شهردار تبریز در تحریریه «نصر» مطرح کرد؛

رضایت عموم مردم را به رضایت خواص ترجیح می دهم/ مدیران شهری را خودم انتخاب می کنم

1402/10/20 - 18:16 - کد خبر: 106492 نسخه چاپی

نصر: شهردار کلان شهر تبریز در تحریریه نصر گفت: اگر اقدامات من را مورد بررسی قرار دهید، شاهد این می شوید که شاید من از معدود مدیرانی باشم که رضایت عمومی بیشتری نسبت به رضایت خواص داشته ام، مدیریت من جلسه محور نیست و در اکثر جلساتی که ضروری نباشد حضور پیدا نمی کنم.

به گزارش نصر، یعقوب هوشیار شهردار جوان کلانشهر تبریز پس از طی مسئولیت در مدیریت شهرداری مناطق مختلف در تبریز و تهران، حالا 21 ماه است که کلیددار کاخ شهرداری شهر اولین ها شده است؛ مسئولیتی سنگین و خطیر که بی تردید چالش های فراوانی را پیش روی خود دارد. پاسخگویی به رسانه ها یکی از ویژگی های مدیران ارتباط گستر است که یعقوب هوشیار تلاش کرده است با نشست و برخواست با رسانه ها خود را چنین مدیری معرفی کند.
وی هفته گذشته با حضور در تحریریه نصر پاسخگوی سوالات مختلف و صریح سردبیر نصر شد و در حوزه های مختلف مدیریت شهری از پسماند و محیط زیست گرفته تا عمران و مدیریت حاشیه نشینی توضیحاتی ارائه کرد.
در این گفتگوی تفصیلی همراه ما باشید:
***
 

آقای شهردار؛ کارشناسان معتقدند یعقوب هوشیار تلفیقی از سبک مدیریتی علیرضا نوین و صادق نجفی را برگزیده است، این موضوع را تایید می‌کنید یا معتقد هستید سبک منحصر به فردی دارید؟
آقایان نوین و نجفی از مدیران مجرب و با پشتکار تبریز بودند، اما برای من تبعیت از مشی مدیریتی آنان قابل قبول نیست، نحوه مدیریت من با آنها متفاوت است از این جهت که بعد از ۱۲ سال سابقه مدیریت در مجموعه شهرداری، به عنوان شهردار تبریز انتخاب شده‌ام و به زوایا و لایه‌های کار مسلط هستم که شاید آقای نوین در دوره دوم از این موضوع بهره‌مند شد و آقای نجفی از مجموعه ای دیگر وارد حوزه شهرداری شده‌ بود و طبیعتاً شناخت کافی من نسبت به مدیران قبل از اشخاص داخل مجموعه، معضلات و دغدغه‌های مناطق سازمان وجود داشت و اطلاعات من بیشتر از این دو عزیز بود. همچنین رشته تحصیلی من مرتبط با مدیریت شهرداری است و به مدیریت شهری اشرافیت دارم. همچنین ارتباط گیری با جامعه در مدیریت شهری من مطلوب‌تر از شهردارهای قبلی است، ولی قابل انکار نیست که مدیران قبلی دارای تجربیاتی و سوابق ارزنده ای هستند که شاید من نداشته باشم.
برآمد سبک مدیریتی از سه نکته تبعیت می کند به طوری که در این ۲۱ ماه مدیریت من اقدامی جز به نفع مردم انجام نداده‌ام و اولویت من مردم بوده است. هرچند این رویکرد هزینه هایی را به دنبال داشته به طوری که اگر اقدامات من را مورد بررسی قرار دهید، شاهد این می شوید که شاید من از معدود مدیرانی باشم که رضایت عمومی بیشتری نسبت به رضایت خواص داشته ام، مدیریت من جلسه محور نیست و در اکثر جلساتی که ضروری نباشد حضور پیدا نمی کنم. در طول خدمتم در سمت شهردار تبریز تا کنون ۶۱ ملاقات مردمی و ۴۴ قرار خدمت برگزار شده و تلاش بر این است که مردم شاهد تلاش‌های ما در جهت حل مشکلات آنها باشند.
ساختار مدیریتی که من تشکیل داده‌ام متاثر از درون و بیرون نیست و حاصل تصمیمات شخصی من است و اگر اقدامی درست و یا نادرست باشد از طرف من صورت گرفته که این اقدام منجر شده نسبت به شهرداران قبل هیچ عضو شورای شهری در امور شهری دخالتی نداشته باشد.
در جریان انتخابم به عنوان شهردار تبریز، حتی یک اس‌ام‌اس جهت کسب رأی به کسی نداده‌ام. من آزادی عمل زیادی دارم به طوری که به راحتی می‌توانم مدیران را بازخواست، عزل و تشویق کنم و تمامی تشکیلات شهرداری به این موضوع آگاه هستند که تصمیم گیرنده من هستم و هر کس چارچوب‌های مشخص شده را رعایت نکند با او برخورد می‌شود.
دانش محوری و ارتقاء سیستمی در دوره های قبل کم اتفاق افتاده است که شاید زیاد نمایان نشده است نمونه‌ای که قابل مشاهده است حذف نمک پاشی و یا اجرای پل های میدان معلم و سه راهی قراملک به روش سگمنتال هستند که برای اولین بار در شمال غرب اجرا شده است و حتی در حوزه‌های دیگر هم تغییراتی ایجاد شده است.
 

آقای هوشیار، شهردارهای قبلی افراد زیادی را وارد ساختار شهرداری کرده اند تا حدی که این مساله در شورای شهر به عنوان یک چالش جدی مطرح شد تا اینکه طرح انسداد جذب نیرو را برای جلوگیری از ورود نیروی جدید تصویب کردند. نظر شما در این خصوص چیست و سهم شما در ورود نیروی جدید به شهرداری چقدر بوده است؟
در دوره مدیریت من هیچ نیروی جدیدی وارد ساختار شهرداری نشده است به جز فراخوان های صورت گرفته که عموما نیروهای خدمات فضای سبز و مترو، راننده اتوبوس، هستند و نیروی اداری جذب نشده‌ است. یکی از معضل‌های شهرداری تبریز در گذشته موضوع جذب بیش از حد نیاز نیروی انسانی بود که عموماً از طریق شرکت های خدماتی وارد بدنه سازمان می شدند و با مرور زمان ارتقاء می‌یافتند؛ حتی در کل کشور این روند اتفاق می‌افتد، اما در دوره جدید با این نحوه به کارگیری هم من و هم شورای شهر مخالفت کرده و جلوگیری بعمل آمد. به جرات می‌گویم در این 12 سال سابقه کاری ام کسی را منتسب به من نمی یابید که من شخصاً موجب استخدامش در شهرداری شده باشم، چرا که شهرداری از جمله سازمان‌هایی است که مستخدم مردم است و حقوق و مزایا از جیب مردم پرداخت می‌شود و باید دقت شود.
خوشبختانه در دوره من جذب نیروی انسانی کاملاً از طریق فراخوان اتفاق افتاده است و این موضوع یکی از برجسته‌ترین و درخشان ترین کارنامه ها دوره ۶ شورا شهر تبریز است که به وقوع پیوسته و قبلا اعضای شورای شهر تبریز خود با این رویکرد عمل می‌کردند، اما امروز اعضا مخالف این موضوع هستند. در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر به صورت نیروی قرارداد دائمی در شهرداری مشغول به کار هستند که چارت اداری نیروی خدماتی شهرداری تبریز شامل سه هزار و ۸۰۰ نفر است و چارت اداری سه هزار و ۴۰۰ نفر است که حدود پنج هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کارند که یک و نیم برابر از ظرفیت چارت نیروی اداری بیشتر است و اما نیروی خدماتی به صورت حجمی هم کار می کنند و به نسبت توسعه شهر و نوع تکنولوژی‌های مورد استفاده در خدمات عمومی به کار گرفته می‌شوند، همچنین  چهار هزار نفر به صورت نیروی فصلی مشغول به کارند که به  فراخور نیاز مدیریت شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بحث مدیریت پسماند و آلودگی محیط زیست یکی از مهمترین چالش های مدیریت شهری در سال های گذشته بوده است. به گونه ای که دیگر از آن شادابی و نظافت گذشته خبری نیست. در این خصوص چه دیدگاهی دارید؟
سالانه هزینه زیادی صرف جمع‌آوری پسماند شهری می‌شود که دیده نمی‌شود و اهمیتی از دید عموم، رسانه ها و جامعه خواص ندارد و بیشترین هزینه و آثار مخرب زیست محیطی در زمینه پسماند اتفاق می‌افتد که بیشترین گلایه من از رسانه این است که این موضوع از دید مردم به دور مانده است. ۱۵سال حوزه پسماند از دست شهرداری خارج بوده که به تازگی دو پیمانکار خلع ید شده و شهرداری امور پسماند را مجدداً مدیریت می کند و‌ شهرداری جهت جمع‌آوری خشکاله اپلیکیشنی را طراحی کرده است و مدیریت پسماند توسط شهرداری از لحاظ حقوقی بعد از خلع ید پیمانکار صورت می گیرد.
 

در چرخه مدیران خود چقدر به تخصص اعتقاد دارید؟ منتقدان شما می‌گویند دست آقای هوشیار در تحلیل مدیران متخصص کوتاه است و بیشتر با روابط مدیران را انتخاب می کند، شاخص شما برای انتخاب مدیران چیست؟
تمام تلاش ما بر این بوده که خارج از ظرفیت مجموعه شهرداری هیچ مدیری استفاده نشود و بر این موضوع پایبندیم به جز یک مورد که اجماع شرایط باعث شد که خارج از مجموعه شهرداری مدیر بیاوریم، تمامی مدیران از داخل سیستم شهرداری برگزیده شده‌اند. من همچنین در انتخاب مدیران 100 درصد به تخصص اعتقاد دارم، زیرا خودم از حوزه مدیریت شهری آگاهی لازم را دارم.
ما اعتقاد داریم در چرخه مدیریتی از نیروی جوان استفاده شود و جانشین پروری صورت گیرد در برخی از حوزه‌ها که قابلیت ریسک پذیری بیشتری داشته اند این اقدام قابل لمس است، اما برخی از حوزه‌ها حساسیت کار اجازه ریسک را نمی دهد و برای منافع مردم مدیر جوان جایگزین نمی کنیم. تمامی مدیران برحسب شاخص‌های جوانی و شایستگی که من شخصاً تعیین کرده‌ام منصوب شده‌اند و بعضاً برخی از مدیران از ظرفیت‌ها و قابلیت های بالایی برخوردار هستند که برکناری آنها منصفانه نیست، ولی مدیرانی که از قابلیت‌های همسطحی با نیروی جدید برخوردار هستند، سعی بر این است که حداقل هنگام جایگزینی نیروی جوان انتخاب شود.
من اعتقاد دارم اگر شهرداران تبریز از داخل سازمان باشند، توفیقات مدیریت شهر بیشتر است، چرا که افراد خارج از سازمان تا در امور اشرافیت یابند زمان مدیریت شان به پایان می‌رسد.

آقای شهردار، پروژه های عمرانی شهر تبریز چه خبر؟
پروژه بانک ملی، گل شرق میدان فهمیده، سون استار، چندین پروژه سرمایه گذاری در مسیر ائل گلی، پروژه میارمیار، پروژه مسیرگشایی چوخورلار تعیین تکلیف شده و پروژه هزار واحدی تامین اجتماعی در آستانه تعیین تکلیف قرار دارد، پروژه هشت بهشت طی پیگیری‌های صورت گرفته به زودی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
شهرداری پیگیر روند اجرای تمامی پروژه‌های بزرگی است که در تبریز مطرح هستند، چرا که  چهره شهر متاثر از این پروژه های بزرگ است. همچنین پروژه آیسان که به بانک شهر واگذار شده به دلیل مشکلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته و به دلیل تراکم جمعیت در محور تاریخی درصدد کاهش ۳۸ طبقه از ارتفاع این برج هستیم.

یکی از پروژه های پرحاشیه شهر، موضوع پروژه آتاسنتر است که چالش هایی هم در بخش صنعت و هم مدیریت شهری ایجاد کرده است. به نظر شما این پروژه محقق خواهد شد؟
شهرداری باید در حوزه سرمایه گذاری تسهیلگر باشد نه اینکه در طرح ها مشارکت کند، چرا که نظام دولتی از تغییرات متاثر می شود ولی بخش خصوصی از بروکراسی سنگینی برخوردار نیست و در تصمیمات به راحتی اقدام می‌کند. به لحاظ قانونی فضاهای صنعتی می توانند منتقل شوند و پروژه تغییر کاربری کارخانه بنیان دیزل مربوط به سال ۹۳ است و در بخشی از منطقه محروم شهر در غرب تبریز قرار گرفته است. با این وجود اگر پروژه‌هایی مثل آتاسنتر در آن منطقه اجرا شود، ظرفیت اجتماعی و توانمندسازی منطقه ارتقاء می‌یابد و حتی می‌تواند پروژه‌های دیگری را هم در آن منطقه اجرا کرد. باید پروژه ‌هایی را به مناطق محروم شهر مثل حیدرآباد، قراملک، معلم ببریم تا توازن شهری ایجاد شود، آقای زنوزی، سرمایه گذار این پروژه  هم از این موضوع استقبال می کند و در اجرای این پروژه مصمم است.
من معتقدم شهرداری باید کمک‌رسان سرمایه گذاران باشد، اما در چارچوبی مشخص تا حق مردم پایمال نشود. چنانچه در شهرک اندیشه پیش پروانه دو هزار واحد مسکونی برای انبوه سازان صادر شده است که در توسعه و اشتغال تاثیر مثبت دارد. شهرداری به مسائل حاشیه ای در مورد پروژه آتاسنتر توجه نمی‌کند و اگر حق و حقوق شهرداری پرداخت شود، قطعاً از سرمایه گذاران در جهت توسعه و اشتغالزایی حمایت می‌شود. همچنین من معتقدم از جمله مدیرانی هستم که توازن را در مدیریت شهری به خوبی برقرار کرده‌ام، به طوری که هم از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنم و از هم حق و حقوق شهرداری دفاع می‌کنم.
 

مترو تبریز بعد از تهران اولین پروژه‌ای بود که اجرایی شد اما سهم حمل و نقل ریلی تبریز نسبت به کلانشهرهای دیگر که بعد از ما شروع کرده‌اند کمتر است؛ دلیل عقب ماندگی در پروژه مترو چیست؟
برخی از آمارهای ارائه شده درست نیستند، چنانچه در مقایسه پروژه مترو تبریز با مترو شیراز تعداد ترن‌های فعال تبریز بیشتر است. اما مشکل فاینانس باید در سال ۹۳ حل می‌شد که هنوز حل نشده و نظرها و ایده‌های مختلفی از طرف شورا مطرح می‌شود که واقعاً در شهرهای دیگر چنین نیست. در سال ۹۱ بر این معتقد بودند اوراق مشارکت خریداری نشود در حالی که اوراق یک ابزار مالی موفق است. یکی از توفیقات مدیریت شهری در بحث فاینانس این است که با وجود رقابت کلانشهرها از رتبه ۶ به رتبه یک رسیده ایم و بودجه‌ای بالغ بر ۴۲۰ میلیون یورو جذب کرده‌ایم؛ اگر به نرخ پول و تورم توجه شود ارزش نقدینگی فاینانس بیشتر نمایان می‌شود و رسانه و فعالان اجتماعی باید یاری کنند تا موضوع فاینانس به یک مطالبه تبدیل شود چنانچه نمایندگان مجلس شورای اسلامی همکاری های لازم را کرده اند.

معضل ترافیک تبریز که در این چند هفته به یک گره باز نشدنی تبدیل شده است، چه زمانی حل می‌شود؟
روزانه با استفاده از نرم‌افزار تمامی معابر ترافیکی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد و طبق آمار وضعیت ترافیک تهران ۲۰ برابر ترافیک تبریز است، اما منکر وجود ترافیک در تبریز نیستیم. در سال ۹۶ خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کردند، ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو بود اما در حال حاضر ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو در تبریز تردد می کنند. اما ترافیک تبریز به دلیل اجرای همزمان پروژه های شهید کسایی و پاسداران تشدید شد و باعث شد ترافیک به سطح شهر کشیده شود. پروژه تعریض آزادراه شهید کسایی جزو پروژه‌های اداره کل راهداری بود و به دلیل عدم اتمام عملیات این پروژه، عملیات اصلاح اتوبان پاسداران هم با این پروژه منطبق شد، اما با ورود شهرداری به پروژه شهیدکسایی و هزینه کرد ۲۵۰ میلیاردی در عرض چهار ماه به صورت شبانه روزی پروژه به اتمام رسید.

انتهای پیام/
رضایت عموم مردم را به رضایت خواص ترجیح می دهم/ مدیران شهری را خودم انتخاب می کنم نصر

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   حسین   4 ماه پیش  

ولی در مناطق محروم کار خاصی صورت نگرفته اقای شهردار بیا خیابان توکلی نشونت بدم دثحداقل در محله خودم
پژوهشیار