رییس دادگستری مراغه: 

وظایف نمایندگان مجلس به تبیین در فضای مجازی نیاز دارد

1402/10/12 - 15:55 - کد خبر: 106002 نسخه چاپی

نصر: گسترش ضریب نفوذ رسانه‌های اجتماعی به حدی رسیده است که رییس کل دادگستری مراغه از فعالان فضای مجازی این شهرستان می‌خواهد تا در زمینه وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی به روشنگری بپردازند. 

به گزارش نصر، «فرهاد خاکپور» روز سه‌شنبه در سومین جلسه پیشگیری از جرایم فضای مجازی مراغه که با حضور جمعی از اصحاب رسانه شهرستان برگزار شد، تصریح کرد: انتظارات مردم و شعارهای برخی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با وظایف قانونی آنان فاصله داشته و روشنگری در این زمینه به تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی نیاز دارد.
وی با تاکید بر اینکه دو وظیفه عمده نمایندگان مجلس «قانونگذاری» و «نظارت» است، اضافه کرد: فضای مجازی اکنون در روند اطلاع‌رسانی حرف اول را می‌زند و از این ظرفیت برای جلب مشارکت حداکثری باید بهره گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه کم‌توجهی به وظیفه قانونگذاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از موارد مشکل‌ساز می‌شود، افزود: یکی از مصادیق آن در قوه قضائیه ماده ۱۰۴ قانون آیبن دادرسی کیفری است.
وی همچنین فعالان فضای مجازی را افسران ارشد جنگ نرم عنوان کرد و افزود: تشویق عموم مردم به شرکت کردن گسترده در انتخابات، خودداری از تخریب و اتهام‌زنی و زدودن یاس و ناامیدی از سطح جامعه باید مورد توجه فعالان فضای مجازی قرار گیرد.

رسانه‌ها، رسالت سنگینی در انتخابات بر عهده دارند
دادستان مراغه نیز در این آیین با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه جمهوریت و اسلامیت نظام به انتخابات وابسته است، بیان کرد: مبنای عمل، سخنان ولی‌فقیه و قانون است و رسانه‌ها نیز بر همین اساس رسالت بزرگی را در زمینه جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات برعهده دارند.
«محمد نعمتی» با تاکید بر اینکه حتی انتقادها هم باید در راستای تقویت مشارکت باشد، افزود: امر به معروف یکی از اساسی‌ترین وظایف رسانه‌هاست و بزرگترین معروف در زمان حاضر دعوت مردم به شرکت کردن در انتخابات است.
وی با بیان اینکه انتقادها باید منصفانه و سازنده باشد، اظهار داشت: اشکالات متعددی بر عملکردها وارد است اما این نقص‌ها گاهی به ساز و کارها و در برخی از موارد به خود افراد بر می‌گردد بنابراین انتقاد باید جامع‌الاطراف و مانع‌الاغیار باشد.
وی انتقاد اصحاب رسانه بر مبنای ظرفیت‌ها را لازمه کار رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: در انتقادها باید تقوای الهی در نظر گرفته شده و انتشار مطالب کذب خودداری شود.

مسئولان ستادهای مجازی نامزدها باید به فرمانداری معرفی شوند
دادستان مراغه به قوانین جدیدی که به تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی هم توجه دارد، اشاره و بیان کرد: قوانین جدید تکلیف را در بسیاری از موارد مشخص کرده است و برای نمونه مسئولان ستادهای مجازی نامزدها باید به فرمانداری معرفی شود تا در قبال محتوای تولیدی ستادهای انتخاباتی پاسخگو باشند.
وی اضافه کرد: اصحاب رسانه باید از انتشار مطالبی که صحت ندارد یا در هیچیک از مراجع قضایی تایید نشده است، خودداری کنند و حتی اگر نامزدی محکومیت کیفری داشته باشد اما دادگاه اجازه انتشار آن را ندهد، نباید این محکومیت منتشر گردد.
دادستان مراغه همچنین به تفاوت نشر محتوای کذب در فضای مجازی و فضای واقعی هم اشاره و بیان کرد: انتشار محتوای کذب در فضای مجازی غیرقابل گذشت است یعنی دادستان می‌تواند اعلام جرم کند و پرونده با اعلام گذشت شخص ذینفع بسته نمی‌شود.
فرمانده انتظامی مراغه نیز در آیین بیان کرد: چهار شاخص شامل امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت سالم در انتخابات حائز اهمیت بوده و موضوع اصلی مشارکت حداکثری است.
سرهنگ توحید فارسی به برخی از مصادیق محتوای مجرمانه اشاره و بیان کرد: درج آگهی و نشر محتوا علیه احزاب و گروه‌های سیاسی، تولید و انتشار اخبار جعلی، توهین به نامزدها و تشویش افکار عمومی از جمله این مصادیق است.
وی با تاکید بر اینکه در بیشتر موارد تخلف‌هایی چون تبلیغ زودهنگام و تخریب نامزدها در فضای انتخابات تکرار می‌شود، اضافه کرد: اصحاب رسانه در حفظ آرامش شبکه‌های اجتماعی و جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نقش مهمی بر عهده دارند.

رصد تخلفات انتخاباتی عجب‌شیر نیز بر عهده پلیس فتای مراغه است
رییس پلیس فنای مراغه نیز در این آیین با بیان اینکه رصد تخلفات انتخاباتی شهرستان عجب‌شیر در فضای مجازی نیز بر عهده پلیس فتای مراغه قرار دارد، گفت: اقدامات پیشگیرانه در پلیس فتای مراغه آغاز شده و جلساتی با اصحاب رسانه برگزار، و در مورد مصادیق مجرمانه روشنگری می‌شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه نظرسنجی در رسانه‌های اجتماعی جزو مصادیق محتواهای مجرمانه به شمار می‌رود، اضافه کرد: نظرسنجی انتخاباتی به مجوز نیاز دارد و بر عهده برخی از نهادها و ارگان‌هاست.
به گزارش ایرنا در این جلسه اصحاب رسانه مراغه نیز برخی از دغدغه‌های خودشان را با اعضای ستاد پیشگیری از جرایم فضای مجازی شهرستان در میان گذاشتند.
انتهای پیام/
وظایف نمایندگان مجلس به تبیین در فضای مجازی نیاز دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار