محققان پی بردند؛

استنشاق استاتین در تسکین آسم و انسداد مزمن ریوی موثر است

1402/10/17 - 18:16 - کد خبر: 106365 نسخه چاپی

نصر: داروهایی که توسط میلیون‌ها نفر برای کاهش کلسترول استفاده می‌شد ممکن است در تسکین آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی موثر باشند.

به گزارش نصر، محققان دانشگاه کالیفرنیا به دنبال تعیین این موضوع هستند که آیا «استاتین استنشاقی» ممکن است التهاب راه هوایی را که تنفس را برای افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آسم یا بیماری انسداد مزمن ریوی دشوار می‌کند، کاهش دهد.
«امیر زکی»، محقق ارشد و پروفسور متخصص ریه، معتقد است: «مصرف قرص استاتین تأثیر قابل توجهی بر مجاری هوایی ندارد، اما ارسال مستقیم استاتین‌ها به ریه از طریق استنشاق ممکن است به سطوح دارویی بافت محلی بهتر و در نتیجه نتایج بالینی بهتر منجر شود».
این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است. با این حال، اگر این روش حل شود، ممکن است گزینه درمانی دیگری را برای مبتلایان به آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی ارائه دهد.
تیم تحقیق بر روی چیزی که به عنوان ماهیچه صاف مجرای هوایی (ASM) شناخته می‌شود تمرکز کرده است- بافتی که در داخل دیواره هر مجرای هوایی قرار دارد و به کنترل جریان هوا کمک می‌کند.
التهابی که باعث ایجاد آسم می‌شود می‌تواند باعث سفت شدن ماهیچه صاف شده و راه‌های هوایی را محدود کند. محققان توضیح دادند که این وضعیت عضلات صاف در بیماری انسداد مزمن ریوی نیز نقش دارد.
درمان‌هایی مانند گشادکننده‌های برونش آسم در حال حاضر گیرنده‌های سلول‌های عضله صاف خاص را هدف قرار می‌دهند و باعث آرامش سالم عضله می‌شوند. اما این داروها همیشه مؤثر نیستند.
زکی در بیانیه خبری دانشگاه کالیفرنیا گفت: «علیرغم استفاده گسترده، درمان‌های استنشاقی فعلی که آسم و بیماری انسداد مزمن ریوی را درمان می‌کنند، در کنترل علائم برای بسیاری از بیماران، به‌ویژه بیمارانی که بیماری متوسط تا شدید دارند، ناکافی هستند. به همین دلیل، ما به داروهای استنشاقی جدید برای درمان بیماری‌های انسدادی راه هوایی مانند آسم از طریق مکانیسم‌های عمل متفاوت از درمان‌های استاندارد مراقبت فعلی نیاز داریم.»
اینجاست که خواص ضدالتهابی استاتین ها آشکار می‌شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که این داروها عملکرد سلولی راه‌های هوایی را به طرق مختلف افزایش می‌دهند.
زکی گفت: «ما کشف کردیم که استاتین ها به عنوان یک برونش گشادکننده هم عمل می‌کنند، که در آن به طور مستقیم بافت ASM را شل کرده و منجر به باز شدن راه‌های هوایی می‌شود.»
با این حال، استاتین هایی که به عنوان قرص مصرف می‌شوند هیچ فایده‌ای در برابر بیماری‌های راه هوایی نشان نداده اند. این به این دلیل است که کبد داروهای مصرف شده به صورت قرص را تجزیه می‌کند و هر گونه فایده‌ای که ممکن است تا زمانی که دارو به راه هوایی برسد را به حداقل برساند.
استفاده از استنشاق کننده ها برای رساندن مستقیم استاتین به مجاری هوایی این مشکل را دور می‌زند.
زکی گفت: «این راهکار به ما امکان می‌دهد تا دوزهای بسیار پایین‌تری را با قدرت بیشتری به مجاری هوایی برسانیم.»
انتهای پیام/
استنشاق استاتین در تسکین آسم و انسداد مزمن ریوی موثر است خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار