جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد؛

۲۰ درصد زوج های ایرانی نابارورند/ایجاد اولین مرکز تخصصی جراحی زنان در آذربایجان شرقی

1402/10/11 - 13:43 - کد خبر: 105881 نسخه چاپی

نصر: جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: اولین مرکز تخصصی جراحی زنان به همت اندیشکده سلامت در حال راه اندازی است. پس از استعلام‌های لازم، این روش در تبریز آغاز شده است و بهترین سن برای انجام آن نیز زیر ۳۵ سال است.

به گزارش نصر، دکتر “خدیجه پویا”، در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت مقام زن ‌و روز مادر و اهمیت حفظ باروری در بانوان در مرکز سلامت تبریز برگزار شده بود، اظهار کرد: بنده پس از پایان تحصیلات در ایران برای گذراندن دوره فلوشیپ تخصصی IVF و ناباروری به کشور ترکیه و‌انکارا رفتم و پس از اتمام دوره برای خدمت به هموطنان به کشور بازگشتم.
وی افزود: بنده بیشتر در زمینه ناباروری و نازایی، سقط مکرر و آندومتریوزIUI، میکرواینجکش، تعیین جنسیت جنین و PGD فعالیت می‌کنم.
 پویا گفت: گسترش بهداشت باروری و پرداختن به ابعاد مختلف آن در سطح ملی و بین المللی یکی از گام های اساسی در تامین سلامت جامعه و خانواده با محور سلامت زنان می باشد. با توجه به اینکه در تعریف جدید, بهداشت باروری به تمامی جنبه های زندگی و سلامت زنان و دختران وابسته است و هم اکنون بهداشت باروری و بهره مند شدن زنان از حقوق باروری خود به عنوان بخشی از حقوق اساسی بشر و حمایت های مذهبی دین اسلام از آن مطرح است.
این استادیار دانشگاه تبربز گفت: باروری و مادر شدن آرزو همه بانوان می‌باشد اما باتوجه به تمايل دختران به پيمودن مدارج علمي بالا و تمايل به اشتغال و حضور پر رنگ در جامعه در سال‌هاي اخير ازدواج آن‌ها به تعويق افتاده است و اين افزايش سن سبب شده است تا ذخيره تخمدان آ‌ن‌ها کاهش پيدا کند و از سوي ديگر شيمي درماني و راديوتراپي در مبتلايان به سرطان  باعث آسيب شديد به تخمدان‌ها مي‌شود که اين دو علت سبب شده تا ث باروري دختران در آینده با مشکلاتي همراه باشد.

ایجاد اولین مرکز تخصصی جراحی زنان در استان
پویا در ادامه با اشاره به ایجاد اولین مرکز تخصصی جراحی زنان گفت: این مرکز به همت اندیشکده سلامت در حال راه اندازی است. پس از استعلام‌های لازم، این روش در تبریز آغاز شده است. بهترین سن برای انجام آن نیز زیر ۳۵ سال است.
 

جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: نوزادانی که از این طریق متولد می‌شوند، هیچ مشکل ژنتیکی و مادرزادی ندارند.
پویا افزود: یکی از مشکلات شایع در جامعه کاهش جمعیت است، بر این اساس حفظ باروری در بانوان و بویژه دختران مجرد مورد توجه است و راهکارهای بسیاری برای حل این مشکل وجود دارد.
وی با تاکید براینکه تحولات اجتماعی در کشور سبب شده تا سن ازدواج در کشور افزایش یابد، ابراز کرد: افزایش سن ازدواج در دختران سبب می‌شود تا میزان ذخیره تخمدان آن‌ها کاهش یابد و این موضوع در نهایت سبب کاهش احتمال باروری می‌شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان  ادامه داد: افزایش سن ازدواج در دختران منجر به  افزایش بروز سرطان در بانوان و باعث  شده تا بانوان به درمان‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی روی بیاورند که متاسفانه همه این‌دلایل باعث آسیب شدید به تخمدان ها شده و در نهایت سبب می‌شود تا باروری بانوان در آینده دچار مشکل شود.
وی اذعان کرد: در گذشته برای رفع این مشکل و حفظ باروری از روش فریز جنین استفاده می‌شد و در حال حاضر امکان حفظ باروری با فریز تخمک در دنیا میسر است و در کشور ما هم این روش انجام می‌گیرد.
 
سن، مهمترین عامل در باروری است
وی در ادامه سن را مهمترین عامل در باروری و کیفیت تخمک دختران عنوان کرد و درباره مزایای فریز تخمک گفت:  باردار شدن با تخمک فریز شده هیچ مشکلی برای بانوان در آینده ایجاد نمی کند.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: نوزادانی که از این طریق متولد می شوند هیچ مشکل ژنتیکی و مادرزادی ندارند.
وی در ادامه به روش استاندار طلایی در فریز تخمک اشاره کرد و گفت: روش استاندار در کل دنیا برای برداشتن تخمک، روش واژینال است اما این روش اشکالاتی برای دختران مجرد ما ایجاد می کند، به عبارت دیگر در صورتی که ما تخمک کشی و بازیافت تخمک را از راه واژینال انجام دهیم، مشکلاتی از لحاظ دوشیزگی برای دختران ایجاد می‌کند، بنابرانی دختران ما بخاطر مسائل فرهنگی و اجتماعی، چندان تمایلی برای استفاده از این روش ندارند.
پویا ادامه داد: جراحی لاپاراسکوپی نوع دیگری از روش بازیافت تخمک است که از راه شکم انجام می گیرد.
 
انجام روش بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال در استان
وی اضافه کرد: روش بازیافت تخمک از راه شکم با پروب واژینال روش نوینی است که بدون آسیب به دوشیزگی افراد انجام می گیرد. این روش برای اولین بار در سال 2016 توسط اساتید یکی از دانشگاه های ترکیه انجام گرفته است.
این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: تا سال 2020 بیش از 64 نفر از این طریق بازیافت تخمک انجام داده اند و حتی تعدادی از بانوان صاحب نوزاد شده اند.
وی ادامه داد: مناسب‌ترین سن برای فریز تخمک زیر ۳۵ سال و نهایتاً ۴۰ سال می‌باشد که از جمله مزایای حاصل از این روش سن باروری و تولد نوزادان بدون نقص ژنتیکی می‌باشد که افراد می‌توانند در هر سنی صاحب فرزند شوند.
وی درباره مزایای روش نوین گفت: این روش، روشی منحصر به فرد در دنیا است که روشی بسیار ایمن و موثردر بازیافت تخمک است که ضمن حفظ دوشیزگی دختران سبب حفظ باروری آنان می‌شود.
پویا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه کسانی کاندیدای استفاده از این روش هستند؟ بیان کرد: بانوان مجردی که دچار کاهش ذخیره تخمدان هستند و دختران مجردی که مبتلا به سرطان هستند، می توانند از این روش بهره بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: بنده به همراه یکی از همکاران بنام دکتر سارا سلیمانی راد شروع به اجرای این تکنیک پس از استعلام های لازم  در تبریز کردیم، تاکنون بر روی یازده نفر این روش اجرا شده و خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه ای نداشته اند و از لحاظ شرعی هم این روش هیچ ایرادی ندارد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: این روش مختص کشورهای اسلامی بوده که موضوع دوشیزگی در ا ین کشورها از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
۲۰ درصد زوج های ایرانی نابارورند
وی اضافه کرد: طبق گفته مسئولین میزان ناباروری در کشور در حال افزایش است و بیش از ۲۰ درصد زوج های ایرانی نابارورند.
پویا اطلاع رسانی و آگاهی دادن به عموم مردم بخصوص بانوان مجرد را ضروری خواند و افزود: بهترین سن برای انجام این روش زیر ۳۵ سال است و قبل انجام این روش برای افراد داروهای هورمونی تجویز می شود.
وی با بیان اینکه امکان نگهداری این تخمک ها ۱۰ تا ۱۴ سال وجود دارد، تصریح کرد: این پروسه بصورت سرپایی انجام می گیرد ولی برای انجام آن فرد به مدت یک ربع بیهوش و پس از دو ساعت ترخیص می شود ولی برای انجام آن رضایت والدین ضروری است.
 


راه اندازی شورای زنان مجمع خیرین سلامت استان
نسرین پیرسمساری، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور زنان و خانواده که مدیر اجرایی مرکز نیکوکاری نورالزهرا (س) و ریاست شاخه بانوان مجمع خیرین سلامت استان را عهده دار است، در این نشست با اشاره به راه اندازی شورای زنان مجمع خیرین سلامت آذربایجان شرقی برای نخستین بار در کشور اظهار کرد: این شورا با کمترین بودجه ایجاد و تجهیز شد و در این راستا از ظرفیت خیرین بهره گرفتیم.
وی افزود: با تلاش خیرین و پزشکان توانستیم برخی از مشکلات حوزه زنان را حل کنیم.
مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور زنان و خانواده ادامه داد: ما در ادامه اقدام به راه اندازی اندیشکده سلامت در مجمع خیرین سلامت کرده ایم و از ظرفیت های پزشکان متخصص استان در این حوزه بهره گرفتیم.

 نرخ موالید استان کمتر از میانگین کشوری است
پیرسمساری با اشاره به اینکه طبق آخرین آمار، آذربایجان شرقی نزدیک 4 میلیون و 40 نفر جمعیت دارد، افزود: متاسفانه نرخ موالید در استان ما زیر یک درصد است، در حالی که میانگین کشوری نرخ موالید ۱.۵ درصد است.
وی ادامه داد: هم اینک 12 درصد جمعیت استان ما سالمند هستند و ما از این نظر در رتبه سوم کشور قرار داریم.

 کاهش 10 درصدی نرخ ازدواج و افزایش 8 درصدی میزان طلاق
مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور زنان و خانواده اضافه کرد: نرخ ازدواج در استان از سال 91 روند کاهشی به خود گرفته و نزدیک 10 درصد کاهش یافته، در مقابل نرخ طلاق ۸ درصد افزایش یافته است.
وی بیان کرد: رسانه ها بازوان توانمند جامعه هستند و از همین جا از خبرنگاران می خواهیم تا ما را در مجمع خیرین سلامت استان یاری رسانند.
پیرسمساری در خاتمه گفت: اطلاع رسانی و انتشار فعالیت های مجموعه ما بسیار حائز اهمیت است.
انتهای پیام/
۲۰ درصد زوج های ایرانی نابارورند/ایجاد اولین مرکز تخصصی جراحی زنان در آذربایجان شرقی سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار