اطلاع رسانی/

فرش تبریز زیرانداز نیست بلکه یک هنر فاخر است 

1402/10/14 - 20:04 - کد خبر: 106171 نسخه چاپی

نصر: مالک برند نیلوفر آبی گفت: باید فرش تبریز به جایگاهی برسد که مشتریانش برای به دست آوردن این هنر اصیل اصرار داشته باشند نه اینکه ما به دنبال مشتری برای فروش این فرش ها باشیم چراکه ما هویت و تاریخ خود را به مشتریان عرضه می کنیم و ارزش بسیار بالایی دارد. 

به گزارش نصر، مرتضی سطوتی، مالک برند فرش نیلوفرآبی در گفتگو با نصر در خصوص شروع فعالیت های این مجموعه گفت: مجموعه فرش سطوتی از سال 1373 فعالیت های خود را شروع و بعد از گذراندن روز های سخت و دشوار به چنین جایگاهی رسیده است و تعداد زیادی هنرمند قالیباف در این مجموعه فعالیت می کنند. فرش سطوتی با نام فرش تبریز آمیخته شده است و ایده های مختلفی را بر روی این هنر تبریز پیاده می کند. 


 
وی در ادامه افزود: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم از عواملی که موجب موفقیت این فرش در عرصه های مختلف شده است، بهره مند شویم و با بروز رسانی طرح های قدیمی مطابق با سلایق مختلف، فرش هایی را به بازار عرضه کنیم. در حال حاضر نیز فرش هایی بافته می شود که شاید نتوان نمونه دوم آن را در جهان پیدا کرد و همه آنها منحصر بفرد است. 


 
سطوتی با بیان اینکه با برخی تغییرات در فرش های قدیمی، فرش هایی با الگوی جدید به بازار عرضه می شود، اظهار داشت: عرضه چنین نمونه هایی باعث می شود چشمان مشتریان مورد نوازش قرار گیرد و از فرش هایش لذت ببرد. معمولا در انتخاب طرح و رنگ به مشتریان مشورت داده می شود تا از فرش دریافتی خود رضایت کامل داشته باشند. با وجود اجرای طرح های مختلف اصالت فرش ها هم حفظ می شود و از نمونه هایی که در موزه ها هستند الهام گرفته می شود.  


 
وی با بیان اینکه فرش تبریز در چند سال اخیر به طرح های قدیمی بازگشته است، خاطر نشان کرد: متاسفانه رنگ هایی که به کار گرفته می شود همسو با سلایق مردم برخی کشورهای هدف نیست و نسبت به شرایط کشور های دیگر طراحی می شود و همین موضوع سبب شد در طول چندین سال فرش ها رنگ و روی خود را از دست دهند اما خوشبختانه برخی طراحان خوش ذوق همچون استاد پورنامی، استاد قره باغی، استاد مهران و استاد سالاری به طرح های قدیمی بازگشته اند و جزء معدود بافندگانی بودیم که این مدل ها را وارد بازار کردیم و انتظار چنین استقبالی نداشتیم. 


 
مالک نیلوفرآبی همچنین در خصوص کسب نخستین ایزو فرش در جهان گفت: در این مدت علاوه بر کسب نخستین ایزو فرش در جهان، اولین استاندارد کیفی قالی بافی کشور را هم کسب کردیم که دریافت ایزو پروسه های طولانی دارد و به سختی تواستیم آن را بدست آوریم اما در آینده به چنین مواردی واقعا نیاز داریم تا کم لطفی هایی که به این هنر اصیل تبریز شده است را از بین ببریم. در کسب این ایزو نظارت های شدیدی به موارد مختلف همچون سیستم های بکار گرفته شده در کارگاه ها مثل نور، وضعیت کارگران و رضایت مشتریان و ... صورت گرفته است و در صادرات نیز بسیار به کار خواهد آمد. البته این شروع کارماست و از این پس خبرهای خوبی در زمینه فرش تبریز به گوش خواهد رسید. 


 
وی همچنین در خصوص برنامه هایش برای ارتقای جایگاه فرش تبریز در جهان تصریح کرد: باید هنر تبریز به جایگاهی برسد که مشتریانش برای به دست آوردن آن اصرار داشته باشند نه اینکه ما به دنبال مشتری برای فروش این فرش ها باشیم چراکه ما هویت و تاریخ خود را به مشتریان عرضه می کنیم و ارزش بسیار بالایی دارد. فرش های بافته شده در مجموعه ما نزدیک یک سال طول می کشد تا تبدیل به یک فرش کامل شود. قبل از اینکه فرش به طور کامل تکمیل شود آن را در آزمایشگاه تخریبی قرار می دهیم که طبق این آزمایش فرش خود را تضمین می کنیم. فرش هایی در تبریز وجود دارد که بالای چند صد سال قدمت دارد و فرش های تبریز باید به این شکل عمر طولانی داشته باشد اگر فرش به درستی بافته شود و اصالت خود را حفظ کند در طول یکصد سال شاید کوچکترین تغییر هم نداشته باشد. 


 
سطوتی دلیل از دست رفتن اعتبار و جایگاه فرش تبریز را عدم نظارت بر این هنر دانست و اذعان داشت: کسانی که در این هنر فعالیت می کنند قطعا به درآمد های بسیار بزرگی دست می یابند اما بایستی به کیفیت این فرش نظارت شود تا اقلامی که در آن بکار گرفته می شود با کیفیت باشند. متاسفانه برخی تولیدکنندگان وقتی مشاهده می کنند که عده ای در تولید یک فرش موفق هستند سریعا اقدام به تولید آن مدل می کنند بدون اینکه از طرح و رنگ استاندارد آن اطلاعی داشته باشند و آن برند را خراب می کنند. فرش تبریز یک زیر انداز نیست بلکه یک هنر است که بایستی آن را روی چشم گذاشت. سال ها طول می کشد فرش با زحمت فراوان تولید شود و اگر آن را به صورت ناچیز در اختیار همگان قرار دهیم ارزش آن را از بین می بریم و نباید نگاه مالی به این فرش داشته باشیم.


 
وی در پایان گفت: هیچگاه از زحماتی که برای این هنر متقبل شدیم خسته نخواهیم شد و بزرگترین مشوق ما صدای ابزار هایی است که در کارگاه ها بکار می رود. فرش به خانه ها گرما می بخشد و زیبایی و صمیمیت می آفریند لذا بزرگترین حسن فرش ایجاد صمیمیت در خانواده ها است و اشعاری که در فرش بکار می رود بسیار تاثیر گذار و آرام بخش می تواند باشد. ما به عنوان یک تولید کننده حاضریم اطلاعات مردم را در زمینه فرش افزایش دهیم و در همین زمینه از مردم دعوت می کنیم تا به مجموعه فرش سطوتی تشریف بیاورند و انواع مختلف فرش را در این مکان مشاهده کنند و با آن آشنا شوند.  
انتهای پیام/
فرش تبریز زیرانداز نیست بلکه یک هنر فاخر است  حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار