خبر/

خسارت 1787 میلیارد ریالی سیل در آذربایجان شرقی

1398/02/10 - 12:29 - کد خبر: 1062 نسخه چاپی

نصر: هر چند آذربایجان شرقی در سال جاری، بارش سیل آسیای بسیاری از مناطق دیگر کشورمان را تجربه نکرد، اما بر اساس برآوردهای اولیه، افزایش بارندگی ها تاکنون 1787میلیارد ریال خسارت به زیرساخت ها و کشاورزی استان وارد کرده است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، بر اساس اسناد منتشر شده، آذربایجان شرقی دومین استان سیل خیز کشور است و دره ها و مسیل های این خطه به دلیل کوهستانی بودن آن، به شکل بالقوه ظرفیت جریان سازی برای سیل های ویرانگر و مهیب را دارند.
گفته می شود همزمانی باران های سیل آسا با ذوب شدن برف ارتفاعات سر به فلک کشیده ای مانند «سهند»، «میشو» و «بزقوش» می تواند برای تبریز و دیگر دیگر شهرستان های 20 گانه استان خطرآفرین باشد.
البته تبریزیان هنوز تجربه سیل ویرانگر سال 1313 شمسی را که آسیب های مالی زیادی زد و آب همه شهر را فرا گرفت، به خاطر دارند؛ در آن سال مردم ناگزیر به استفاده از قایق برای تردد در بعضی از نقاط شهر شدند و تصاویر باقی مانده از آبگرفتگی مقابل بنای تاریخی «شمس العماره»، گویای عظمت سیل آن سال است.

اما شاید برای تبیین تهدیدات سیل احتمالی در آذربایجان شرقی، نیازی به ارجاع به سال های دور نباشد؛ همین سه سال قبل بود که بارش باران سیل آسا و ذوب شدن برف دامنه های شمالی سهند، سیل بزرگی را به جریان انداخت که حاصل آن مرگ 39 نفر از مردم استان و وارد آمدن صدها میلیارد تومان خسارت مالی بود.

از سوی دیگر بارش خوب باران در هفته های اخیر، هر چند سیل های ویرانگر نداشت، اما سیلاب ها و آبگرفتگی ناشی از آن خسارات چشمگیری به زیرساخت ها و کشاورزی آذربایجان شرقی وارد کرد که اجتناب از تشدید آن در مواجهه با هر گونه سیل احتمالی در آینده نیازمند اقدامات پشیگیرانه جدی است.

در تشریح وضعیت استان از نظر سیل خیزی می توان به اظهارات اخیر حافظ باباپور، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی اشاره کرد که گفته است 700 روستای استان در مسیل واقع شده اند که 45 مورد آن نیاز به جابجایی دارد؛ تامل در این اظهارات، شدت خطر سیل در این مناطق را به طور واضح نشان می دهد.

آذربایجان شرقی دومین استان سیل خیز کشور است
معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۵۰ درصد این خطه در معرض خطر سیل قرار دارد، گفت: استان در این زمینه رتبه دوم کشوری را دارد.

آذربایجان شرقی دومین استان سیل خیز کشور است
مجتبی جلیل زاده  با اشاره به سهم سیل در بین بلایای طبیعی آذربایجان شرقی افزود: ۷۰ درصد اعتبارات اختصاص یافته بلایای طبیعی برای جبران خسارت های سیل می باشد.
جلیل زاده با بیان اینکه آمارها نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد سیل ها در رودخانه های فرعی و درجه ۳ و ۱۰ درصد در رودخانه های اصلی اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: امسال جاری شدن ۹ مورد سیل، به شهرهای کلیبر، خداآفرین، جلفا و تبریز خسارت زد.

وی با اشاره به وقوع چند سیل در تبریز گفت: منطقه ۵ شهرداری تبریز به علت ساخت و سازهای غیر اصولی و تغییر کاربری در مسیل ها، در معرض خسارات و خطرات بیشتر سیل قرار دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به سیل خیز بودن استان، استفاده از فناوری های جدید مانند سیستم هشدار هواشناسی، افزایش آگاهی های عمومی و رفع تصرف رودخانه ها را از مهم ترین راهکارهای مقابله با خسارت های سیل برشمرد.

وی افزود: شرکت آب منطقه ای نیز با آزاد سازی مسیر رودخانه ها، تعیین حدود و بستر آنها و بازگشایی و اصلاح مسیر برای تسهیل جریان روان آب ها و کاهش خطرات سیل اقدام می کند.
خسارت 1622 میلیارد ریالی سیل به کشاورزی استان
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: جاری شدن سیل در هفته های اخیر بیش از یک هزار و 622 میلیارد ریال به محصولات کشاورزی و دامی استان خسارت وارد کرد.
فیروز باقرزاده اظهار داشت: بارش شدید باران و جاری شدن سیل به بیش از 20 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌شرقی مبلغ 420 میلیارد ریال خسارت وارد کرد؛ همچنین خسارت سیل به 20 هکتار از باغات استان 12 میلیارد ریال ارزیابی می شود.
وی با اشاره به این که خسارت وارده به دام، طیور و آبزیان استان به دلیل وقوع سیل اخیر مبلغ 90 میلیارد ریال می باشد، گفت: تاسیسات زیربنایی کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز از جاری شدن سیل، متحمل یک هزار و 100 میلیارد ریال خسارت شده است.

سیل 165 میلیارد ریال به راه های آذربایجانشرقی خسارت وارد کرد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد: بارش های اخیر و جاری شدن سیل در برخی محورهای روستایی 165 میلیارد ریال به زیرساخت های حمل و نقل استان خسارت وارد کرد.
اروجعلی علیزاده در گفت و گو با ایرنا افزود: سیل به راه ارتباطی 4 روستای ینگجه، آغجه رود، بیگ کندی و بایقره رود شهرستان هشترود و 3 پل واقع در مسیر این روستاها خسارت وارد کرده است.
وی یادآوری کرد: بارش های اخیر همچنین موجب ریزش کوه در محورهای بستان آباد - میانه، میانه - سرچم و مسیر نوار مرزی جلفا - نوردوز و مراغه به اشان و یای شهری و بروز خسارت به زیرساخت های حمل و نقل در این محورها شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه با تلاش راهداران محورهای روستایی و پل های آسیب دیده ترمیم شده است، اظهار داشت: هم اکنون مشکلی در رفت و آمد خودروها در محورهای اصلی، فرعی و راه های روستایی استان وجود ندارد.

خسارت بارش ها در آذربایجان شرقی جبران شود
رییس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه دولت خسارت بارش سیل‎‌ را تامین می کند، گفت: خسارت بارندگی‌های اخیر در استان که موجب تخریب برخی پل‌ها، واحدهای مسکونی، اماکن دولتی و تلف شدن حیوانات شده است، باید به مسوولان منعکس و خسارت های وارده جبران شود.

محمد وحدتی هلان با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت بحران با حضور تعدادی از نمایندگان استان، اظهار داشت: اقدامات انجام شده و طرح های پیشگیرانه به منظور جلوگیری از خسارت های احتمالی بارندگی‌های استان در این جلسه سه ساعته بازگو شد.
وی تدابیر اندیشیده شده توسط دستگاه‎های مختلف در آذربایجان شرقی برای جلوگیری از خسارت احتمالی بارندگی‌ها را مثبت و قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: با توجه به تداوم بارندگی‌ها راهکارهای لازم نیز علاوه بر ارزیابی عملکردها به منظور پیشگیری از خسارات احتمالی به هنگام وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله ارایه شد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با ابراز رضایت از عملکرد فرمانداری‎‌ها و بخشدار‌ی‌ها در مدیریت بحران افزود: در روزهای گذشته وضعیت شهرستان‎ها و دورترین نقاط استان بررسی و به مدیریت بحران و استانداری مخابره می‎شد و بر این اساس مجموع اقدامات به عمل آمده در این ارتباط رضایت بخش است.

وحدتی بیان کرد: با توجه به حادثه‌خیز بودن آذربایجان شرقی تدابیر لازم برای بازگشایی مسیل‎ها و بازسازی ساختمان‌ها انجام شده و بر این اساس با افرادی که در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند نیز باید برخورد شود.

وی ادامه داد: باید تدابیر لازم هم برای انتقال حاشیه‌نشینان تبریز و ساکنان بستر رودخانه‌ها که بر اثر سال‌ها خشکسالی و نبود بارندگی در حاشیه رودخانه‌ها ساکن شده‌اند، اندیشیده شود.

انتهای پیام/

خسارت 1787 میلیارد ریالی سیل در آذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار