یادداشت/

تبریز از بی برنامگی ها رنج‌ می برد

1402/10/12 - 07:52 - کد خبر: 105950 نسخه چاپی

نصر: جدای از برخی مشکلات  درسطح ملی کلانشهر ها که ناشی از ساختار معیوب متمرکز مدیریت اداری کشور است، شهر تبریز در بسیاری از شاخص ها از هم قطاران خود عقب مانده است.

تضییع حقوق عمومی و حقوق شهری شهروندان تبریزی، علنا در حال اتفاق افتادن است. 
این کهن شهر تبریز ما چرا در عمران و آبادانی و رفاه شهروندی به این روز افتاده است؟ عقلای قوم ما کجا هستند؟اساتید شهرسازی و برنامه ریزی شهری و ۵۰ هزار مهندس در رشته های مختلف و مهندسین معماری و شهر سازی چه تدابیری برای آبادانی و رفاه این کلان شهر و جلوگیری از «بتن شهر» شدن تبریز در سر دارند؟ و چرا معترض به روند غیر کارشناسانه مدیریت شهری سال های اخیر در تبریز نیستند؟
آیا برج سازی بی ریخت و آلاینده بصری را  می‌توان افتخار یک کلانشهر دانست؟ اتاق فکر شورای شهر،اگر وجود دارد! برای گره گشایی از گره های کور این شهر بزرگ چه برنامه هایی را ارایه کرده اند؟
صدها مهندس و کارمند شهرداری که توسط شورا های ادوار  به آن تحمیل شده و از جیب مردم تبریز امرار معاش می‌کنند برای هموار کردن مسیر عمران و آبادانی این کهن شهر چه گلی بر سر مردم زده اند؟
نسبت تعداد کارشناسان دانشگاهی مرتبط با معماری و شهر سازی به کارمندان ساده و غیر متخصص در مجموعه ی  شهرداری تبریز چقدر است؟
صدها درجه دار و افسر راهنمایی برای تسریع عبور و مرور و روان سازی رفت و آمد های وسایط نقلیه  سبک و سنگین چه برنامه فنی و عملی ارائه کردند؟ 
رسانه ها پاشندگان بذر آگاهی و هوشیاری، افکار عمومی را آماده کرده اند که پاسخ شفاف سوالات فوق را دریافت و  در توسعه شهر و دیار خود سنگ تمام بگذارند، به شرطی که سایر نهادهای خدمات ده و برنامه ریز چون دانشگاهها ، راه و شهرسازی ،استانداری و محیط زیست و  امثالهم بفرمایند چه تدابیری برای رفاه و اجرای برنامه های توسعه برای  مردم طرح ریزی می کنند؟
شهر ایده آلی که زمانی تصور می‌کردیم ‌پیش کش! لطفا برای عبور آمبولانس ها و نجات بیماران، راه را باز کنید!
  در جریان‌استیضاح شهردار سابق بیان شد که ،شهر تبریز در بخش هایی چون مدیریت پسماند ،فضای سبز ، ساماندهی وانت بار ها، اتوبوس های فرسوده،تاکسی های کهنه شهر تبربز، اتمام خطوط مترو و طرح های عمرانی کلنگ زده شده سالهای پیش ... در چنگال مافیا های هفت سر گرفتار شده است که گویا این اژد های کت و کلفت قصد رها کردن این شهر را ندارد!
سوال این است که آن آقایان استیضاح کننده شهردار سابق که اسامی انقلابی را هم‌گاها با خود یدک می‌کشند، از این واقعیت ها خبر نداشتند و شعار دادند؟ یا اینکه پایین آمدن‌ مشارکت در انتخابات شورای ششم‌تبریز را فرصتی برای خود دانسته اند ؟
کسانی که با استفاده از شعار های جناحی و سیاسی (که به تصریح قانون ارتباطی با  فعالیت در شورا و اداره شهر ندارد)، و تنها با  شانس حضور در محافل عمومی و با استفاده از بیت المال و گاها با دادن شعار های پوپولیستی راه طولانی نشستن در صندلی شورای شهر کهن تبریز را یک شبه طی کرده  و دارای سوابق و تخصص لازم جهت حضور در مدیریت اداره شهر نیستند، منافع خصوصی و جناحی را بر منافع عمومی ترجیح داده و رمز توسعه نیافتنی و عقب ماندگی تبریز  در شاخص های شهر سازی را ،به عیان نشان دادند.
زدو بند ها و دو دستگی های خود خواهانه و ریاست طلبانه  در شورای شهر تبریز همچنان قربانی می‌گیرد و بزرگترین قربانی آن هم شهروندان مظلوم هستند که شهر شان با بودجه ای نزدیک بودجه یک کشور کوچک آسیایی یا آفریقایی، ولی در مانده در میان کمبود ها، قفل های ترافیکی و  آلودگی هوا و دعواهای زرگری داخل شورای شهر و ضعف های مدیریت شهری شان ،رها شده  است.
نگاهی به خبرگزاری ارگان‌رسمی شهرداری تبریز برای این فعال حقوقی نشان ‌می‌دهد که کار هایی که در دوره صدارت جناب هوشیار انجام‌ می‌شود قبل از اینکه زیر بنایی و بنیادی باشد ، رو بنایی و سطحی است.
دخالت دادن صرف جناح بندی خاص و دوری از تخصص بلای جان شهر تبریز شده است. اکثر عملکرد شهرداری در سال جاری در مورد چند مسیر گشایی جزئی و نه شریانی و بزر گراهی و یا  بر روی پدیده آسفالت و به اصطلاح خودشان،نهضت آسفالت(با آن‌کیفیت افتضاح)،می چرخد و روزی نیست که چندین خبر از طرف شهرداری های مناطق در مورد آسفالت چند کوچه و معبر خبری شنیده نشود.
احداث رو گذر و زیر گذر ها که مربوط به سه دهه پیش بوده و  کار های دست چندم کلان شهر های اصفهان و مشهد است، دیگر عنوان عمده خبری محسوب نمی‌شود شهرداری تبریز در سالهای اخیرو هم‌این دوره، با این همه تریبون از استودیو شهر رادیو تبریز و اجاره تلویزیون با آن هزینه تا خبر گزاری و تبلیغات شهری می‌خواهد احداث پل عابر پیاده یا آسفالت کوچه و معابر عمومی را یا جدول کشی و رنگ آمیزی خیابان‌ها را تبلیغ کند در حالیکه همه این کار ها جزو وظایف ذاتی شهرداری ها بوده و نیاز به داد زدن ندارد!
از  نگاه علمی و  توسعه شهری ،اگر شهرداری اقدام به نظافت شهر و یا جمع آوری زباله و درختکاری و مبارزه با آفات گیاهی و سمپاشی  و از بین بردن حشرات مزاحم‌فضای سبز نماید،این وظیفه ی روز مره شهرداری بوده و جنبه خبری ندارد و نیاز به پز دادن‌نیست ولی اگر در یک شهر، شهرداری بافت فرسوده ای را با اشل های گردشگری یونسکو تعمیر کرده و یا زباله ی ۱۲۰۰ تنی یک کلان شهر  را جمع آوری و طبق اصول علمی در زیر زمین تفکیک و از سوزاندن آن آب گرم شهر را تامین و توزیع کند،این ارزش خبری ملی و بوق و کرنا دارد.
واقعا آیا با این‌رویکرد پوپولیستی و پرداخت هزینه های  روزانه می شود به تغییر در رفاه حال شهروندان‌تبریزی امید وار بود؟
اگر میتوانید  سرمایه گذار داخلی را با اعتماد جذب کنید تا سرمایه گذار خارجی هم ‌به دلیل شرایط تحریم زیر قول نزند. اکنون سوال از شهردار محترم‌این است که به جای  امور سطحی و روبنایی در شهر تبریز با عقل و تدبیر و آینده نگری برای این مردم  خسته دل کار کنید.
شهر از لحاظ ترافیک و آلودگی بیمار است.خیابانها و معابر عمومی و حتی کوچه ها به پارکینگ تبدیل شده است.وقت مردم ارزش دارد .
ساعتها معطل راه بندان می شوند. اعصابشان خرد و از کار و زندگی می افتند. کار بجایی رسیده که امام جمعه محبوب تبریز هم برای ترافیک و آلودگی هوا فریاد می زند. چرا مجوز مراکز تجاری و پزشکی بدون در نظر گرفتن پارکینگ مورد نیاز مراجعه کنندگان این مراکز را می دهید؟
چرا به تملک و  ساخت بزرگراه ها ی شریانی  و معابر گشایی و احداث مسیر های اصلی جدید نمی پردازید؟
البته در بحث ترافیک راهنمایی و رانندگی نیز وظایف خطیری دارد که چند صد نفر افسران و درجه داران آن در کجای این شهر بزرگ حضور دارند که ما شاهد نباشیم گره های کور ترافیکی باز شوند.؟
حداقل در این مدت باقیمانده از عمر شورای و شهرداران مرکزی و مناطق  این معضل راه بندان و ترافیک و روان سازی رفت و آمد ها را در الویت قرار دهید.
مردم در ترافیک احساس خفگی می کنند. حقوق شان تضییع می شود و نمیتوان بی تفاوت بود. اداره  بهینه ی یک شهر آن هم‌ شهری که  در دانشگاه های آن نزدیک نیم قرن است شهر سازی تدریس می‌شود،کار سختی نیست ،همت می‌خواهد ،ربطی به تحریم هم‌ندارد با بودجه خود شهروندان به شرط مدیریت هزینه های بی مورد و انباشت نیرو در شهردا ی، می‌شود حل کرد.
برای مردم کار کنیم  و از تجارب روان سازی ساخت بزرگرا های شهری شهرهای بزرگ داخلی و خارجی نیز بهره بگیرید. .مردم حداقل برای حل معضل راه بندان کور و اعصاب کش از شما نسخه می خواهند. کیاست و فطانت و لیاقت خود را برای حل حداقل این یک موضوع بکار بگیرید.
مردم دعا گوی شما خواهند بود.

به قلم محمد باقر واصلی باسمنج عضو خانه توسعه آذربایجان
انتهای پیام/
تبریز از بی برنامگی ها رنج‌ می برد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار