رشیدی در مخالفت با تصویب اعتبار فایناس برای پروژه متروی تبریز مطرح کرد:

شهر را نباید بدهکار کنیم/ سالانه باید ۲۳۰ میلیارد تومان بازپرداخت داشته باشیم! 

1402/10/11 - 17:49 - کد خبر: 105939 نسخه چاپی

نصر: عضو شورای شهر تبریز در مخالفت با تصویب اعتبار فایناس برای پروژه متروی تبریز گفت: این کار شهر را بدهکار می کند و اگر چنین توان مالی داریم بهتر است این پول را به نواقص خط یک هزینه کنیم.

به گزارش نصر، صبح دیروز یکشنبه 10 دی، صد و شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر تبریز برگزار شد. دستور جلسه اول این جلسه بررسی لایحه شهرداری تبریز در خصوص تجویز توثیق وثایق و ارائه تعهد و تضمین بازپرداخت سهم ۵۰ درصدی شهرداری تبریز از اصل، سود و هزینه های تبعی فاینانس خط ۲ قطار شهری تبریز بود. 
در جلسه هفته گذشته این موضوع با لایحه دو فوریتی به صحن شورا آمد اما دو فوریتی آن رای نیاورد و اعضای شورا با رای یک فوریتی موضوع را به جلسه آینده موکول دادند. دو فوریتی این لایحه با 12 عضو حاضر، 8 رای مثبت و 4 رای منفی تصویب شد، اما رشیدی، اسوتچی، احمدی و دهقان‌نژاد 4 عضو مخالف این لایحه بودند که به این لایحه رای مثبت ندادند.
"روح اله رشیدی" به عنوان عضو مخالف این لایحه گفت: همه اعضا به دنبال تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه های ناقص و زمان بر هستند.
وی ادامه داد: موضوع فاینانس در ادوار قبلی شورا نیز مطرح بوده و همیشه تصویب شده است، اما در هیچ دوره ای جزئیات قرارداد فاینانس به صحن نیامده و مورد بحث قرار نگرفته است؛ قرارداد فاینانس یک دوره هم به شورای اقتصاد رفته و ما هم به دنبال تمدید آن هستیم.
عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که می توان به آن اشاره کرد مباحث حقوقی است که باید مقایسه اصل قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا با قرارداد کنسرسیوم انجام شود تا بعدا دچار چالش حقوقی نشویم خصوصا در این مسئله که یک قرارداد بین المللی است.
رئیس کمیسیون عمران با اشاره به مجوز ترک تشریفات برای اجرای خط دوم متروی تبریز توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، گفت: یکی از امکانات و فرصت‌هایی است که ایجاد شده؛ قرارگاه خاتم بخشی را تامین مالی کرده است اما تا به امروز این مساله مبهم است.
وی افزود: موضوع دیگری که در قرارداد با قرارگاه آمده این است که اخذ مجوز و ترخیص کالا از گمرک برعهده پیمانکار است، ولی در قرارداد اقتصادی آمده که مترو گشایش LC را برعهده گرفته است.
رشیدی با اشاره به جلسات بررسی فاینانس در کمیسیون ها گفت: در هیچکدام از جلسات پیمانکار را ندیده‌ایم و هیچ جایگاهی برای پیمانکار در نظر نگرفته‌ایم.
وی اضافه کرد: از دیگر مسائل مباحث فنی است که اصل یک پارچه بودن خطوط شهری بر اساس استاندار است که با توجه به این که بخشی از خط تکمیل می‌شود و یک پارچه نخواهد بود.
عضو شورای شهر تبریز گفت: سالانه باید ۲۳۰ میلیارد تومان برای این اعتبار فایناس بازپرداخت داشته باشیم، این که پرداخت این مبلغ در توان شهرداری است یا نه جای تردید دارد.
وی با اشاره به نواقص خط یک متروی تبریز گفت: اگر چنین توان مالی داریم بهتر است این پول را به نواقص خط یک هزینه کنیم و به مردم اعلام کنیم که یک خط بصورت کامل تکمیل شده است، نه این که خط یک را تکمیل نکرده سراغ خط دو و خط سه برویم.
رشیدی تکمیل کرد: در موضوع حمل و نقل عمومی تنها خط دو مطرح نیست و نمی توان تمام هزینه ها را برای این خط هزینه کرد، علاوه بر خط دو، یک و سه مسئله اتوبوسرانی نیز مطرح است.
وی در پایان گفت: ارزش یوان در برابر ریال از زمان اولین قرارداد فاینانس ۱۴ برابر شده و مشخص نیست در زمان بازپرداخت فاینانس ارزش آن چندبرابر خواهد بود!
انتهای پیام/
شهر را نباید بدهکار کنیم/ سالانه باید ۲۳۰ میلیارد تومان بازپرداخت داشته باشیم!  محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار