نماینده مجلس؛

باروری و تغییر مسیر ابرها از نظر علمی و فنی می تواند اتفاق بیفتد/ مسیر تقویت منابع آبی را برعکس می رویم 

1402/10/13 - 16:03 - کد خبر: 106073 نسخه چاپی

نصر: نماینده مجلس گفت: دولت در بودجه سال آینده کشور، به تقویت شیوه های نوین آبیاری بی توجه بوده است.

به گزارش نصر، غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس در گفت وگویی در مورد ادعای دستکاری ابرهای اقلیم جغرافیای ایران توسط کشورهای همسایه گفت: این کار یعنی بحث باروری ابرها و تغییر مسیرشان از نظر علمی و فنی می تواند اتفاق بیفتد اما اینکه کشورهای همسایه ما با ابرهای که در منطقه ما هستند این کار را کرده باشد ثابت نشده است. اما لازم است ما یکسری مقررات جدی از نظر بین المللی در این زمینه داشته باشیم. با توجه به شرایط کشورمان باید پیشگام باشیم و ابتکار عمل را در دست بگیریم تا دستکاری ابرها های محلی از طرف کشورهای همسایه اتفاق نیفتد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی توسط بشر انجام می شود، اظهار کرد: ما نمی توانیم در حال حاضر کشوری را متهم کنیم چراکه وضعیت تغییرات اقلیمی در جهان اتفاق افتاده و کشور ما درگیر این تغییرات است. الان ریتم سینوسی ترسالی و خشکسالی ها بهم ریخته است و بدون تحقیق و اطلاعات دقیق نمی توانیم بحث هارپ را در مورد کشوری مطرح کنیم چرا که مشکلاتی را در بحث ارتباطات مان با این کشورها ایجاد می کند. 
کانال عصر ایران در تلگرام 
نوری تصریح کرد: اگر این کم بارشی ها ادامه داشته باشد خشکسالی تشدید می شود، آب شرب و تولیدات کشاورزی کاهش می یابد و توسعه کشاورزی و تداوم فعالیت های صنعتی دچار مشکل می شود. آب یعنی زندگی و آب که نباشد زندگی نیست.
وی بیان کرد: متاسفانه بهره برداری از سفره های آب زیرزمینی با صدور مجوزهای غیرکارشناسی برای ایجاد چاه های کشاورزی در کم آبی کشور تاثیر زیادی داشته است. 70 سال است ما بهره برداری بی رویه از سفره های زیرزمینی داشتیم و به موضوع منابع آب توجه نکردیم. 
نماینده مردم بستان آباد (استان آذربایجان شرقی) در مجلس تاکید کرد: با اینکه به سمت بحران آب می رویم اما دولت در لایحه بودجه سال آینده سهم خود در بحث تقویت شیوه های نوین آبیاری را که باعث تقویت منابع آبی کشور می شود؛ کاهش داده است. همین، بی توجهی دولت نشان می دهد که راه را برای تقویت و حفظ منابع آبی مان برعکس می رویم. بودجه و اعتبارات در لایحه بودجه برای این موضوع کم شده و این جای نگرانی دارد. 
وی خاطر نشان کرد: اگر اینگونه منابع آبی مان را مصرف کنیم و شرایط  اقلیمی نیز همین گونه باشد به شرایط خطرناک می رسیم.
انتهای پیام/
باروری و تغییر مسیر ابرها از نظر علمی و فنی می تواند اتفاق بیفتد/ مسیر تقویت منابع آبی را برعکس می رویم  خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار