رئیس بنیاد ایرانشناسی در تبریز مطرح کرد؛

تمدن ایرانی و اسلامی جدا ناپذیرند/ آذربایجان پرچم دار تاریخ ایران است

1402/10/09 - 15:04 - کد خبر: 105742 نسخه چاپی

نصر: رئیس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه تمدن ایرانی و اسلامی جدا ناپذیرند، گفت: تمدن ایران تنها تمدنی است که هیچ گاه در آن بت پرستی وجود نداشته است، در حالی که در تمام تمدن های گذشته در کشورهای مختلف بت پرستی وجود داشته است. مردم ایران اسلام را با آغوش باز پذیرفتند و نه تنها به اسلام گرویدند، بلکه محققان و دانشمندان بزرگ دوره اسلامی از ایرانی ها بوده است و بیشترین خدمت را به تمدن اسلامی داشتند.

به گزارش نصر، محمدحسین رجبی ظهر امروز در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، تبریز را پرچم دار تمدن ایرانی و اسلامی دانست و افزود: بدون اغراق و مداهنه باید بگویم تبریز سابقه و تاثیر بسیار درخشانی در تاریخ، تمدن و هویت ملی ما دارد. اگر اقدامات شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی در تبریز در یکپارچه کردن کشور و رسمیت یافتن مذهب شیعه نبود، شاید امروز ایرانی به شکل و رسم امروزی نبود؛ وحدت ملی ایران در طول تاریخ مدیون تبریز و آذربایجان و دولت ارزشمند صفوی است.
وی ادامه داد: بزرگانی که در عرصه های گوناگون از خطه تبریز و آذربایجان داشتیم، در حقیقت رمز حفط دین، فرهنگ و بقای کشور بودند. علما و مجاهدان بزرگی که از تبریز برخواستند و در مقاومت در برابر تهاجم اشغالگران، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی در دوره های مختلف تاریخی نقش آفرینی ممتازی داشتند. همه مردم ایران باید با نقش آفرینی تبریز و آذربایجان در تاریخ ایران آشنا شوند و ما در بنیاد ایرانشناسی دنبال همین امر مهم هستیم که خوشبختانه با مسئولیت آقای دکتر خسروشاهی که یک فرد دانشگاهی عالم و متعهد است در آذربایجان شرقی این مسئولیت مهم را به انجام خواهیم رساند تا مردم ایران و بخصوص خود مردم آذربایجان بزرگان خود را بشناسند و درباره حفظ آثار و اهمیت آن ها بیشتر کوشش کنند.
رئیس بنیاد ایرانشناسی درباره تلاش برخی گروه ها برای خوانش یک وجهی از تاریخ ایران و ایجاد دوگانه تمدن ایرانی و تمدن اسلامی گفت: تمدن ایرانی و اسلامی جدا ناپذیرند. یکی از مسائلی که متاسفانه در اثر غفلت های گذشته به وجود آمده، عدم تبیین تمدن پرافتخار ایران در قرن های گذشته و دوره ماقبل اسلام بوده است. تمدن ایران تنها تمدنی است که هیچ گاه در آن بت پرستی وجود نداشته است، در حالی که در تمام تمدن های گذشته در کشورهای مختلف بت پرستی وجود داشته است. مردم ایران اسلام را با آغوش باز پذیرفتند و نه تنها به اسلام گرویدند، بلکه محققان و دانشمندان بزرگ دوره اسلامی از ایرانی ها بوده است و بیشترین خدمت را به تمدن اسلامی داشتند.
رجبی افزود: این ظرفیت های بزرگ تاریخی در اثر کوتاهی متولیان فرهنگی و برنامه ریزی دشمنان برای تاثیرگذاری در ذهن جوانان سبب شده است تا امروز برخی جوانان ما در خلاء فرهنگی گرفتار شده و آداب و رسوم غربی ها و مسیحیان در کشور ترویج و تقلید می شود. این ها پشت پا زدن به هویت اصیل ایرانی و اسلامی است و ما در بنیاد ایرانشناسی تلاش داریم بتوانیم با انجام فعالیت های متنوع فرهنگی و علمی برای بازگشت به خویشتن و خودباوری جوانان عزیز به مسئولیت خودمان عمل کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در دوره رژیم پهلوی برای محو هویت اسلامی و حتی هویت ملی ما به دروغ ایران باستان مطرح می شد و رضاخان اسم گذاری افراد به اسامی اسلامی را ممنوع کرده و تلاش داشت تا اسامی خاصی را در جامعه ترویج کند. پهلوی به هویت ملی ایران هم خیانت و ظلم کرد تلاش داشت تا فرهنگ و لباس های محلی و ملی ایرانی را از بین ببرد و فرهنگ بیگانه و پوشش غربی را در جامعه ایران ترویج دهد.
رئیس بنیاد ایرانشناسی گفت: پهلوی ها تلاش داشتند تا با ترویج جشن های کذایی 2500 ساله شاهنشاهی، هویت ایرانی و اسلامی کشور را از بین ببرند. بعد از انقلاب اسلامی هم متاسفانه یک نگاه افراطی به دوره پهلوی شد و درباره دوره ماقبل اسلامی کمتر کار شد. بله دوران پهلوی دوران سیاهی بود، اما ما نباید تاریخ خودمان را تخطئه می کردیم، چرا که تمدن ایران اولین تمدن توحیدی و فراگیر بوده است. ما تلاش داریم در بنیاد ایرانشناسی تاریخ ایران را در سه مقطع دوره ایران باستان، دوره اسلامی و دوره انقلاب اسلامی بررسی و تحلیل کنیم و در آن را در ابعاد ملی و بین المللی بشناسانیم.
رجبی در ادامه از رونمایی 7 جلد کتاب در هفته پژوهش خبر داد و افزود: انشاالله با افزایش بودجه پژوهشی بنیاد ایرانشناسی در سال آینده کتب بیشتری را در زمینه های مختلف به نشر خواهیم رساند.
انتهای پیام/
تمدن ایرانی و اسلامی جدا ناپذیرند/ آذربایجان پرچم دار تاریخ ایران است محمد سهرابی

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   امیر   4 ماه پیش  

من که نظراتشو قبول ندارم.
الان در همین تبریز محله مرزداران دو روز در میان بخاطر ترکیدگی لوله تب به دلیل فشار زیاد اب قطع میشه
برای همه هم عادی شده که لوله ای که نترکه لوله نیست...
پژوهشیار