یک فوق تخصص قلب و عروق:

فشارخون بالا در ۹۵درصد موارد علت مشخصی ندارد

1402/10/13 - 09:53 - کد خبر: 106030 نسخه چاپی

نصر: یک فوق تخصص قلب و عروق اظهار کرد: فشارخون بالا در ۹۵درصد موارد علت مشخصی ندارد و به دلیل سفتی عروق ایجاد می‌شود.

به گزارش نصر، محمدرضا تابان در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بیماری فشار خون بیماری شایع و بدون علائمی است، گفت: علیرغم افزایش امکانات سیستم بهداشتی درمانی به دلیل تغییر سبک زندگی افراد این بیماری سیر صعودی داشته و شیوع آن کنترل نشده‌است.
وی افزود: نبود علائم در این بیماری باعث می‌شود بیمار متوجه فشار خون نبوده و زمانی به پزشک مراجعه کند که بیماری از خود عوارض نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه عوامل محیطی و ارثی بر روی فشار خون تاثیر گذار هستند، گفت: معمولا از هر چهار نفر در خانواده یک نفر بسته به نوع ژنتیک به پرفشاری خون گرفتار است.
تابان با بیان اینکه افراد به دلیل داشتن زندگی کم تحرک، پر کالری و پر نمک گرفتار بیماری فشار خون هستند، ادامه داد: افراد بدون علائم، خطرناک تر از افراد با علائم فشار خون هستند و باید بیشتر پیگیر فشار خون خود باشند.
وی عوارض فشارخون را دیالیز، جراحی قلب و مشکلات مغزی عنوان کرد و گفت: درمان فشار خون برای ۱۰سال بعد کارساز است چرا که عوارض آن بعد چندین سال خود را بروز می‌دهد.
این فوق تخصص قلب و عروق اذعان کرد: هدف طرح غربالگری دیابت و فشارخون، فرهنگ سازی است تا مردم یاد بگیرند در حالی که بدون علائم هستند سالی دوبار فشار خون خود را کنترل کنند.
وی با بیان اینکه رژیم‌های غذایی می‌تواند مرحله پیش فشار خون و یا فشارخون‌های خفیف را کنترل کند، گفت: حذف نمک، افزایش مصرف سبزیجات، میوه‌جات، کاهش چربی‌ها، حجم غذا، اضطراب و استرس و خواب مناسب از جمله مواردی است که تا حدی می‌تواند فشارخون را کنترل کند.
تابان تصریح کرد: درمان‌های خانگی برای مرحله پیش فشار خون و فشارخون توصیه می‌شود اما کافی نیست.
وی با بیان اینکه کنترل فشارخون مادام العمر نیاز است، بیان کرد: تا زمانی که میانگین فشارخون در طول زندگی افراد قابل قبول نباشد به مصرف دارو نیاز دارند اما احتمال دارد تا چند سال آینده با وجود برخی مواد دارویی که شش ماه یکبار تزریق خواهد شد این بیماری کنترل شود. 
وی در پایان تصریح کرد: اگر چنانچه فرد همزمان به فشار خون و دیابت مبتلا باشد چون هر دو عارضه چشمی دارند و عارضه چشمی فشار خون سال‌ها بعد خود را بروز می‌دهد، ضروری است به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/
فشارخون بالا در ۹۵درصد موارد علت مشخصی ندارد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار