رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی؛

نفوذ سامانه بارشی غلظت آلاینده‌های جوی در آذربایجان‌شرقی را کاهش داد

1402/10/15 - 13:42 - کد خبر: 106188 نسخه چاپی

نصر: رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از اواخر روز گذشته (پنجشنبه) نفوذ تدریجی سامانه بارشی، میزان غلظت آلاینده های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی این استان به ویژه تبریز کاهش داد.

به گزارش نصر، «محمد امیدفر»، روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه در هفته گذشته پایداری نسبی جو و سکون هوا موجب افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا در این شهرها شده بود، افزود: با نفوذ سامانه جدید بارشی، کیفیت هوای آذربایجان شرقی بهبود یافت.
وی اظهار کرد: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای فعالیت این سامانه از اواخر امروز تشدید شده و موجب ابرناکی، وزش باد گاهی به نسبت شدید، بارش باران و برف و مه می شود.
رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: احتمال لغزندگی و اختلال در تردد جاده ای، آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب ها، در نواحی مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی کولاک برف و یخبندان وجود دارد.
امیدفر، از مسافران و رانندگان خواست برای تردد در مناطق کوهستانی و سردسیر آذربایجان شرقی خود را به پوشاک و تجهیزات زمستانی مجهز و علاقه مندان به طبیعت نیز از رفتن به مناطق مرتفع و برفگیر خودداری کنند.
وی یادآور شد: از بعداز ظهر شنبه از میزان ناپایداری جوی در استان به تدریج کاسته می شود و روزهای یکشنبه و دوشنبه جوی پایدار حاکم می شود.
افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا در هفته گذشته موجب ناسالم شدن هوا و غیرحضوری شدن مدارس در چند روز متوالی در شهرستان های تبریز و اسکو شد.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
آذربایجان شرقی همواره تحت تاثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/
نفوذ سامانه بارشی غلظت آلاینده‌های جوی در آذربایجان‌شرقی را کاهش داد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار