متخصص غدد:

دیابت طول عمر را ۱۰ سال کاهش می‌دهد

1402/10/10 - 10:55 - کد خبر: 105797 نسخه چاپی

نصر: متخصص غدد و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به خطرات ناشی از شیوع دیابت در کشور، گفت: بیماری دیابت طول عمر انسان را حداقل ۱۰ سال کاهش می‌دهد.

به گزارش نصر، مجید مبصری روز یکشنبه در گفت وگویی، با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی مردم در خصوص بیماری دیابت، اجرای طرح پویش ملی سلامت برای شناسایی افراد دارای دیابت و فشار خون را گامی بسیار مهم و مثبت برای کنترل این بیماری ها عنوان کرد و یادآور شد: باید توجه داشت که دیابت در هر ثانیه یک نفر در جهان را به کام مرگ می کشد.
وی دیابت و پرفشاری خون را بیماری های نام آشنا برای جامعه و خانواده ها دانست و ادامه داد: این دو بیماری مرگ و میر بالایی دارد و عامل بسیاری از بیماری ها از جمله سکته های قلبی، کوری و نارسایی کلیوی است.
مبصری با بیان اینکه بیماری دیابت و فشار خون درمان قطعی ندارد، اظهار کرد: دیابت باید با دارو کنترل شود و چون این بیماری قاتل خاموش و تهدیدکننده حیات بشری است، نیازمند مراقبت های بیشتر و مستمر است.
وی با تاکید بر ضرورت مراقبت ها و تدابیر لازم برای کنترل دیابت، گفت: باید آگاهی بخشی های لازم در خصوص عوارض این بیماری با همکاری پزشکان و کادر حوزه سلامت و بهداشت و رسانه ها انجام شود.
مبصری ادامه داد: دیابت و فشار خون هزینه های سنگین و بالایی بر کشورها تحمیل می کند، به طوری که ۹ تا ۱۵ درصد بودجه کشورها در جوامع غربی به دیابت اختصاص داده شده است و در دوران کرونا نیز بیماران زیادی در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.
وی اجرای پویش ملی سلامت را گامی مهم و موثر در کنترل این ۲ بیماری برشمرد و افزود: متولیان امر بهداشت و درمان باید با تیم های دیابتی، آموزش های مستمر و استراتژی های ابداع شده و آمادگی های لازم این بیماری ها را کنترل و مدیریت کنند و مادران باردار اگر در دوران بارداری دچار دیابت هستند باید با مشاوره پزشک مربوطه و کنترل این بیماری بتوانند فرزندانی سالم به دنیا بیاورند.
مبصری با اشاره به آمارهای موجود دیابت در جهان، گفت: ابتلا به این بیماری در کل جهان افزایش یافته است و در ایران تعداد بیش از ۶ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و برآورد می شود در سال ۲۰۴۰ بیش از ۹.۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شوند.
وی در خصوص بیماری فشارخون نیز، یادآور شد: بیماری فشار خون اکثرا در افراد بالای ۴۵ سال مشاهده می شود و با افزایش سن فشار خون نیز بیشتر می شود.
مبصری ابراز امیدواری کرد با پیشگیری، خود مراقبتی، انجام رژیم غذایی درست، تغییر سبک زندگی، ورزش، کاهش وزن، عدم استفاده از دخانیات و مشروبات غیرمجاز و استفاده به اندازه از نمک و شکر در سفره غذایی بتوان دیابت و فشار خون را کنترل کرد.
به گزارش ایرنا، پویش ملی سلامت برای کنترل و شناسایی بیماری های دیابت و فشار خون همزمان با سراسر کشور در آذربایجان شرقی در حال اجراست که تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد.
در قالب این طرح ۷۰ درصد جمعیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان شامل دو میلیون و ۷۳۷ هزار نفر از نظر فشارخون و دیابت بررسی می شوند.
انتهای پیام/
دیابت طول عمر را ۱۰ سال کاهش می‌دهد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار