رییس اداره محیط زیست:

عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب مراغه آغاز شد

1402/10/11 - 10:39 - کد خبر: 105889 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره حفاظت محیط زیست مراغه به تلاش چندین ساله برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب این شهرستان به ویژه در فصل‌های سرد سال اشاره و بیان کرد: این طرح با عقیم‌سازی دو قلاده سگ در روز گذشته آغاز شد و همزمان با آن واکسیناسیون هاری سگ‌های بلاصاحب هم اجرا می‌شود. 

به گزارش نصر، «غلامرضا زارع» روز دوشنبه در گفت‌وگویی عقیم‌سازی و واکسیناسیون این سگ‌ها را مرهون پیگیری‌ها و پشتیبانی‌های انجمن حمایت از حیوانات «رها»، شهرداری، اداره دامپزشکی و برخی از فعالان محیط زیست از جمله دکتر «امیر زورافکن» دانست و افزود: تجهیزات عقیم‌سازی برای ۵۰ قلاده سگ دیگر نیز توسط انجمن «رها» تهیه شده است.
به گفته وی از این پس بخشی از بودجه سالانه سایت نگهداری حیوانات بلاصاحب شهرداری مراغه به طرح عقیم‌سازی اختصاص می‌یابد تا کنترل جمعیت این سگ‌ها ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه عقیم‌سازی جزو دستورالعمل‌های کشوری در زمینه کنترل جمعیت حیوانات بلاصاحب است، بیان کرد: بر همین اساس عقیم‌سازی، واکسیناسیون، پلاک‌کوبی و کنترل توله‌کشی در مناطق روستایی مراغه از مصوبه‌های کارگروه کنترل حیوانات بلاصاحب شهرداری به شمار می‌رود.
مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات «رها» نیز هدف از اجرای این طرح را کنترل جمعیت، آرام کردن خلق و خو، خارج نشدن از قلمرو، پلاک‌کوبی و واکسیناسیون سگ‌های بلاصاحب عنوان کرد و افزود: چند سال طول کشید تا اتاق‌های جراحی آماده شده و ست جراحی و تجهیزات لازم برای عقیم‌سازی تامین شود.
«زهره برومند» اضافه کرد: ست جراحی برای عقیم‌سازی و آماده‌سازی اتاق‌های جراجی را شهرداری مراغه بر عهده دارد و بقیه تجهیزات و قفس‌های لازم را نیز این انجمن با حدود ۴۵۰ میلیون ریال هزینه تامین کرد.
وی با بیان اینکه منابع مالی این انجمن از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود، افزود: تجهیزات عقیم‌سازی برای ۵۰ قلاده آماده است و امیدواریم با تامین منابع مالی بیشتر، آمار عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب شهرستان روز به روز بیشتر شود.
به گزارش ایرنا سایت نگهداری حیوانات بلاصاحب شهرداری مراغه با بیش از دو هکتار مساحت دارای بخش‌های مختلفی چون قرنطینه، عقیم‌سازی و کنترل و قسمت حیوانات شناسنامه‌دار است و اکنون حدود ۱۴۰ قلاده سگ در این سایت نگهداری می‌شود.
گفتنی است وجود فضاهای باغی در داخل و حومه باغ‌شهر مراغه موجب شده تا تعداد سگ‌های بلاصاحب در فصل‌های پاییز و زمستان در داخل شهر افزایش یابد و در برخی از موارد نیز این سگ‌ها به صورت قله‌ای در برخی از مناطق حاشیه شهر مشاهده می‌شوند.
این سگ‌ها طی فصل کاری کشاورزان در باغات این شهر نگهداری شده و پس از برداشت محصولات و تعطیلی کار کشاورزان، رهاسازی می‌شوند؛ بر همین اساس عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد مراغه با هدف کنترل جمعیت آنان طی سال‌های اخیر بارها و بارها در جلسات مختلف مورد تاکید قرار گرفته و در نهایت نیز با مشارکت‌های مردمی و مساعدت‌های شهرداری به بار نشسته است.
انتهای پیام/
عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب مراغه آغاز شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار