خبر/

هر آنچه که باید در مورد ارتودنسی دندان بدانید

1402/10/09 - 10:22 - کد خبر: 105705 نسخه چاپی

نصر: یک متخصص ارتودنسی با بیان اینکه درمان ارتودنسی از سال یک هزار و ۸۰۰ شروع شده و سابقه ۲۰۰ ساله دارد، اظهار کرد: ارتودنسی با اعمال نیروهای کنترل شده، روی دندان‌ها و ساختارهای صورت تغییر ایجاد می‌کند.

به گزارش نصر، محمدرضا امین در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه نیروها باید ملایم باشند چراکه نیروی‌های بیش از حد موجب آسیب رسانی به دندان می‌شود، گفت: زمان طلایی برای درمان ارتودنسی بین هشت یا ۹ سالگی است.
وی ادامه داد: در این سنین دندان‌ها و فک در حال رشد هستند و اگر این زمان طلایی را از دست دهیم در سنین بالاتر امکان دارد ارتودنسی به همراه جراحی فک انجام شود.
وی با بیان اینکه ارتودنسی، دندان‌ها را مستعد پوسیدگی می‌کند به همین دلیل اهمیت بهداشت ضروری است، خاطرنشان کرد: افرادی که  باید سه بار در روز مسواک و یکبار هم از نخ دندان استفاده کند. 
امین به عوامل موثر بر ناهنجاری دندان‌ها اشاره کرد و افزود: هر نیرویی که به دندان و ساختار صورت فشار بیاورد باعث تغییر شکل دندان‌ها خواهد شد زمانی که کودکی شیشه شیر را به مدت طولانی یعنی بعد سه سالگی باز هم استفاده کند به کوچک شدن فک بالا و تغییر در فرم دندان‌ها منجر می‌شود، بنابراین باید حداکثر تا سه سالگی مکیدن انگشت و شیشه شیر ترک شود.
این متخصص ارتودنسی اذعان کرد: دو عامل ژنتیک و کشیدن دندان‌های شیری زودتر از موعد از عوامل تاثیر گذار بر کج شدن دندان‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: اگر دندان شیری به دلیل پوسیدگی در کودکی کشیده شود جای این دندان‌ها توسط دندان‌های دائمی پر شده و فضایی برای رشد دیگر دندان‌ها وجود ندارد به همین دلیل در آینده نیاز به ارتودنسی خواهد داشت.
وی به راه‌حل این مشکل اشاره کرد و افزود: در صورت امکان دندان‌های شیری ترمیم شده و اگر نیاز به کشیدن داشت وسیله‌ای به نام فضای نگه‌دار گذاشته شود تا فضا برای رویش دندان‌های دائمی حفظ شود.
امین بیان کرد: انجام ارتودنسی زمانی که فرد در جوییدن مشکل دارد و از اعتماد به نفس پایینی در ظاهر خود برخوردار است، ضروری است.
وی با بیان اینکه زمانی که رابطه دو فک خوب نبوده و مفصل فک تحت فشار باشد برای برداشتن این فشار نیاز به درمان ارتودنسی است، ادامه داد: مدت زمان معمول درمان ارتودنسی حداکثر دوسال است اما اگر همراه با جراحی باشد به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد.
وی اظهار کرد: با چسباندن براکت‌ها روی دندان‌ و عبور سیم از بین آنها فشار مناسبی روی دندان وارد شده و باعث حرکت دندان و اصلاح ناهنجاری خواهد شد، این براکت‌ها از جنس‌ها سرامیکی یا پلاستیکی که آسیبی به دهان یا مینای دندان وارد نمی‌کند.
امین با اشاره به اینکه ویزیت‌های دوره‌ای ارتودنسی هر ماه برای تعویض سیم‌ها انجام می‌شود، گفت: خوردن غذاهای سفت، خشکبار و گاز زدن میوه باعث جدا شدن این سیم‌ها خواهد شد.
وی با بیان اینکه بعد برداشتن براکت و سیم‌ها وارد دوره نگهدارنده خواهیم شد، گفت: این نگهدارنده‌ها پلاک شفاف‌ و شیشه‌ای مانند هستند که معمولا تا یکسال اول به جز موقع غذا خوردن و مسواک زدن باید از آن استفاده شود تا دندان‌ها فرم تازه خود را در استخوان حفظ کنند.
وی در پایان اظهار کرد: درصد کمی از ارتودنسی‌ها تمایل دارند به موقعیت اولیه دندان‌ها برگردند که معمولا علل اصلی آن عدم استفاده از نگهدارنده است.
انتهای پیام/
هر آنچه که باید در مورد ارتودنسی دندان بدانید خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار