خبر/

فعالیت رسمی رشته ورزشی نت بال در آذربایجان شرقی آغاز شد

1402/10/10 - 09:56 - کد خبر: 105787 نسخه چاپی

نصر: با معرفی رئیس کمیته نت بال در آذربایجان شرقی فعالیت این رشته به طور رسمی در این استان آغاز شد.

به گزارش نصر، محمد کفاش یعقوبی رئیس انجمن نت بال کشور، مرتضی درگاهی را به عنوان سرپرست کمیته نت بال استان آذربایجان شرقی منصوب کرد تا این رشته فعالیت خود را در آذربایجان شرقی آغاز کند.
گفتنی است درگاهی از فعالان حوزه ورزش بوده و مربی رشته بسکتبال نیز است.
رشته نت‌بال یکی از ورزش‌های توپی و برگرفته از بسکتبال است که توسط دو  تیم هفت نفره بازی می‌شود و توسعه آن از بسکتبال اولیه ریشه گرفته است.
در تاریخچه این رشته آمده است: نت‌بال نخستین بار در سال ۱۸۹۵ در انگلیس ابداع شد و در اواسط سده بیستم، محبوبیت آن در میان کشورهای مختلف افزایش یافت. در سال ۱۹۰۱ با تدوین مجموعه‌ای از قوانین به دنیای ورزش‌های رقابتی معرفی شد.
در سال ۱۹۶۰ با استانداردسازی قوانین و تأسیس فدراسیون بین‌المللی، مقرر شد رقابت‌های قهرمانی جهان در این رشته هر چهار سال یک‌بار برگزار شود.
نخستین بار این رویداد جهانی درسال ۱۹۶۳ در استابورن انگلیس برگزار شد. از کشورهای صاحب عنوان در این رشته می‌توان انگلیس، استرالیا و نیویلند را نام برد.
نت‌بال در سال ۱۹۹۵ به‌عنوان یک ورزش رقابتی رسمی، توسط کمیته بین‌المللی المپیک IOC به رسمیت شناخته شد و مورد تأیید قرار گرفت. برابر اعلام INF فدراسیون بین‌المللی نت‌بال، این ورزش درمیان بیش از ۲۰ میلیون نفر در دنیا به‌صورت حرفه‌ای و آماتور انجام می‌شود و درحال حاضر نزدیک به ۹۰ کشور جهان در فدراسیون بین‌المللی نت‌بال عضویت رسمی یا وابسته دارند.
این رشته توسط سازمان‌های ورزشی معتبر بین‌المللی از جمله شورای المپیک آسیا OCA، اتحادیه جهانی فدراسیون‌های ورزشیGAISF و سازمان اسپرت اکورد نیز به رسمیت شناخته شده است. رشته نت‌بال در بازی‌های داخل سالن به‌عنوان یک رشته رسمی حضور دارد و ضمن مطرح شدن برای ورود به عرصه بازی‌های آسیایی، افق ورود به رشته‌های رسمی حاضر در بازی‌های المپیک را برای خود متصور است.
گفتنی است حدود یک‌سال پیش با پیگیری موضوع از فدراسیون آسیایی و جهانی نت‌بال، راه‌اندازی این رشته در ایران با آغاز فرآیند اخذ مجوز فعالیت کلید خورد و در نهایت با توجه به بُعد قهرمانی و مدال‌آوری رشته و براساس مجوز صادره، مقرر شد این رشته در قالب کمیته در فدراسیون انجمن‌های ورزشی راه‌اندازی شود.
انتهای پیام/
فعالیت رسمی رشته ورزشی نت بال در آذربایجان شرقی آغاز شد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار