خبر/

گرمی تئاتر منطقه ای سهند در سرمای تبریز

1402/10/18 - 12:34 - کد خبر: 106406 نسخه چاپی

نصر: بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند از روز گذشته با حضور هنرمندانی از هشت استان کشور در تبریز آغاز شد و با استقبال گرم عموم و هنرمندان صحنه نمایش مواجه شده است.

به گزارش نصر، در نخستین روز از جشنواره منطقه ای تئاتر سهند، پنج تئاتر صحنه ای و پنج نمایش خیابانی اجرا شد.
نمایش صحنه ای " باد اسب است " به کارگردانی مجید غلامی از آذربایجان غربی از نمایش هایی بود که در تالار اصلی تربیت اجرا شد.
این نمایش همراه با موسیقی گوشنواز زنده و بازیگرانی که بسیار مسلط بر نقش و متن نمایشنامه بودند تماشاچیان را با خود همراه کرد .
نمایش باد اسب است روایتی از اتفاقات وحشتناک و مرموز در دربار شاهنشاهان قاجار است که طی سال جاری با کسب جوایز برتر جشنواره استانی جواز حضور در جشنواره منطقه تئاتر فجر را نیز کسب کرده است.
نمایش "کافه سایه" نوشته ابراهیم عادل نیا به کارگردانی الهام حیدریان هم از آذربایجان غربی در این جشنواره حضور دارد که در روز نخست در پلاتو استاد قبه زرین اجرا شد.
داستان نمایش کافه سایه که پیش از این توسط کارگردانان دیگری هم به روی صحنه رفته است، مربوط به جوانی است که به خاطر جمع آوری اسناد محرمانه مبنی بر خلافکار بودن شرکت پدر نامزدش فرار کرده و خود را فدای عشق و اجتماعش می کند.
نمایش " مرثیه ای برای کلمات " به نویسندگی و کارگردانی سجاد انصاری هم از نمایش های جذاب و تماشاگر پسندی است که از استان زنجان در این دوره از جشنواره حضور دارد.
قصه نمایش "مرثیه‌ای برای کلمات" به این‌گونه است که فردی با مراجعه به پزشک متوجه می‌شود به یک بیماری بسیار نادر مبتلا شده که به موجب آن تنها یکهزار کلمه تا پایان زندگی‌اش فاصله دارد! یعنی به جای گذر ثانیه‌ها، دقایق، ساعت‌ها و روزها، تنها بیان کلمات و جملات شخصیت اصلی نمایش را به پایان عمرش رهنمون می‌سازد.
اجرای نمایش های خیابانی در مجتمع های تجاری
نمایش های گروه های حاضر در این جشنواره در بخش خیابانی در مجتمع های تجاری تبریز اجرا می شود که با استقبال عمومی مواجه شده است.
یک کارگردان تبریزی، ابتکار برگزاری اجراهای خیابانی جشنواره منطقه ای تئاتر سهند-تبریز در مجتمع های بزرگ تجاری را اقدامی جالب برای رونق تئاتر خیابانی عنوان کرد.
حامد ترابی‌نهاد اظهار داشت: این جشنواره با ایده های جدیدی شروع شده است به خصوص که اجرا در مجتمع های تجاری منجر به آشنایی اقشار مختلف جامعه با تئاتر خیابانی می‌شود.
وی که نمایش خیابانی پلاک را در مجتمع ستاره باران اجرا کرد افزود: به عنوان یک برنامه جنبی اجرای خوبی داشتیم.
ترابی‌نهاد در مورد موضوع این نمایش گفت : در مورد پیرمردیست که پسرش در جبهه مفقوالاثر شده و پسر به پدر قول سفر مشهد را در میلاد امام رضا بعد از برگشت از جبهه داده بود.
وی افزود: پیرمرد هرسال نزدیک به میلاد امام رضا(ع) در ترمینال منتظر پسر می‌ماند و در این حین اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد.
در این دوره از جشنواره منطقه ای تبریز، ۳۲۰ هنرمند از هشت استان آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، قزوین، کردستان، گیلان و همدان در کنار گروه هایی از تبریز به رقابت می پردازند.
در مدت برگزاری جشنواره منطقه ای تئاتر سهند-تبریز تعداد ۱۸ گروه تئاتر صحنه ای در تئاتر شهر و ۱۵ گروه تئاتر خیابانی در مجتمع های لاله پارک، ستاره باران و اطلس اجرا دارند.
بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند با حضور ۲۹ گروه نمایشی از هشت استان کشور از ۱۷ تا ۲۰ دی ماه سال جاری در حال برگزاری است.
انتهای پیام/
گرمی تئاتر منطقه ای سهند در سرمای تبریز خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار