مقایسه قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران و افغانستان

1402/10/10 - 07:57 - کد خبر: 105775 نسخه چاپی

نصر: قیمت نهایی خودروهای وارداتی مدل 2022 و مدل 2023 در سامانه یکپارچه فروش چندان به دل متقاضیان نمی نشیند. این در حالیست که قیمت همین خودروها در بازار خودروی افغانستان به میزانی است که مصرف کننده ایرانی آرزویش را دارد.

به گزارش نصر،  بررسی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خودروی افغانستان نشان می دهد مردم این کشور همسایه محصولات برندهای جهانی خودروساز را با قیمت های به مراتب پایین تر از قیمت عرضه شده در بازار ایران خریداری می کنند.
به عنوان مثال کیا سونت مدل 2022 در سامانه یکپارچه با قیمت دو میلیارد و 166 میلیون تومان در دسترس متقاضیان ایرانی قرار گرفته است اما همین خودروی کره ای در بازار افغانستان با قیمتی حدود 710 میلیون تومان در دسترس متقاضیان است.
این در حالی است که در حال حاضر دنا با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک در بازار ایران حدود 800 میلیون تومان معامله می‌شود.
سیاز محصول خودروسازی سوزوکی به تازگی مهمان بازار ایران شده است. سیاست گذار خودرویی اتکت قیمت یک میلیارد و 430 میلیون تومانی را روی آن چسبانده و پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار داده است. اما این خودروی سدان شهری در بازار کشور همسایه شرقی همانند کیا سونت حدود 710 میلیون تومان قیمت خورده است.
وضعیت برای میتسوبیشی اوتلندر و همچنین تویوتا پریوس به مراتب بدتر است. این خودروها که هنوز مدل 2022 یا مدل 2023 آنها به بازار ایران نرسیده با قیمت های میلیارد تومانی مدل سال های 2017 و همچنین سال 2018 در بازار خودرو داد و ستد می شود. اما بررسی بازار خودروی افغانستان نشان می دهد مدل های 2023 میتسوبیشی اوتلندر و همچنین مدل 2021 تویوتا پریوس با قیمت حول و حوش یک میلیارد و 400 میلیون تومان در بازار دست به دست می شود. قیمت میتسوبیشی اوتلندر مدل 2018 در بازار ایران حدود چهار میلیارد و 600 میلیون تومان و قیمت تویوتا پریوس مدل 2017 نیز نزدیک به دو میلیارد و 600 میلیون تومان است.
نکته قابل توجه در مورد بازار خودروی دو کشور همسایه این است که بازار خودروی افغانستان مهمان محصولاتی از برندهای جهانی خودروساز است که پایشان هنوز به بازار ایران نرسیده است. قیمت این خودروهای ممنوعه بازار ایران در بازار همسایه شرقی نیز بر شگفتی متقاضیان ایرانی را به دنبال دارد. به طور مثال آئودی RS Q8  مدل 2023 هیچگاه پایش به بازار ایران نرسیده اما در بازار افغانستان با قیمت حدود پنج میلیارد تومان حضور دارد.  
ولوو XC 40 مدل 2022 نیز قیمتی نزدیک به دو میلیارد و 100 میلیون تومان در بازار خودرو افغانستان دارد.
مزدا CX 30 هنوز در بازار ایران آفتابی نشده اما مدل 2021 این خودرو کراس اوور در بازار خودروی افغانستان یک میلیارد و 400 میلیون تومان گزارش شده است این در حالیست که متقاضی ایرانی برای یک محصول چینی از برندی نه چندان معروف باید همین مبلغ را پرداخت کند.
دلیل این مساله را باید در ارزش بیشتر واحد پول افغانستان به نسبت واحد پول ایران و همچنین نبود سیاست های دست و پا گیر در افغانستان برای حمایت از تولید داخل و مدیریت بازار جست و جو کرد.  
انتهای پیام/
مقایسه قیمت خودروهای وارداتی‌ در ایران و افغانستان پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار