رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی

۶۶ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی پایش سلامت شدند

1402/10/16 - 16:36 - کد خبر: 106279 نسخه چاپی

نصر: رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی اعلام کرد: تاکنون ۶۶ درصد از مجموع مشمولان پایش ملی سلامت در این استان غربالگری دیابت و فشار خون شدند.

به گزارش نصر، حسین حقائی روز یکشنبه در گفت و گویی، افزود: بر این اساس از جمعیت بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفری بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی تاکنون افزون بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در پایش سلامت شرکت کرده اند.
وی با اشاره به اینکه روند اجرای این پویش ملی در مناطق روستایی آذربایجان شرقی بهتر و سریع تر پیش می رود، اظهار کرد: بر همین اساس تاکنون ۹۵ درصد افراد ساکن در روستاهای استان غربالگری شده اند که جمعیتی معادل ۶۸۶ هزار و ۶۸۹ نفر را شامل می شود.
حقایی میزان شرکت شهرنشینان آذربایجان شرقی در پویش ملی سلامت را تاکنون ۶۱ درصد اعلام کرد که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را شامل می شود که با توجه به فرصت باقی مانده، باید شهروندان استان با مراجعه به مراکز بهداشت در این خصوص کوتاهی نکنند.
وی از شناسایی ۲۴۳ هزار و ۴۶۹ نفر دارای فشار خون بالا از مجموع غربال شده های آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: تعداد ۱۱۲ هزار و ۳۷۵ نفر در این پویش ملی به لحاظ دیابتی شناسایی شدند که باید روند درمان خود را با مراجعه به مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ادامه دهند.
حقایی یادآور شد: از مجموع افراد شناسایی شده جدید دارای فشار خون و دیابت در آذربایجان شرقی، تعداد ۱۹ هزار و ۵۵۱ نفر از فشار خون بالای خود و تعداد ۹ هزار و ۸۰۹ نفر نیز از بیماری دیابت خود خبر نداشتند.
به گفته وی در اجرای طرح ملی سلامت برای شناسایی و درمان افراد دیابتی و دارای فشار خون بالا، علاوه بر افراد بالای ۱۸ سال سن، مادران باردار در تمام رده های سنی نیز غربالگری می شوند.
حقایی اجرای پویش ملی سلامت را راهکاری بسیار مهم و تاثیرگذار در کاهش بیماری های غیرواگیر عنوان و اظهار کرد: با توجه به اینکه فشار خون و دیابت یکی از عوامل اصلی و مهم در شیوع انواع بیماری های قلبی و عروقی است و این بیماری نخستین عامل مرگ و میر در کشور و استان است، اجرای موفقیت آمیز پویش ملی سلامت می تواند بسیاری از هزینه های درمان در این بخش را کاهش دهد.
وی توجه به موضوع مهم پیشگیری در شیوع انواع بیماری های غیرواگیر را از اهداف اصلی این پویش دانست و گفت: با توجه به اهمیت نارسائی های مربوط به فشار خون و دیابت، اجرای این طرح می تواند مانع از شیوع گسترده این ۲بیماری در بین افراد بزرگسال جامعه شود.
انتهای پیام/
۶۶ درصد جمعیت آذربایجان‌شرقی پایش سلامت شدند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار