خبر/

جانوران سمی سالانه ۵۰ هزار ایرانی را می‌گزند

1398/10/08 - 12:34 - کد خبر: 10626 نسخه چاپی

نصر: سالانه ۵۰ هزار نفر در کشور دچار گزش جانوران سمی می‌شوند که 90 درصد این موارد در فصل تابستان اتفاق می افتد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، کارشناس برنامه گزش جانوران زهر آگین معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز یکشنبه در کارگاه آموزشی پیشگیری و درمان گزش جانوران زهرآگین ویژه پرستاران بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب افزود: با گرم شدن هوا جانوران سمی نظیر مار و عقرب برای یافتن غذا و تولید مثل از مخفیگاه خود بیرون آمده و متاسفانه برخی مسافران تابستانی و یا ساکنان مناطق جنوبی و مرکزی کشور را نیش می زنند.
بیزن مقیمی اظهار داشت: در عقرب گزیدگی علایمی مانند درد، تاول، قرمزی و تورم در محل گزش مشاهده می شود که با تند شدن ضربان قلب، افزایش فشار خون، سرگیجه، تنگی نفس و حالت تهوع همراه بوده و گزیدگی عقرب در کودکان زیر ۱۰ سال، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و تنفسی، زنان باردار و افراد مسن بسیار خطرناک است.
براساس این گزارش، وی با بیان اینکه خطرناکترین عقرب در ایران با نام محلی «گاردیم» یا «گادیم» در استان خوزستان وجود دارد، ادامه داد: به دلیل جذب سریع زهر و حجم کم آن، نیازی به تخلیه محل گزش وجود ندارد و کنترل مجاری هوایی، کنترل درد، اضطراب و اختلالات حرکتی مصدوم از جمله مهمترین اقدامات کمکی است که باید در مواجهه با فرد گزیده شده انجام داد.
به گفته این کارشناس، فرد گزیده شده باید در اسرع وقت به این مراکز منتقل تا سریعا این سرم به او تزریق شود و افراد حین پوشیدن لباس و کفش در این مناطق محتاط بوده و از تختخواب های بلند و پایه دار استفاده کنند.
مقیمی افزود: افراد باید از فرو بردن دست در لانه پرندگان خودداری کرده و در بیرون آوردن میوه از صندوق احتیاط کنند و استفاده از سموم در مسیر یا لانه عقرب ها ضروری است.
انتهای پیام/
جانوران سمی سالانه ۵۰ هزار ایرانی را می‌گزند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار