مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز؛

بیش‌از پنج هزار و ۲۷۵ هکتار کشت قراردادی در شهرستان تبریز ثبت شد

1402/10/07 - 12:10 - کد خبر: 105611 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز، گفت: تاکنون در زمینه اجرای طرح کشت قراردادی برای پنج هزار و ۲۷۶هکتار از اراضی شهرستان تبریز قرارداد ثبت شده است.

به گزارش نصر، ابراهیم فرقانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طرح کشت قراردادی به منظور افزایش سود کشاورزان، حذف واسطه‌ها، افزایش کیفیت و کمیت محصولات و کاهش ریسک بازار انجام می‌پذیرد که در این میان در شهرستان تبریز تاکنون در زمینه گندم آبی ۲۹۴۱ هکتار؛ گندم دیم ۱۲۴۲ هکتار؛ کلزا ۸۸۱ هکتار؛ گلرنگ پنج هکتار و کاملینا ۷.۵ هکتار کشت قراردادی ثبت شده است.
وی افزود: کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که براساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، براساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که بیشتر شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.
 وی اضافه کرد: برمبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به مراکز خرید جهاد کشاورزی اعم از سیلوهای اداره غله؛ انبارهای تعاون روستایی و مرکز پشتیبانی امور دام تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.
 فرقانی در ادامه با اشاره به اینکه این نوع کشت، ابزاری نوین برای تنظیم بازار و جلوگیری از کمبود یا مازاد محصولات کشاورزی است، اظهار کرد: کشاورزی قراردادی خطرپذیری تولید را کاهش می‌دهد و به همین جهت برای حمایت از کشاورزان و به منظور پشتیبانی از تولید و تامین امنیت غذایی، دولت سیزدهم اقدام به اجرای کشت قراردادی کرده است.
وی در ادامه در خصوص مزایای کشت قراردادی گندم و دانه‌های روغنی برای کشاورزان تشریح کرد: پوشش کامل بیمه کشاورزی محصول؛ پرداخت حق بیمه در زمان دریافت بهای گندم و۲۰ درصد تخفیف حق بیمه از عمده مزایای این طرح برای کشاورزان است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، وی عنوان کرد: هدف از کشت قراردادی، تنظیم قراردادهای اجرایی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای تنظیم قرارداد بیمه و تخفیف در بیمه کشاورزان، خرید محصول و پرداخت به موقع وجه محصول خریداری شده و پرداخت کرایه حمل به میزان ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر تن، پرداخت مبالغ پیش پرداخت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی براساس قراردادهای منعقده با کشاورزان، همکاری در راه‌اندازی سامانه مدیریت و رصد کشاورزی قراردادی گندم، جو و دانه‌های روغنی است.
انتهای پیام/
بیش‌از پنج هزار و ۲۷۵ هکتار کشت قراردادی در شهرستان تبریز ثبت شد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار