مدیرعامل آب منطقه استان خبر داد:

کاهش ۳۴.۳ درصدی بارش ها در آذربایجان شرقی نسبت به دراز مدت

1402/10/09 - 16:08 - کد خبر: 105751 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل آب منطقه آذربایجان شرقی از بارش ۵۱.۵ میلی متری در استان از ابتدای مهر تا پایان آذرماه سال آبی (۱۴۰۳-۱۴۰۲) خبرداد و گفت: این میزان بارندگی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲.۷ درصد افزایش و نسبت به دراز مدت ۳۴.۳ درصد کاهــش یافته است.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده روز شنبه در هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با ارائه گزارش آخرین وضعیت منابع آبی و کاهش چشمگیر بارش‌ها، از پر نشدن سد نهند تبریز خبر داد و افزود: بیشترین بارش در سال‌جاری در ایستگاه مراغه با ۸۶.۸ میلی‌متر و کمترین بارش در ایستگاه میانه با ۲۶.۱ میلی‌متر اتفاق افتاده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی بارش‌ها، باید در مدیریت آب کلانشهر تبریز به کمبود منابع آب زیرزمینی هم توجه داشته باشیم که در این میان آگاهی بخشی به مصرف کنندگان برای همراهی مطلوب در مدیریت بهینه منابع آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: نیازمند اجرای برنامه‌های مناسب جهت پیشگیری از مشکلات آب شرب و کشاورزی استان در سال آینده هستیم.
جبار علی ذاکری با اشاره به چالش‌های آبی استان در سال جاری، اظهار کرد: وضعیت کنونی نشان می‌دهد که نیازمند حرکت‌های جدی برای جلوگیری از تکرار چالش‌های آبی استان در سال‌های آتی هستیم.
وی تاکید کرد: باید اقدامات عملی در این راستا انجام شود و اثربخشی برنامه‌ها و اقدامات را ببینیم؛ چرا که تنش آبی در استان مشهود است و نیازمند اجرای برنامه‌های مناسبی برای پیشگیری از مشکلات سال آینده در بخش آب شرب و کشاورزی هستیم.
وی با اشاره به خشکی سد نهند تبریز در سال‌جاری و تلاش مجموعه آب استان جهت جایگزینی منابع دیگر آبی شهر، گفت: طرح‌های جایگزین سد نهند، کار خاصی بود و از بُعد مهندسی، یک کار نشدنی انجام شد.
ذاکری افزود: البته این اقدامات صرفا مُسکّن بود و کار اساسی برای این حوزه، تکمیل رینگ ۱۶ کیلومتری شرق تبریز است .
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز بر تقویت اقدامات علمی در مسائل آب به ویژه در خصوص دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: کارشناسان حوزه آب باید به صورت علمی بر روی دریاچه ارومیه و پروژه‌های احیای آن کار کنند تا پس از اجرای آن‌ها، که هزاران میلیارد هزینه می‌شود، شاهد بهبود وضعیت دریاچه باشیم.
تراب محمدی با بیان این‌که عملکرد و نحوه ارتباط ما با مردم منجر به اعتمادسازی می‌شود، تاکید کرد: باید با مردم شفاف باشیم و امیدواریم که فعالیت‌های علمی باعث تامین هرچه بیشتر و بهتر آب شُرب مردم استان شود.
انتهای پیام/
کاهش ۳۴.۳ درصدی بارش ها در آذربایجان شرقی نسبت به دراز مدت خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار