بی مهری مسئولان به هنر اصیل آذربایجان/

تابلوفرش هایی از تبریز تا مسکو، ریودوژانیرو و پاریس

1402/10/17 - 23:08 - کد خبر: 106375 نسخه چاپی

نصر: هنرمند و خالق تابلوفرش های معروف رویداد های مختلف جهانی گفت: تنها انگیزه ام از بافتن تابلو فرش ها شناساندن هنر تبریز به جهان است‌ که متاسفانه در خود ایران هم انطور که باید اهمیت داده نمی شود.

به گزارش نصر، فرش تبریز هنری است که شاید از چند صد نسل گذشته سینه به سینه منتقل شده است و اکنون این هنر اصیل ایرانی نام پرآوازه ای در جهان دارد و به عنوان نماد تبریز شناخته می شود اما نقش و نگار این هنر بی بدیل آنطور که باید معرفی نشده است و در برخی رویداد های بزرگ بین المللی دیده شدن گوشه ای از این هنر موجب تعجب جهانیان می شود.
احد خرسند آقایی هنرمند و خالق فرش های تبریزی مطابق با برخی رویداد های خاص از جمله چهره هایی است که شاید اثر او امروزه در موزه فوتبال اروپا جای گرفته است و در جام جهانی فوتبال تابلو فرش هایش در معرض دید عموم قرار گرفته اما کمتر کسی نه تنها در ایران بلکه در تبریز یافته می شود که این هنرمند تبریزی را بشناسد.
این بافنده تبریزی که حدود ۴۰ سال است در اوقات فراغت خود تابلو فرش های خاصی می بافد در گفتگو با نصر با بیان اینکه این هنر متعلق به تبریز و آذربایجان است، می گوید: نقشه های زیبا و کم نظیری در تبریز وجود دارد که نمونه آنرا نمی توان در جای دیگری مشاهده کرد. بیشتر نمونه های بافته شده خاص بوده و مربوط به برخی رویداد های خاص، همایش ها و برخی چهره های نامدار است. 
وی در خصوص بافت برخی تابلو فرش های مربوط به رویداد های بزرگ جهان اظهار داشت: در این مدتی که تصمیم به بافتن نماد برخی رویداد های خاص کردم، تابلو فرش جام های جهانی روسیه و قطر را بافته و به مسئولان سیاسی و ورزشی آن کشور ها اهدا کردم. البته بغیر از جام جهانی تابلوهای المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل، جام ملت های اروپای فرانسه و جام ملت های آسیا از دیگر سوابق هنریم می باشد. 
خرسند آقایی افزود: تابلو فرش جام ملت های اروپا را که به سفارت فرانسه تقدیم کردم، هم اکنون در موزه فوتبال اروپا قرار گرفته و مورد تجلیل قرار گرفتم. بافت تمامی این تابلو ها بدون نقشه بوده و بصورت ذهنی بافته می شود.
این هنرمند تبریزی که کارمند مخابرات است در خصوص انگیزه اش از بافت فرش بیان داشت: این هنر، هنر آبا و اجدادی مان است و تنها در برخی اوقات آزاد سر قالی می نشینم. در این مدت هم هرچه بافته ام معمولا از طریق سفارت ها به کشور های مورد نظر انتقال دادم و خودم نتوانستم بصورت حضوری در این رویداد ها حاضر شوم ولی در جام جهانی روسیه که مصادف با روز ملی روسیه بود با دعوت این کشور در این رویداد حضور پیدا کردم. این هنر هویت ایران و آذربایجان است و نباید به همین راحتی از کنار آن رد شد و باید این هنر به جایگاه واقعی خود برسد.
وی در مورد ویژگی های فرش گفت: این فرش با توجه به نخ ها و رنگ هایی که در آن بکار رفته است می تواند صد سال عمر کند و زحمت زیادی برای آن کشیده شده است. امیدوارم با دیدن این فرش، مردم جهان با هنر تبریز آشنا شوند و تنها انگیزه ام از بافتن این فرش شناساندن این هنر به جهان است‌. متاسفانه در خود ایران هم انطور که باید اهمیت داده نمی شود بطوریکه در جام جهانی روسیه از طریق کانال های مختلف می خواستم این فرش را در جام جهانی رونمایی کنم که متاسفانه مسئولان هریک از ادارات به همدیگر پاس می دادند و هیچکدام اهمیتی برای این هنر قائل نبودند ولی وقتی مسئولان روسی فرش را مشاهده کردند، با آغوش باز از من قبول کردند و این اثر را روی چشم شان گذاشتند.
این هنرمند در پایان خاطر نشان کرد: این فرش هم تا این لحظه مشخص نیست چگونه رونمایی شده است ولی با صحبت هایی که با فدراسیون انجام دادم قرار است توسط فدراسیون فوتبال به قطر انتقال داده شود. 
انتهای پیام/
تابلوفرش هایی از تبریز تا مسکو، ریودوژانیرو و پاریس حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار