بررسی چالش‌های پیش روی ارس؛

مطالعات جامع رودخانه ارس در آذربایجان شرقی انجام می شود

1402/10/10 - 09:19 - کد خبر: 105779 نسخه چاپی

نصر: سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: لازم است مطالعات جامع ارس جهت بررسی مشکلات زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی این رودخانه انجام و قدم های موثرتری جهت رفع آنها برداشته شود.

به گزارش نصر، حیدر فتح‌زاده در جلسه بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی رودخانه ارس اظهار کرد: استان ما از طریق شهرستان‌های خداآفرین و جلفا 235 کیلومتر و اردبیل 230 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و نخجوان دارد.
وی با اشاره به وجود سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی افزود: حدود 320 هزار نفر در مسیر و حاشیه رودخانه ارس درگیر بوده و تعداد 211 روستا در نوار مرزی مستقر هستند و سازمان اعتبارات لازم را جهت تکمیل سدها و ساماندهی حاشیه رودخانه در نظر گرفته است.
فتح‌زاده یادآور شد: ارس پرآب ترین رودخانه دائمی محسوب می شود که از طریق آذربایجان شرقی به دریای خزر می‌ریزد.
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی ابراز داشت: قبلا مطالعاتی توسط شرکت آب منطقه ای، علوم پزشکی و سایر دستگاه های مرتبط در ارتباط با رودخانه ارس انجام گرفته اما به نظر می رسد این مطالعات کافی نبوده و تنها توانسته 50 درصد اطلاعات مورد نیاز جهت برنامه ریزی و سیاستگذاری های مقتضی را پوشش دهد.
وی در عین حال خاطرنشان ساخت: با دانشگاه های مختلف مذاکره کرده ایم تا مرکز ارس شناسی را دایر کنند و بنده پیشنهاد می کنم انجام مطالعات جامع ارس به دانشگاه تبریز واگذار شود.
در این جلسه که با حضور روسای دانشگاه های مختلف برگزار شد، حضار نظرات خود را در ارتباط با ضرورت و چگونگی انجام مطالعات رودخانه ارس ارائه کردند.
انتهای پیام/
مطالعات جامع رودخانه ارس در آذربایجان شرقی انجام می شود نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار