خبر/

آذربایجان شرقی، کردستان و خوزستان پیشرو در کشت قراردادی/ نقش محوری گندم

1402/10/10 - 11:42 - کد خبر: 105801 نسخه چاپی

نصر: استان‌های کردستان، خوزستان و آذربایجان شرقی بیشترین سطح ابلاغی کشاورزی قراردادی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش نصر، کشت قراردادی چیست؟ «کشاورزی قراردادی، یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود» این تعریفی است که سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) ارائه داده است.
بر مبنای اعلام وزارت جهاد کشاورزی، بهره برداران متقاضی که توان تأمین نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز برای تغذیه محصول از جمله کود را ندارند، می‌توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده با جهاد کشاورزی استان قراردادی امضا کنند؛ بر مبنای این قرارداد جهاد کشاورزی برای هر هکتار زمین و در ازای سفته، کود مورد نیاز را به کشاورز تحویل می‌دهد. کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل و بعد از کسر هزینه‌های کود، مطالبات خود را دریافت می‌کنند. این کار با حمایت در تهیه و تحویل انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، همچنین با پرداخت یارانه و پاداش بهره‌وری، بیمه کشاورزان و کسر مبلغ آن در زمان تحویل، یارانه آزمون خاک و… انجام می‌شود.
سال گذشته شرکت بازرگانی دولتی ایران در ۷ استان و سازمان تعاون روستایی در ۱۰ استان دیگر در حوزه کشاورزی قراردادی فعالیت داشتند که استان خوزستان با ۲۵۰ هکتار کشاورزی قراردادی برای تولید گندم رتبه نخست را دارا بود. به گفته معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته ۲۵۰ هزار هکتار کشت گندم، ۴۰ هزار هکتار دانه‌های روغنی و ۱۰۰ درصد چغندر قراردادی بود و برای امسال برنامه ادامه کشت قراردادی برای ۴۰ هزار هکتار برنج‌های پر محصول سیاست گذاری شده بود.
به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، بر اساس جدیدترین آمار کشاورزی قراردادی تا پایان هفته نخست دی به ترتیب استان‌های سیستان و بلوچستان با ۶۶ درصد، البرز با ۶۴ درصد و قم با ۶۳ درصد، رتبه‌های اول تا سوم در تحقق سطح زیر کشت قراردادی را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه به ترتیب استان‌های بوشهر، کرمان، تهران، مازندران، هرمزگان، سمنان و گلستان رتبه‌های چهارم تا دهم را در تحقق برنامه‌های ابلاغی سطح زیر کشت قراردادی از آن خود کرده‌اند.
گفتنی است کشت گندم در کشاورزی قراردادی نقش محوری دارد.
بر اساس این گزارش، بعد از ۱۰ استان صدر جدول استان‌های یزد، خراسان جنوبی، فارس، لرستان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در نیمه بالای جدول، بیشترین میزان تحقق برنامه ابلاغی سطح زیر کشت قراردادی جای دارند.
این گزارش می‌افزاید، از نظر سطح برنامه ابلاغی، به ترتیب استان‌های کردستان، خوزستان و آذربایجان شرقی بیشترین سطح ابلاغی کشاورزی قراردادی را به خود اختصاص داده‌اند و از سوی دیگر، به ترتیب استان‌های گلستان، فارس و همدان بیشترین قراردادهای سطح زیر کشت قراردادی را با کشاورزان منعقد کرده‌اند. همچنین بیشترین تعداد کشاورزان هدف‌گذاری شده برای انعقاد قرارداد کشت قراردادی، به ترتیب به استان‌های فارس، گلستان و کرمانشاه تعلق دارد و بیشترین قراردادها نیز به ترتیب در همین سه استان منعقد شده است. ‌
انتهای پیام/
آذربایجان شرقی، کردستان و خوزستان پیشرو در کشت قراردادی/ نقش محوری گندم خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار