نمایشگاه نقاشی_خط در گالری لاله تبریز؛

مشق خیال؛ آغاز حرکتی نو برای فهم زیبایی خط به وسعت تصویر

1402/10/16 - 14:08 - کد خبر: 106247 نسخه چاپی

نصر: مشق خیال، عنوان نمایشگاهی است که در آمیزه هنر و شعر قوه تخیل را بر می انگیزد که به مدد احساس، حسی را در میان رنگ و لعاب تابلوها تجربه کنی که ناب باشد و تو را عاشق این سبک هنری کند. برای من که چنین بود.

به گزارش نصر، « فاطمه محمدزاده »استاد راهنما و کیوریتور این نمایشگاه از هنر کالیگرافی و نقاشی_خط گفت: نقاشی_خط نوعی نقاشی است که عنصر خط به عنوان یک فرم در آن استفاده می‌شود و هدف ما در این هنر، تبدیل تحریر به تصویر است.
وی در ادامه افزود: هنرجویان بنده بدون پیش زمینه، صفر تا صد تکنیک ها را آموزش دیده اند.آموزش تمامی حروف و اتصالات بر پایه خط تلفیقی ابداعی خودمان، آموزش زمینه های آبستره و بعد تلفیق و بداهه نویسی در آثار، طی ۶ ماه به هنرجویان آموخته شده و نمایشگاه امروز ماحصل تلاش این هنرمندان است. 
محمدزاده افزود: نمایشگاه آثار ۹ نفر از علاقه مندان را شامل می‌شود که با بهره گرفتن از مبانی بصری، نقش و نوشتار، خط تلفیقی و خط نستعلیق در کارگاه کالیگرافی خلق اثر کرده اند و سبک و سلیقه خود هنرجویان در تابلو ها پیاده شده اند. من نمایشگاه انفرادی و نمایشگاه گروهی با هنرجویان مجازی ام در تهران داشته ام ولی این اولین نمایشگاه من و هنرجوها در تبریز است.
 

این استاد جوان از هدف برگزاری نمایشگاه گفت: هنرجویان گاهی با ورود به این عرصه، از اینکه در آغاز درآمدی ندارند دلسرد می شوند.
ما خواستیم انگیزه و رزومه ای قابل برای هنرجویان با برگزاری این نمایشگاه فراهم کنیم. آثار نقاشی برای فروش گذاشته شده اند. فرید اسلامی، رئیس انجمن نقاشان تبریز و آقای پور نصر، مدیر مسئول عکاسی انجمن سینما جوان تبریز برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند. همچنین اساتید طراحی هنرجویان آمدند و از روز اول شاهد استقبال خوبی بودیم.
فاطمه محمدزاده خود را عاشق هنر خواند: از بچگی عاشق هنر بودم. هنر خوانده ام. در مقطع ارشد، گرافیک خواندم  و اکنون رشته تصویرسازی را پیش گرفته ام. رشته کالیگرافی را طی ۶ سال آموزش به صورت جداگانه با اساتید مختلف در شیراز و تهران و اصفهان آموزش دیده ام و سبکی که اکنون آموزش می‌دهم تلفیقی از تمام آموخته هایم است. 
 

وی، نقاشی_خط را در تبریز بدیع خواند: نقاشی_خط به صورت برجسته، در تبریز خاص بوده و می‌توانم بگویم فقط بنده اجرا کرده و آموزش می‌دهم. بعضی از این نقاشی ها را تاکنون در تبریز کسی اجرا نکرده است و متفاوت اند. در برخی از این آثار بداهه نویسی اتفاق افتاده است. به این معنی که حروف، معنا و مفهوم خاصی ندارند و خطوط ابداعی بر پایه حس روی نقاشی پیاده می شوند. 
وی در خصوص جایگاه کالیگرافی به عنوان هنر مدرن گفت:  باید گفت در دنیا بسیاری از هنرمندان مدرن ، امروز با خط، نقاشی می آفرینند. خط عنصری است که در هنر مدرن حتی به صورت ناخودآگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد و نیازی به تعصب و گارد نشان دادن برخی هنرمندان خوشنویس در این زمینه نیست! این مسیر همچون خوشنویسی دارای آداب و مبانی است که از ترکیب فضای خط و محیط تجسمی به اجرای نقاشی میرسد. هنر مدرن و بالاخص هنر کالیگرافی در شهرهای دیگر بیشتر جا افتاده است تا تبریز! چون در اینجا بیشتر هنر کلاسیک را پسند می‌کنند. امیدواریم این فضا متناسب با پیشرفت هنر جهان به سمت هنر مدرن، پیشرفت کند. 
 

این گزارش حاکی است، نمایشگاه نقاشی« مشق خیال » تا ۱۷ دی ماه ساعت ۱۶ الی ۲۱ در محل هتل لاله پارک، گالری هنری آرتمیس میزبان هنردوستان است. 
انتهای پیام/
مشق خیال؛ آغاز حرکتی نو برای فهم زیبایی خط به وسعت تصویر فائزه بنی نصرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار