه در این شهر، می‌توان دوچرخه های الکتریکی با قیمتی مقرون‌ به‌ صرفه برای گردش در شهر پیدا کرد. حتی، هتلها نیز دوچرخه در اختیار میهمانان خود قرار می‌دهند.
بسیاری از پروژه‌های کپنهاگ با یکدیگر مرتبط هستند و چندین مورد از اهداف شهر هوشمند آن را به طور همزمان انجام می‌دهند. برای مثال، برنامه اقدام راهبردی تغییرات اقلیمی شامل ابتکاراتی برای کاهش انتشارات دی اکسید کربن تا ۲۰ درصد قبل از کاهش آن به صفر است. کاهش ترافیک بخش مهمی از این امر است و به عنوان راهبردی برای افزایش پایداری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان تلقی می‌شود. از همه مهمتر، به لطف فرهنگ دوچرخه‌سواری چندین دهه‌ای، ساکنان کپنهاگ با این اقدام همراه هستند.
کپنهاگ برای حمایت بیشتر از تحرک پایدار، اتوبوس‌ها و دوچرخه‌سواران را در جاده‌ها در اولویت قرار داده است. یکی از اهداف شهر انجام گرفتن ۷۵ درصد از کل سفرها در شهر با دوچرخه، وسایل‌نقلیه عمومی یا پای پیاده است. مالیات بالای خودرو از این تغییر پشتیبانی می‌کند و روشنایی هوشمند در تقاطع‌ها که از طریق پلتفرم راهکارهای ترافیک هوشمند کپنهاگ سازماندهی شده است بخشی از این رویکرد است. شبکه‌ای از دستگاه‌های دارای وای فای در جاده‌ها داده‌هایی را برای نظارت و ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی و نظارت را در اختیار مقامات شهری قرار می‌دهد. چراغ‌های هوشمند می‌توانند از نظر درخشندگی متفاوت باشند، به‌عنوان مثال، افزایش شدت نور هنگام شناسایی دوچرخه‌سوار در نزدیکی آن امنیت ترافیکی را بهبود بخشیده و تا کنون بیش از ۷۰ درصد صرفه‌جویی در روشنایی عمومی را به همراه داشته است.
چهل سال پیش، ترافیک در کپنهاگ همانند هر شهر بزرگ دیگری بسیار سرسام‌آور و آزاردهنده بود. تعداد دوچرخه‌سواران این شهر ۹ برابر بیشتر از شهر پرتلند در ایالت اورگان (شهری با بیشترین تعداد دوچرخه سوار در آمریکا) می‌باشد. کپنهاگ ایجاد مناطق عابرپیاده را در دهه ۱۹۶۰ در مرکز این شهر آغاز نمود و مناطق بدون خودرو در کمتر از چند دهه بعد در سراسر شهر گسترش یافت. این شهر در حال حاضر دارای بیش از ۳۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری، با بزرگراههای دوچرخه‌سواری جدید در حال ساخت برای دسترسی به حومه شهر می‌باشد. این شهر یکی از پایین‌ترین نرخ مالکیت خودرو در اروپا را داراست.
نمونه دیگری از اینکه چگونه کپنهاگ سبزتر و پایدارتر می‌شود، آزمایشگاه خیابان شهر هوشمند است که مشارکت شهروندان و توسعه تجارت را ترویج می‌دهد. این آزمایشگاه آخرین فن‌آوری ها را نشان داده و از مشارکت بین بخش خصوصی ومحیط دانشگاهی حمایت می‌کند. شهر به طور مرتب داده‌های قابل دسترس برای همه را منتشر می‌کند که برای آزمایشگاه و هر ابتکار توسعه شهری دیگر استفاده می‌شود.

رشد اقتصادی
کپنهاگ فرودگاهی بین المللی داشته و بندری بزرگ در این شهر قرار دارد. موقعیت آن در نزدیکی شهر مالمو در سوئد به این معنی است که همکاری زیادی در حمل و نقل دریایی در دریای بالتیک وجود دارد. کپنهاگ با برنامه رشد سبز خود توسعه اقتصادی پایدار را رقم می‌زند. بخشی از این توانایی ارائه بازده بالا برای سرمایه‌گذاران است. هر راهکار سبز و هوشمند در شهر زمان بازپرداخت کوتاه و میزبان مناسبی از سود را ارائه می‌دهد، از سوی دیگر استخدام کارمندان در این شهر آسان و سریع است و شرایط کاری آن‌ها مطمئن است. در واقع دانمارک یکی از بهترین مکان‌ها از نظر تعادل بین کار، زندگی و فرصت‌های مادام‌العمر به‌شمار می‌رود.
علاوه بر این فرصت‌ها، کپنهاگ همچنین متعهد به صرفه‌جویی در منابع است، آب آشامیدنی عمومی پاک تأمین می‌کند، هدف بازیافت ۷۰ درصدی زباله‌های خود را تا ۲۰۲۵ تعیین کرده است و برای جلوگیری از اثرات منفی سیل بر شهر سرمایه‌گذاری در فضاهای سبز و سایر اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
به نظر می‌رسد کپنهاگ در مسیر رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود در سال ۲۰۲۵ به عنوان شهری هوشمند و سبز قرار دارد. پروژه‌های بی‌شماری از) Project Air View همکاری با گوگل در سنجش آلودگی هوا)،  Signature AI (کاهش و بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان‌های شهرداری با هوش مصنوعی) تا RAPID (توسعه ابزارهای دیجیتال مانند یک مدل سه‌بعدی برای آزمایش فعالیت‌های بالقوه در فضاهای عمومی) در این راستا در نظر گرفته شده است. این شهر با سطوح بالای امنیت شخصی، شکاف ثروت پایین، فرصت‌های دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی عالی و بسیاری از ابتکارات دیجیتالی و زیست‌محیطی، استراتژی‌های شهر آینده را دنبال می‌کند و در برنامه‌ریزی‌های شهری خود پیرو یک رویکرد انسان‌محور است که دلیلی برای موفقیت آن محسوب می‌شود.
مهمتر از همه، این شهر به شعار یان گل یکی از بزرگترین معماران و مشاوران طراحی شهری پایبند است: "اول زندگی، سپس فضاها و در آخر ساختمان‌ها". این رویکرد انسان محور در رابطه با برنامه‌ریزی شهری شاید بزرگترین درس همه آنها بوده و دلیلی برای موفقیت کپنهاگ باشد. بیایید همه از پایتخت دانمارک الهام بگیریم!

مهراب محرابی‌نیا
انتهای پیام/
کپنهاگ هوشمند منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار